Wegafsluitingen

Het zal hier niet van toepassing zijn want de brug heeft vrijliggende fietspaden.

2 Likes

Kloptā€¦ in dit geval zijn het gescheiden rijbanenā€¦ alleen de hoofdrijbaan (waarop (brom)fietsers niet mogen rijden) wordt afgesloten. En ik heb in OSM alleen dat weggedeelte een :conditional gegeven

2 Likes

Nog even de feedback met mijn resultaten hierā€¦

Onze Graphhopper private instance vermijdt met de auto nu keurig deze brugā€¦ (klant blij!)

Daarnaast zie ik dat de standaard Graphhopper ook deze brg nu vermijdt met het auto profiel (de fiets gaat er wel gewoon overheen! )

We gaan half mei even controleren of (en wanneer) de brug in de routing met Graphhopper weer gebruikt wordt als de conditional is afgelopen.

Wat is jullie standpunt over zoā€™n conditionalā€¦ zou die eigenlijk als die verlopen is ook weer opgeruimd moeten worden. Ik denk dat die niet veel historische waarde heeft om de OSM te laten staan als de perdioe waareover de conditional geldt is afgelopen?

1 Like

Ben heel benieuwd wat de vertraging is na heropening. De regel met de conditional kan dan uiteraard weg.
Er zijn nl ook gps kaarten die die conditional nog laten zien terwijl de weg weer open is.

Wellicht ook nog kijken wat de bekende routers als valhalla en osrm doen?

De periode van afsluiten vind ik nog steeds erg kort om dat in osm te taggen met conditional.
Het heeft voor en nadelen. (Lees de vertraging.)

Dat is nu juist het goede van zā€™n conditional, dat er een eind-datum op zit.

Als ik zā€™n verlopen conditional tegen kom gooi ik hem weg, voor historische data kan je altijd in de historie kijken.

2 Likes

Daarentegen OSMAnd haalt - in de premium versie - elke uur nieuwe data binnen.
En zeker als fietser vind ik het wel prettig om niet voor een afgesloten weg te komen te staan.

Zou een router voorang kunnen geven aan ā€˜conditional accessā€™ bij het binnenhalen / verversen van hun caches?

Je zou bijna wensen dat zoā€™n tijdelijke conditional automatisch weg wordt gehaald na het verlopen van de einddatum.

Bijnaā€¦ maar het lijkt mij goed als er een mens bekijkt of hij echt wegkan of misschien verlengd moet worden dan wel permanent is geworden. Of aangepast per voertuigsoort, ofā€¦
Het is niet echt een zeldzaamheid dat de praktijk de plannen inhaalt.

1 Like

Ietsiepietsie OT, maar toch een kijkje bij de buren.
Bij de FB is er een werkzaamheden POI, die kun je aan Ć©Ć©n of meerdere wegen koppelen en de wegen worden daarna door de routering gezien als voetgangersgebieden. Over voetgangersgebieden wordt niet doorgaand gerouteerd.
De werkzaamheden POI heeft een einddatum. Als die verlopen is, krijgt de vrijwilliger, die de POI geplaatst heeft, automatisch een mail dat de einddatum verlopen is en de vrijwilliger kan dan kijken of de POI weg kan of dat de datum moet worden aangepast.

2 Likes

Hmā€¦ dat kopppelen zou denk ik vertalen naar een ā€œwerkzaamhedenā€-relatie waar alle ā€˜getroffenā€™ wegen (en de landuse=construction?) lid van zijn.

Wel lastig als verschillende onderdelen op verschillende tijden/periodes voor verschillende voertuigen verschillende toegang hebben. Voor de fietsersbond hebben we het over fietsen, dat is nog wel te overzien.

Dus ik vraag me af of het toch niet makkelijker is om de toegangswegen tot het gebied ieder afzonderlijk te taggen.

Nivon en Wandelnet hebben op hun kaartjes ook omleidingsmarkers, als aparte toevoeging, niet gekoppeld aan de basiskaart (OSM). Maar die routeren niet. De Wandelnet wandelplanner routeert wel, maar die kent die omleidingsmarkers dan weer niet.

Ik heb met Graphhopper contact gehad en de vertraging is maximaal 2 werkdagen. Het lijkt erop dat ze iedere 48 updates doen (tenminste in onze private GH omgeving) en dat de interpretatie van de conditionals tijdens dat inladen wordt gedaan. Vandaar dat er dan maximaal 2 dagen vertraging in kan zitten.

Je zou verwachten dat als er in de bestaande OSM dat al een einddatum staat, de heropening sneller zou kunnen (want niet afhankelijk van een data update). Het lijkt er echter op dat ook de interpretatie maar 1 keer per 48 uur gebeurd.

Newbie vraag: Wat is de ā€œFBā€?

1 Like

Fietsersbond. Die heeft een eigen routeplanner met een eigen vrijwilligersorganisatie.
https://routeplanner.fietsersbond.nl/
Ik ben vrijwilliger bij de FB sinds maart 2009.

1 Like

Ik vermoed dat de conditional tijdens de dataconversie vertaald wordt naar wegeigenschappen voor dat moment.

Ik bekijk semi-regelmatig de lijst van Osmose issues waarvoor ik de laatste editor ben, https://osmose.openstreetmap.fr/en/byuser/<userid> en daar kwam ik ooit een issue tegen van een conditional die verlopen was, die heb ik toen ook aangepast. Dit is de huidige stand zonder te filteren op user:

Link voor class=33503

Zoiets is ook prima te maken voor OpenStreetMap, is daar interesse voor?

1 Like

Leuke site die van Osmose maar wel jammer dat het gelinked wordt aan de user die het laatst geedit heeft. Er staan er m.n. door de defrag acties nogal wat op mijn naam maar ik voel me niet geroepen dat allemaal op te ruimen.

Lijkt me een prima idee (maar ook best een uitdaging gezien de vele vormen dan datum notatie). Ik heb een poging gedaan deze wegen inzichtelijk te maken. Daarbij viel me dus de verschillende datum notaties op en ook dat er al een aantal opgeruimd zouden kunnen worden omdat alles in het verleden ligt.
conditional

1 Like