Wel of geen naam op perrons

Blijkbaar hebben we hier al een speciale tag voor: railway:track_ref. Die is zelfs al 185.000 keer gebruikt.
Ik weet niet wat die name tags verder nog toevoegen afgezien van de tagging voor de renderer.

Dat is op zich niet heel storend, zolang er maar geen ‘Spoor’ voor staat. Dus name=3 en ref=3 voor het perron voor spoor 3 is prima (zei het dubbelop). Anders moet je ook ‘Station’ voor de stationsnaam zetten. Nergens voor nodig bij deze klasse van objecten, want de hoofdtag maakt dat al duidelijk. ‘Spoor’ is in dit geval wat het is (of eigenlijk: ‘perron voor spoor …’), ‘3’ is de ref/naam.

Maar een spoor (of perron) heet geen “drie” of “drie B”, het is het spoor/perron met nummer 3. “Ik ga op station Nijmegen naar drie” snapt niemand, in tegenstelling tot “ik ga in Nijmegen naar Smullers” (wat duidelijk wel een naam is). Naar het derde spoor of spoor 3 is wel duidelijk. (Ongeacht het feit dat perron en spoor door elkaar gebruikt worden)

Een perron is geen spoor dus spoor in de nametag is volgens mij prima in dit geval… In de landen om ons heen word ook vaak de name tag gebruikt op een perron met alleen spoornummer of met een voorvoegsel zoals ‘spoor’ . Zelfs gehele stationsnamen staan er in, zoals iemand hier ook al voorstelde. Ja dat is allemaal niet wiki-correct, niet alles is zwart/wit. Kunnen we natuurlijk wel naar toe als we concensus bereiken. :slight_smile:

P. S. over de ref-tag is geen discussie, dat is gewoon duidelijk.

Op mijn huis staat ook een bordje met een nummer, maar dat is toch echt niet de naam van mijn huis…

Mijns inziens is dit inderdaad vervuiling van de name-tag, het is overduidelijk een referentie naar het spoor wat bereikbaar is via het betreffende perron. Het perron is gewoon een middel om dat spoor te bereiken en heeft verder over het algemeen geen naam.

Ik heb perrons bij name altijd de naam van het station (of bus/tramhalte) gegeven. Zeker niet het perronnummer.
Ik ben zéér tegen het invullen in de name-tag van een ref(erentienummer) of erger nog, de ref met het voorvoegsel. Zie het voorbeeld van Interstate 5 op de wiki over de Name-tag:

Voor wat betreft track_ref: dat is een referentienummer van het spoor. Dat is het spoornummer (in Nederland in stations meestal gelijk aan het perronnummer, maar op de vrije baan kan het ook iets met letters zijn). Zie bijvboorbeeld op sporenplan.nl → Geavanceerde tekeningen…
Santpoort Noord heeft sporen 1, 2 en 3, en voor reizigers perron 1 en 3.
Driehuis heeft wel een perron 1 en 2 (in de volksmond spoor 1 en 2), maar de sporen hebben daar als ref BB en BO, omdat dit technisch een halte en geen station betreft.

Op een spoor kan je eigenlijk niet de ref gebruiken, omdat die bedoeld is voor het referentienummer van de spoorlijn. In Nederland gebruiken we dat niet echt, maar in België, Frankrijk en Duitsland hebben alle (grote) spoorlijnen een nummer, wat door de spoorbeheerder, sommige hobbyisten en zeker in België ook wel redelijk algemeen gebruikt wordt.

Over perronnummers: In Nederland wordt eigenlijk altijd het spoornummer gebruikt, maar in sommige landen hebben perrons aparte nummers en kunnen er dus méérdere sporen aan één perron liggen. Ik heb dat wel eens gezien, maar weet niet meer waar.

