Wegwijzer

Nee, ik ben geen wegwijzer-mapper, en dit plaatje laat zien waarom! Vol met handwijzerborden met aanhangbordjes, en dan nog zit de komplete draagpaal volgeplakt met losse symboolplakkers.

Toch is het interessant, vind ik.

  • De fietswijzers zijn bestemmingswijzers zoals bij ons, maar de doorlopende fietsroutes (thema/naam/nummer-routes, oftewel logo-routes) zijn er als los vervangbare onderbordjes aangehangen: netjes geïntegreerd, dat zou bij ons ook niet misstaan.

  • De fiets-“handen” hebben zelf geen punten maar een dikke pijl voor de richting. Wat is daar apart aan? Nou, op andere plekken worden de “handen” voor bv linksaf, aan de rechterkant van de paal vastgezet. Dit ivm de plaatsing, de begroeiing. Met deze bordjes kan dat gewoon; als de pijl maar goed wijst.

  • De wandelwijzers lijken allemaal hetzelfde. (Het systeem met onderbordjes is daar niet toegepast, en ook de ongezaagde punten niet. Waarom eigenlijk niet? Geen idee, andere autoriteit of operator denk ik.) Maar: de blauwe puntjes geven een langeafstandspad (Eifelsteig) en de gele puntjes andere routes van de Eifelverein.
    De blauwe zijn logisch: twee richtingen, namelijk heen en terug, en voor beide richtingen nabij en verre bestemmingen.
    De gele… hee! Drie richtingen, zelfde kleur, dat kennen we van het knooppuntensysteem! Het is ook echt een onderhouden netwerk van toeristische wandelroutes. Maar er zijn geen knooppunten, de wegwijzers geven routenamen (Mattiasroute, Quellenroute) en soms routenummers. Elke route heeft eigen “handen”, daardoor staan soms bestemmingen er wel drie keer op omdat er drie routes langsgaan. Wederom: waarom kijken ze niet hoe handig dat bij de fietswijzers is opgelost?

  • In een ander gebied heb ik gezien dat er ook knooppunten waren geïntegreerd in de fietsbewegwijzering. Ze hadden de paal een knooppuntnummer gegeven, en de aangrenzende knooppunten als onderbordjes aan de juiste handwijzers gehangen.

  • Waarom dan toch die losse plakkers op de paal? Ik denk hetzelfde als bij ons: de officiële borden worden onderhouden dmv grotere opdrachten aan een projektburo dat de uitvoering aanbesteedt en gunt op basis van een bestek. De routes worden onderhouden door plaatselijk bekende vrijwilligers die als er wat is gewoon een nieuwe sticker plakken. Ik heb zojuist gezien dat er 1 1/2 jaar na een melding van mij (paaltje weg) een perfekt nieuw paaltje op de perfekte plek staat. Als ze mij een paaltje hadden gegeven had ik het er direkt neergezet.

Nou ja, genoeg. Moraal: als ze nou eens goed naar elkaar kijken en de beste dingen van elkaar overnemen, dan hoeven wij ons niet in alle bochten te wringen om alles weer in OSM in te bouwen!

Ik mis nog een overzichtskaart, zoals hieronder in Oostenrijk. Ook een chaos aan informatie overigens :wink:

Ligfietser, ieder Verband dient toch zn eigen belang, ze zijn het alleen over de skigebieden eens.