Woensdag 6 maart online community bijeenkomst

Het was erg druk bezocht en dat brengt zijn eigen dynamiek met zich mee… je kan dan niet goed meer diep op alle onderwerpen ingaan, en dan komen soms ook niet alle deelnemers voldoende aan bod.

De aangedragen grotere onderwerpen (Systematisch gebruik van gemeentelijke projectenplanning, reanimatie van de/een OSM-NL Website, en verregaand geautomatiseerde BAG-import) verdienen elk een aparte uitwerking. Ik ben geen techie, maar ik ben gemotiveerd om aan mn de Website en de BAG-importtool bij te dragen door inhoud te maken (liefst direkt op de website) en als reviewer/tester.

Het Gemeentelijke-Plannen-voorstel zie ik voor mijn gemeente niet zitten; de projectplanning en -stukken zijn belangrijke bronnen voor als ik konkrete vragen heb, maar ze sturen hier niet de OSM-aktiviteiten aan, daarvoor is de betrouwbaarheid en aktualiteit simpelweg niet goed genoeg. Dus dat zie ik als een voorbeeld van een workflow nav bronnen, wat anderen in hun samenwerking en werkgebied zouden kunnen overnemen.

2 Likes

Natuurlijk is dat voor elke gemeente anders, het voorstel is een andere weg naar Rome zoals er vele wegen naar Rome zijn…
Neemt niet weg dat je project schaaltekeningen prima in kan zetten als ze voorradig zijn vanuit je gemeente…
Ik ben eens verder gaan spitten en heb dezelfde kwaliteits project schaaltekeningen weten op te diepen voor een stad als Amsterdam
Met name gebieden rond Amsterdam CS en Sloterdijk.
Zelfde voor gemeente Leiden via dezelfde infobron als Haarlem.

Als er animo is om dezelfde werkwijze te hanteren voor jou gemeente als dat ik een paar maandjes in Haarlem gedaan heb als pilot (via Future notes werkwijze) dan hoor ik dat graag.
En als er goede mappers (bedankt Emvee om de aanpassingen mogelijk te maken van Rustenburgerlaan te Haarlem via schaalprojecttekeningen [ter ondersteuning van future notes methodiek]) mij verder willen ondersteunen in Haarlem waarbij ik ook eyes on the ground kan zijn dan ga ik graag verder op dezelfde voet in Haarlem.

@Tjuro: wil jij mijn Future notes aanmaak methode in dit draadje splitsen zodat dit een nieuw draadje word ?

Was ook blij met de positieve feedback van de mensen in de afgelopen meeting omtrent future notes methodiek.

Edit 1 &2: laatste 3 zinnnen Edit 3: toevoeging url verwijzing

Hebben gemeentes geen geotiffs? Die kun je direct in JOSM slepen.

1 Like

Ik vond wel deze online pdf naar geotiff converter
Is dat wat Carlo ?

Volgens mij moet je daar speciale PDF’s voor hebben - GeoPDF - die ook al een coördinatensysteem in zich verwerkt hebben.

Zie ook Georeferentie en QGis - #2 by Kogacarlo. Bij een verdere inhoudelijke discussie kan die in dat topic worden voortgezet.

In het verleden ben ik benaderd door dhr. van der Ster, RWS → NDW en nu een andere functie.
Daar ging het over het gebruik van verkeersborden en wat gewenst is.
Zo kwam verkeersbesluiten en gebiedsontwikkeling ter sprake. Officiële bekendmakingen.
Het inzicht krijgen in, als voorbeeld verkeersbesluit, daar ga ik direct naar de tekening, dan eventueel de tekst lezend. Toen heb ik al geopperd eigenlijk zouden alle tekeningen geogereferenceerd moeten zijn, waarbij je ze over een landelijke kaart kan projecteren. Om inzicht te krijgen.
Het verkeersbesluit zou een refrrentie coördinaat moet krijgen om te projecteren over een kaart, waarbij verlinken naar de bekendmaking mogelijk is.
Daarvoor moeten de verkeersbesluitnemende wel voor ingericht zijn. Zover is het nog steeds niet.

Of je het in JOSM invoert of niet, om het inzichtelijk te maken heb je een portaal nodig, als je het werkbaar wilt houden voor iedereen zichtbaar, ook voor diegene met weinig kennis, niet in staat zijnde om individueel iets op te zetten.

Een Nederlands OSM verkeersportaal zou gewenst zijn. Veranderde wegen en bebording.
Met vergelijkingen tussen data.
Nu zijn het enkele individuele projectjes. (met dank aan peewee32)

topic over geopdf import JOSM
Ik maakte ook een screenshot en met piclayer plugin het goed leggen.
Deze plaatjes zou je ook ergens kunnen verzamelen +cal bestanden.
Voor een ieder te gebruiken.