Utrecht CS heeft 8 perrons (1 t/m 8), met daaraan in totaal 16 sporen (1/2, 3/4, 5/7, 8/9, 11/12, 14/15 18/19 en 20/21).
De spoornummer worden vooral gebruik door reiziger en vervoerders. De perron nummers worden meer gebruikt door Prorail en aannemers. Een aannemer bouwt een perron kap of kiosk namelijk als het goed gaat op een perron en niet op een spoor.
Het zijn dus 2 verschillende aanduidingen die allebei hun functie hebben. Daarom heb ik een beetje moeite met het opknippen van perrons in stukjes. Er is namelijk maar 1 perron te zien met zijn eigen referentie nummer.
Onder anderen in Finland en rond Berlijn wordt de railway:platform_edge tag (https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:railway%3Dplatform_edge) veel gebruikt. Helaas wordt die voor zover ik weet nog alleen op https://www.openrailwaymap.org/ gerenderd, maar wat niet is kan nog komen.

Ok, dan nog een principiële vraag.
Niet taggen voor de renderen - wanneer gebruik je ‘ref’ of ‘local_ref’?

Bijvoorbeeld (even buiten NL springen, vanwege super veel detail) Hamburg; dit is een node op het spoor en ziet er goed uit, de perron stop_position aanduiding is begrijpbaar en klopt met DB Navigator app - dit werkt ook voor b.v. Den Bosch 6a/6b als 2 stops op 1 perron (NS app):

Maar er is ook dit, wat óók klopt en een goede aanvulling is in het groter geheel - imho, minder interessant voor een renderer als bovenstaande aanwezig is:

Dan over renderers, voor mij is OsmAnd de belangrijkste.
Bij bepaalde styles doet die echt zijn best… b.v.

…maar in werkelijkheid zie je dus helemaal niks in Hamburg, want niet op ‘platform’. En niet in NL, want geen ‘local_ref’.

Carto lijkt alleen ‘name’ te renderen op zowel perron als spoor (‘busway’ anyone?), maar zelfs OpenRailwayMap laat niet altijd ‘ref’/‘local_ref’ op perrons of sporen zien, maar grappig genoeg wel de ‘ref’ op een ‘escalator’ :roll_eyes:.

Terug naar NL; Eindhoven. Dit is een hutje mutje met ‘ref’ en ‘name’ op sporen en perrons. De ‘name’ wordt bijna overal getoond, dus nu dubbel! (Maar ten minste wel nuttig, mits uitlijning tussen POIs een beetje fatsoenlijk is)

Kennelijk is station/perron/spoor tagging uitermate inconsistent en zelfs niet consistent met een redelijk begrijpbare internationale rule te renderen :frowning:

(For fun: in dit geval was er ook een 'name=Lübeck-Hamburger Bahn" op de ‘railway=rail’ getagged, dus ik wist waar ik heen moest rennen ;))

Beetje off-topic maar helemaal eens, dit zie je ook in NL nu met alle snelwegen die bijv. name=Rijksweg A1 heten. Of nog erger Rijksweg A1 Noordzijde/Zuidzijde…

Maar deze heten ter plaatse ook officieel zo, voornamelijk om tankstations en dergelijke en zo een adres te kunnen geven, al zul je nooit zo’n naambordje tegenkomen waarschijnlijk.
Zie: https://bagviewer.kadaster.nl/lvbag/bag-viewer/index.html#?searchQuery=rijksweg%20a1&resultOffset=0&objectId=0424300000000008&geometry.x=133923.198&geometry.y=481473.078&zoomlevel=4&detailsObjectId=0424300000000008
Gemeentes kunnen hierin helemaal los gaan onafhankelijk van hoe RWS de snelweg noemt met de bebording.

