Werven langs grachten te Utrecht

Hoi allemaal,

Toen het me opviel dat de Kromme Nieuwgracht in Utrecht niet meer was dan een lijn op de kaart en veel trapopgangen waren ingetekend in 2011-2014 dacht ik even wat tijd te steken in het verfraaiien en corrigeren van de kaart op dit punt. Immers, we hebben in vergelijking met destijds een schat aan referentiemateriaal om het te preciseren. Daarbij is het wel erg leuk om me voor de verandering met zo’n stuk historie te bezigen.

Ik dacht erover om ook de grenzen van de werven zelf wat helderder weer te geven. Door de Gertjan Idema zijn de paden op de werven destijds (mijns inziens terecht) op layer=-1 geplaatst.

Ik heb nu ook een deel van de muren op de kaart gezet. Is dat volgens jullie dan ook terecht om die op layer=-1 te zetten? Het zijn de muren waar zich mede de werfkelders achter bevinden.

Ik heb ze nu ook doorgetrokken langs de kelders zelf. Dat is misschien dubbelop (er zitten namelijk ook toegangen op kelderniveau) maar het beeld is veel rustiger en de panden maken zelf deel uit van de kadeversteviging.

Ziehier een voorbeeldje: https://www.openstreetmap.org/way/1078174781#map=19/52.08667/5.12662

Dus de vragen zijn:

  • Muren doortrekken langs de panden (en eventueel voorzien van de toegangen?)
  • Muren plaatsen op laag -1
  • En de kademuren zelf zijn ook stenen muren waar aangemeerd kan worden. Is het handig die ook ingetekend te hebben?

groet!

Hoi,

Leuk initiatief! Ik wist helemaal niet dat Utrecht naast de Oudegracht nog een gracht met werven had, én niet dat die zo ver buiten het centrumhart doorliepen!

Voor de muren zou ik barrier=retaining_wall gebruiken. Bij een gewone wall denk ik aan iets wat aan beide kanten even hoog is. Let op: bij retaining wall maakt de richting van de way uit welke kant de hoge en welke de lage is.

De layer-tag heeft geen enkele betekenis over de hoogte, behalve waar 2 ways elkaar kruisen zonder node, dan geeft het de hoogte aan. Ik kan dus een layer=1 naast een layer=-1 leggen terwijl die laatste hoger ligt. Een layer=-1 heeft dus in deze context alleen nut voor voetpaden die onder een brug (of onder een werftrap) door lopen, en wellicht voor de werfkelders zelf (building=*, location=underground, layer=1) waar ze onder de bovenliggende weg doorlopen (dat is vrijwel overal zo, maar bijv niet hier). Een voorbeeld vind je hier, waar de kelder als building met layer=-1 getagd is, terwijl het bovengrondse deel als building:part getekend is (ik zou het andersom doen, maar wellicht heeft dit met de BAG-import te maken).

De muur die de werf van de gewone straat scheidt zou ik geen layer=-1 op zetten.

De kademuren kan je ook als retaining wall intekenen, maar ik zou het niet doen, Wel kan je op de plekken waar aangemeerd mag worden man_made=quay op zetten.

Ook valt me op dat er veel bruggetjes zijn (voorbeeld die slechts naar een voordeur leiden, de brugomtrek staat er wel op, maar het (voet)pad niet, die zou je evt nog kunnen intekenen.

Dank, IIVQ, voor je leuke en nuttige reactie! Ja, de Nieuwegracht is ook leuk om doorheen te varen met een roeibootje of kano. De Kromme Nieuwgracht is misschien zelfs nog wel mooier dan (delen van) de Oudegracht. Maar enfin!

Barrier=retaining_wall is inderdaad een interessante, al zou ik dat zelf voor de kades gebruiken. Al klinkt de waarde quay ook goed. Over het algemeen kun je overal wel aanleggen (daar zijn ze ooit voor ontworpen.

Wat leuk dat je al dat onderzoek hebt gedaan. Het valt me inderdaad ook op dat er wel van alles gebeurd is rond die grachten en dus ook uitgevogeld hoe dat te doen met de gebouwen. Ik durf qua gebouwen nog niet echt te over te gaan tot het in partjes snijden ervan. Ik denk wel dat het nuttig is om de kelders ergens apart te houden zodat dat voor de kaartprojectie goed uitpakt (ook voor 3d?).

Die brugdelen heb ik inderdaad (waar ze nog ontbraken) ingetekend en voorzien (waar van toepassing) van de brugnaam. Dat is alvast bevredigend, dat de namen terug te vinden zijn op de kaart.

Ik ben benieuwd of er nog meer mensen zijn die hier ideeën over hebben. Met name over hoe het in de beschrijving helder wordt dat de muur niet boven de naastgelegen straat uitsteekt. (ik denk dat de oorspronkelijke intekenaar van de werfpaden dat ook in gedachten had: duidelijk maken dat ze echt lager zijn gelegen, beetje vergelijkbaar met building:levels, verdiepingen in een gebouw).

Nogmaals dank voor het meedenken, IIVQ!

Ik ben benieuwd wat de anderen vinden van a) de werfmuur (tussen straat en werfkade) en b) de kademuur (tussen werf en water).
Die laatste kan je uiteraard ook dubbeltaggen; man_made=quay en barrier=retaining_wall.