2 Likes

Hmm, klik maar niet te vaak op die link. Dat waren mijn eerste pogingen om een en ander werkend te krijgen.

Ik kan me voorstellen dat iedere gemeente een ander softwarepakket gebruikt waardoor er verschillende soorten gegeorefereerde PDF’s in omloop zijn. Om dit voor heel Nederland gestroomlijnd te krijgen lijkt me extreem moeilijk.

Plaatjes met .cal bestanden in een database is ook een mogelijkheid maar niet zo nauwkeurig als een geotiff of geopdf want met die .cal bestanden is het maar tweedimensionaal dus alleen heel lokaal bruikbaar.

Wanneer komen we weer bij elkaar en wie heeft er dan wat interessants te vertellen? Vooral ook de mensen die afgelopen keer weinig aan het woord zijn geweest :slight_smile:

1 Like

Morgen ben ik naar second Maptime Amsterdam meet-up van TomTom.
Misschien hoor zie ik daar wat interessants voor in de aankomende online meeting hier ?

@moderators : wie wil mijn Future notes aanmaak methode in dit draadje splitsen zodat dit het nieuwe draadje: Future notes spelregels wordt ?

1 Like

Zal ik weer een poll maken met wat datums begin november of willen we later?

Een poll is altijd goed natuurlijk !
En aangezien de laatste online meeting druk bezocht werd als eerste keuze zelfde dag & tijdstip aanbieden ?

Hieronder weer een poll om een nieuwe datum te kiezen voor onze volgende online meeting. Hij zal weer via Calyx plaatsvinden aangezien dat goed was bevallen.

  • Woensdag 1 nov 19:30
  • Zaterdag 4 nov 10:00
  • Zondag 5 nov 10:00
  • Zondag 5 nov 14:00
  • Woensdag 8 nov 19:30
  • Zaterdag 11 nov 10:00
  • Zondag 12 nov 10:00
  • Zondag 12 nov 14:00
  • Woensdag 15 nov 19:30
0 voters

Heb er 1 november van gemaakt: OSM Nederland bijeenkomst (online) | OpenStreetMap Calendar

2 Likes

Ik zorg dat ik erbij ben !
Hopelijk heb ik in die tussentijd wat goed nieuws te vertellen (naar aanleiding van een inloop-meeting project Cruquiusbrug eergisteren) m.b.t. provincies die OSM-NL willen ondersteunen omdat wij hun kunnen helpen tijdens weg werkzaamheden.

Zijn er mensen die iets hebben te bespreken?

De voorlopige agenda is dit (nog een beetje leeg):
Agenda:

  • Voorstellen nieuwe mappers
  • BGT surface tag importeren (PeeWee32)
  • 3dShapes tag verwijderen van al aangepaste data (tttnn24)
  • BGT import (Cartographer10)
  • [geef maar aan als er toevoegingen zijn]
  • Misschien kort rondje voor als je leuke projecten hebt lopen

Ik wil graag bespreken of en hoe we surface tags uit BGT kunnen overnemen op highways. Ik heb hier al wat mee geëxperimenteerd.

3 Likes

max 5 minuten onderwerp

Als we 3DShapes ooit massaal mechanisch gaan verwijderen(?) krijgen we dan minstens een maand tevoren de tijd om wel goed liggende natuur van hun source 3dShapes te ontdoen? Ik begreep dat ik dat nu niet mag doen behalve als de geometrie van de area wezenlijk is aangepast.

3 Likes

Da’s zeker een goed onderwerp om te benoemen, maar niet om lang over door te gaan. Ik kan zie namelijk al aankomen dat we een half uur gaan wijden aan een hypothetisch onderwerp, wat naar mijn mening nu niet nodig is. Verder wel heel interessant :+1:

We zouden wel na kunnen denken over een mogelijke vervanging van verouderde 3dShapes, zoals de BRP, waar mensen al op kleine schaal mee geëxperimenteerd hebben (relevante Overpass query).

bij een volle agena spreek je toch vooraf af hoeveel tijd er gebruikt wordt per onderwerp en je benoemt iemand die ‘afronden, nog 2 minuten’ roept ? :neutral_face: Casper, volgens mij kan jij dat prima doen?

bijvoorbeeld

5 min Nieuwe mappers
5 min 3dShapes tag verwijderen (teun)
15 min BGT Surface tags importeren (Peter)
60 min BGT import (C10)