Wijken en buurten van Groningen (stad)

De gemeente Groningen heeft zojuist een herindeling van een aantal wijken besloten, zie daarvoor het gemeenteblad.

Nu leven deze voor de statistiek en het CBS gefabriceerde wijken totaal niet. De namen van de wijken getuigen ook niet van creativiteit of historie. De meeste namen zijn een prefix (oud/nieuw) en de windrichting.
De enige wijken die herkenbaar zijn, zijn Centrum, Oosterpark, Hoogkerk eo, Helpman eo. De laatste is vernoemd naar het voormalige dorp, maar wordt nu hernoemd naar Midden-Zuid. De tweede wordt voor de consistentie met de andere namen hernoemd naar Oud-Oost.

Mijn vraag is: wat te doen met deze onherkenbare bureaucratische aanduidingen? Groningers gebruiken vooral buurtnamen en de gemeente geeft dat ook toe.
Ik neig persoonlijk naar negeren, maar wil het graag in de groep gooien.

2 Likes

Het onderhouden van grenzen in OSM niet gebruikt worden voor adressering (BAG woonplaatsen) en de administratieve eenheden die daar hiƫrarchisch boven liggen (gemeente/provincie/land) is m.i. niet de moeite waard.

Wikipedia acht ik een betere database om actuele, historische, en in de volksmond gebruikte plaatsen te documenteren.

Opmerkelijk besluit wat betreft de wijken, in verkeersbesluiten zie ik (vaak) een ā€œwaaromā€ maar dat is hier ook niet.

Wat betreft naamgeving is de lokaal gebruikte naam leidend maar je hebt de mogelijkheid om andere namen toe te voegen, in dit geval lijkt me official_name een goede.

In het gelinkte artikel zie ik dat het verschil zit in buurten versus wijken.

Dit komt vaker voorbij. Als je zoekt op ā€˜CBSā€™ en ā€˜wijkenā€™ vindt je hier wel meer discussies over.

De CBS buurt- en wijkdata zijn nuttig waar ze overeen komen met wijken en buurten. Ik heb de grenzen daarvan in Leeuwarden gebruikt, en voor 90% kloppen die ook exact.

Maar, de CBS-indeling houdt geen rekening met de namen die de mensen in de stad zelf kennen.

Neem even een kijkje bij Leeuwarden. Ik ben aardig tevreden over hoe ik het daar op de kaart heb gekregen. Dat is gedaan met lokale kennis.

Zo kent Leeuwarden de Schrijversbuurt. Die naam komt in de CBS-data niet voor, want die buurt is te klein voor de statistische indeling. Eigenlijk poetst de gemeente daarmee een bestaande naam gewoon weg.

Maar de naam bestaat gewoon. Zie maar:

Zodra je buiten de CBS-data kijkt en de buurt- of wijkverenigingen opzoekt online, dan krijg je een compleet ander beeld wat veel dichter bij de werkelijkheid ligt.

Eerder alt_name. Wat de officiĆ«le naam van een buurt of wijk is ligt wat mij betreft eerder bij hoe de gemeente met de wijken zelf communiceert, dan wat er in de CBS-data staat. Die laatste zijn statistische indelingen, maar niet per se echt de buurten of wijken. Zo kent de CBS-indeling voor Leeuwarden de wijk ā€˜Sonnenborghā€™ (een naam die niemand daar gebruikt), maar de wijkvereniging spreekt over de Muziekwijk, en de gemeente zelf ook in hun wijkprogramma (!). Daar komt dan nog bij deze wijk ook, of zelfs beter, bekend staat als de Componistenbuurtā€¦

Goed, daar heb je als lokale mapper dus meerwaarde boven de kale data.

Let op dat de CBS-namen dus wel onterecht veel invloed hebben, want sites zoals Funda kopiĆ«ren ze klakkeloos. Daardoor krijg je dus huizen die te koop zijn in (CBS-naam), met in de tekst van de makelaar doodleuk ā€˜Deze charmante jarendertigwoning in (gangbare naam)ā€™.

OpenStreetMap is een van de weinige plaatsen waar de juiste namen wel goed tot hun recht komen, en waar lokale kennis gewaardeerd wordt. Het kost mij weinig moeite om Leeuwarden bij te houden nu het er staat. En waar ik het aanpas is het ook leuk om de enige kaart te hebben waar alles ook gewoon klopt en actueel is.

Schat als lokale mapper in of een naam ook gaat leven buiten de CBS-data. In Leeuwarden is Oud-Oost ook geĆÆntroduceerd als verzamelnaam voor een aantal wijken. Ik heb hem toegevoegd, omdat deze noemer ook terugkomt in de lokale media en diverse andere kanalen.

2 Likes

Hier, precies wat ik bedoel met hoe die CBS-namen niet overeenkomen met de werkelijkheid:

Screenshot from 2024-12-18 10-17-01