Nou Sander H, ‘helemaal los’ gaat mij te ver, je gaat voorbij de straatnamen commissies, die binnen de door de gemeenteraad opgestelde wensen of eisen een stratenplan van namen voorziet.
Herrieman en nee ik maak geen grap, maar uw uitspraken slaan de plank helaas enigszins mis.
Buiten snelwegen (er liggen ook andere wegen in Nederland) komt de toevoeging Noord- en Zuidzijde veel voor en betreft het verschillende wegen. Waar vaak een irritante grens door / tussen ligt, snel- of waterweg, de kompas / extra toevoeging is zeer nuttig en zeker geen gevolg van los geslagen gemeenten.
De laatste is ook de enige instantie die straatnamen maakt, uitgeeft en bordjes plaatst al of niet op gevels, RWS doet dat niet. Verschil tussen Rijksstraatweg en Rijksweg A 49 een burgerlijke benaming bestaat niet en is zonder betekenis.

Even terug on-topic (name op perrons of niet): de verdeling is nu als volgt:
Tegenstanders: 5 (Famlam, JeroenHoek, Friendly_Ghost, Herrieman, IIVQ)
Voorstanders: 4 (A67-A67, HenkL, Kin Sapalot, Roelieboelie)
Niet duidelijk voor mij: 3 (Gertjan Idema, Sander H, Teek)

M.a.w. bijna 50-50. Gewoon laten zoals het nu is dan?
Internationaal zijn er zoals gezegd vele verschillende manieren waarop het getagd is, maar nationaal is het nu (weliswaar zonder discussie landelijk aangepast en controversieel, maar) consistent. (Of heeft er iemand interesse om er een stemming met alle mogelijke opties van te maken, zoals bij de maxspeed=100/130 discussie)

Als het nu consistent gemapt is ga ik niet heel moeilijk doen. Ik zie ook liever dat we een concensus bereiken dan dat we werken met krappe meerderheidsstemmen.

Het feit dat een nummer zichtbaar is betekent niet dat dat de naam is.
Naast mijn huisdeur prijkt een 10; dit is niet de naam van mijn huis en de naam van het huis van de buren is ook niet 9 :slight_smile:

Voor huisnummers is er een duidelijke, afgestemde tag waar alle gebruikelijke renderers het over eens zijn.

Dit is niet een helemaal nette vergelijking, maar toch: ik stel voor dat we alle huisnummers voortaan in een ‘ref’ gaan zetten, het is immers ook maar een nummer voor een gebouw!

Iets doen om consistent te zorgen dat een perron en/of spoor zichtbaar wordt voegt ook op korte termijn waarde toe aan de OSM data.

Busway is nog steeds een voorbeeld dat aantoont hoe ingewikkeld dit soort principes nog steeds zijn. :frowning:

Net of niet, ik stel slechts dat de reine aanwezigheid van een nummer nog geen naam impliceert.

Dit bericht is hetzelfde als een aantal posities verderop. Ik had dat bericht eerst gepost in de andere draad, maar na mergen van die twee, is dit bericht hier overbodig.

(Op verzoek van A67-A67 discussie ook hier voortgezet).

Ik zie steeds meer dat een perron langs een spoor op een station de tag “name=Spoor n” krijgt. Hoewel er ongetwijfeld ergens een bordje zal staan, dat echter hoogst waarschijnlijk “n” vermeldt en niet “Spoor n”, vind ik dat “ref=Spoor n” een betere tagging is.
Wat vinden jullie?

Zie Wel of geen naam op perrons

In de ref hoort in ieder geval alleen het nummer, niet “spoor”.

Er staat altijd “Spoor n”, niet alleen “n” op de borden op het perron.

Als je wat rondkijkt dan is ref inderdaad een meer gebruikte optie. Er zijn echter wel gevallen in het buitenland waar ook name wordt gebruikt, voorbeeld.

Wat ze wel allemaal kijken te doen is alleen ref=# en niet ref= Spoor #. Ik zou persoonlijk ook alleen het nummer in de ref zetten. Naam is optioneel, renderd tenminste.

Edit: je hebt overigens ook local_ref=*. Ref heeft de voorkeur maar dit is ook nog een optie.