Ik heb de afgelopen week alle wijken en buurten van Leeuwarden ingetekend met de CBS-data uit 2017 als hulpstuk.

Wat opviel is dat de wijkgrenzen voor 95% bruikbaar zijn. De meeste wijkgrenzen heb ik integraal overgenomen, en net als de gemeentegrenzen steeds in segmenten opgesplitst zodat aangrenzende wijken gedeelde segmenten delen.
Wijkgrenzen heb ik steeds deze tags meegegeven:
admin_level=11
boundary=administrative
source:date=2017-08-14
source=CBS-WijkBuurt
Door de source steeds te benoemen weten andere mappers waarop die grenzen gebaseerd zijn.
Waar de wijkgrenzen an sich er zuiver zijn, zijn de wijknamen dat lang niet altijd. Dit komt doordat deze CBS-wijken hoofdzakelijk voor statistische doeleinden ingezet worden. Waar de wijken zoals men ze kent overeenkomen met die van het CBS heb ik ze als relatie gedefinieerd met daarin een label en de grenzen van de wijk:

De node met rol label krijgt zelf deze tags mee:
name=Nijlân
nlcbs:wk_code=WK008046
nlcbs:wk_naam=Wijk 46 Nijlân
place=quarter
source=CBS-WijkBuurt
(Voorbeeld Nijlân)
Bij sommige wijken is de wijknaam van het CBS niet relevant. Zo kent Leeuwarden twee buurten die samen in een wijk zitten; Oldegalileën en Bloemenbuurt. Die wijk noemt het CBS Oldegalileën & Bloemenbuurt. Dat is wat mij betreft non-informatie waar niemand op zit te wachten. De buurten zelf zijn veel interessanter. Bij zo’n wijk maak ik wel een relatie aan met de grenzen, maar laat ik de labelnode weg; de buurten spreken immers voor zich.
Het buurtenbestand komt een stuk minder overeen met de werkelijkheid. Sommige buurten kloppen precies, anderen hebben bijna arbitraire of zelfs foute namen.
Waar de buurtgrenzen een op een uit de CBS-data overgenomen kunnen worden tag ik ze nu zo:
admin_level=12
boundary=administrative
source=CBS-WijkBuurt
Dat kan misschien anders, maar het is wel consequent met de wijkgrenzen.
Bij buurten hanteer ik dezelfde relatiestructuur als bij wijken, maar een niveau lager:

En voor de labelnode:
name=Oldegalileën
nlcbs:bu_code=BU00803001
nlcbs:bu_naam=Oldegalileën
nlcbs:wk_code=WK008030
place=neighbourhood
source=CBS-WijkBuurt
Bij buurten die qua grens niet overeenkomen met de CBS-data laat ik de CBS-codes weg. Zo is de Hollanderwijk een verzameling onder architectuur gebouwde straatjes waarvan de grens vrij nauwkeurig in te tekenen valt, maar gebruikt het CBS die buurtnaam voor een veel groter deel van de wijk. De lokale werkelijkheid gaat hier natuurlijk voor.
Buurtgrenzen die ik zelf inteken krijgen alleen deze tags mee:
boundary=place
place=neighbourhood
Voor Leeuwarden was deze data erg geschikt om als basis te dienen van de wijken en buurten. Het is in ieder geval een stuk netter zo dan nametags op landusevlakken. Maar, de kwaliteit van deze data lijkt sterk van de gemeente af te hangen. In kleinere steden hier in de buurt zoals Harlingen en Franeker ontbreekt veel meer en zijn de wijken vaak erg ruim genomen. Wellicht dat de CBS-data het beste toe te passen valt in middelgrote en grote steden?
Lokale kennis blijft noodzakelijk. Zo is de nieuwbouwwijk De Zuidlanden groter dan het CBS hem maakt, en zijn Techum en Wiarda daarin buurten van in plaats van ‘zelfstandige’ wijken. Sowieso is of iets nou een wijk of buurt is een beetje nattevingerwerk, maar goed. 
Als er op deze aanpak niet al te veel commentaar is documenteer ik bovenstaande aanpak op de wiki zodat iedereen die hier mee aan de slag gaat in ieder geval dezelfde tags toe kan passen.