Wat is mapper @padvinder aan het doen?

Mijn oog viel op wijzigingen van mapper @padvinder rondom de v/m NAM locatie aan de westkant van de Meerpolder bij Stompwijk. Het gehele NAM-terrein is gesaneerd en opnieuw ingezaaid met gras. N.a.v. wat ik kon waarnemen op 16 maart 2024 heb ik de situatie op OSM bijgewerkt. Zie: OpenStreetMap
Aan de westkant is er weer een pad ingetekend dat er volgens mijn waarneming niet meer is, alhoewel je natuurlijk met b.v. landbouwvoertuigen door het gras kunt rijden, etc… Aan de oostkant liep nog een klein stukje van de v.m. NAM-weg die aansloot op de Middelweg, maar nu zijn er stukjes bijgetekend die er niet meer zijn. Toevallig of niet, wat bijgetekend is, volgt exact wat op de door de mapper gebruikte ESRI beelden te zien is… Voor de zekerheid zal ik een dezer dagen ter plaatse alles nog eens bekijken. Alle comments bij de changesets zijn non-informatief en gelijkluidend, zoals ‘details omg Stompwijk’, ‘details omg Vianen’, etc.

Gezien het giga-aantal edits dat @padvinder momenteel aan het uitvoeren is in een groot deel van Nederland, betwjfel ik sterk dat alles ‘on the ground’ gecontroleerd is en maak me zorgen dat hier grootschalige ‘armchair mapping’ gaande is.
Wat te doen in deze situatie? Ik heb geen contact opgenomen en het heeft m.i. ook weinig zin om alleen de door mij waargenomen issues bij het v.m. NAM-terrein bij hem aan te kaarten.

Als je zoekt op Padvinder krijg je forumberichten tot 10 jaar oud, waarin mensen klagen over zijn manier van mappen. Vaak worden allerlei landuses over elkaar ingetekend, waardoor er een gigantische puinhoop achterblijft.

Toen ik hier een keer naar vroeg, zei hij dat hij zich daar niet zo mee bezig hield, maar het fijn vond dat anderen ervoor zorgden dat het onder de motorkap klopte. Oftewel, anderen mogen zijn puinhopen opruimen. Sindsdien draai ik zijn edits zonder pardon terug, als er iets niet aan klopt.

6 Likes

Je hebt anders genoeg moeite gedaan:

En motorkap was alweer 5 jaar geleden:

Padvinder mapt duidelijk quantity over quality. “Not so good mapping heet dat dan bij de DWG” zei iemand eens tegen mij. Sindsdien pas ik ook de A67-A67 methode toe.

Een enkele medemapper krijgt soms een antwoord op een vraag.
Mappers die bezwaar maken tegen zijn manier van mappen krijgen eigenlijk nooit antwoord.
Ik krijg al tijden geen reactie meer.
Ook niet na het repareren van de zoveelste niet gesloten polygoon.
Het land ligt inmiddels vol met landuse=forest op piepkleine boomgroepjes en opgeplept water.
Waarom medemapper P. al het goed bedoelde advies naast zich neerlegt. Geen idee.
Maar wie weet reageert Padvinder nog een keer op het forum. Hij is welkom.

O ja, Padvinder. De aanleiding om een paar polders rond Stompwijk dan maar beter in kaart te brengen. Flink wat problemen met uitlijnen :cry:
Reverten rond Stompwijk zal dus geen zin meer hebben.
Bij het Vogelreservaat op de grens met Zoetermeer lijkt het half werk w.b. sloten; maar ik ken daar de echte situatie niet.

Het bewust niet antwoorden op redelijk gestelde vragen, het nietszeggend commentaar bij de uploads en het doorlopend negeren van advies vanuit de OSM community zou een aandachtspunt voor de DWG kunnen zijn.

Kijk hier eens: Changesets by padvinder | OpenStreetMap
Mag je dit maniakaal noemen? Zoveel edits in zo korte tijd - lijkt bijna op mechanical editing of script-gestuurd. Kan dit niet gestopt worden totdat er een fatsoenlijke verklaring / verantwoording is voor deze edit-drift?

Ik heb wel eens lage kwaliteit edits van padvincer gezien, maar meestal zijn die al jaren oud en dan vind ik het makkelijker om dingen te verwijderen dan om over zulke oude edits te gaan zeuren. Maar als de problemen en de klachten zo ver gaan ben ik blij dat dat hier wordt aangekaart.

Ja, die ben ik dus ook tegengekomen. Heeft iemand ooit goed in detail gekeken naar hoe goed of slecht deze edits doorgaans zijn? Ik ben nu wel benieuwd.

Ik ben de afgelopen maanden ontiegelijk veel van zulke edits tegengekomen. Ik kan niet zeggen dat die van padvinder opvallend slecht zijn, gezien het uiterst bedroevende totaalbeeld. Ik ben af en toe aangenaam verrast door een veel beter stuk werk, maar dat is dan vrijwel altijd veel nieuwer en gebaseerd op de tegenwoordig beschikbare bronnen. Geometrie gebaseerd op eigen waarneming van mappers is vrijwel altijd veel onnauwkeuriger.

Ik vind het gewoon nog bedroevend. Grote lappen grasland liggen over sloten e.d.
Neem deze twee maar eens: Way: 100302391 | OpenStreetMap
Way: 258894038 | OpenStreetMap

Het maakt 'm niets uit. Hij doet het juist goed in zijn ogen! Water ligt immers altijd boven. Dat wij als osm community ons er druk over maken is ‘ons’ probleem.
P. er van overtuigen dat het wellicht anders ‘moet’ is trekken aan een dood paard.
JOSM is zijn ding niet dus dat gaat hij niet gebruiken.

Ook hinderlijk is het intekenen van allerlei tracks zonder accesstags door weilanden en akkers. Dat resulteert dan weer in fietstochten dwars door akkerlanden ipv over de reguliere wegen.
Mp’s houdt hij zich niet mee bezig. Dat is te veel moeite.

Ik krijg geen enkele ingang meer bij medemapper P. , maar dat zal ook wel aan mij kunnen liggen.
Ben benieuwd wie het wel lukt.

Yep, om daar vervolgens notes op te krijgen dat e.e.a. privé is. Als het pad ingetekend is door P, kijk ik al niet eens meer verder en haal hem er rücksichtslos uit.

En in mijn changeset heb ik een tijdje als commentaar opgenomen:
“Rotzooi van P opgeruimd”
Maar zoals Eggie al schrijft: dat maakt geen indruk op hem.

Als ik zo de reactie’s omtrent deze ene mapper lees en de hoeveelheid mensen die hem map-wise in bedwang proberen te houden is het dan niet verstandig hem een tijdelijke schorsing te geven ?
Zodat ie echt besef krijgt dat ie vernielt i.p.v. bijdraagt ?

1 Like

Dat is aan de DWG.
Het punt is dat er natuurlijk nergens staat dat je alles in multipolygonen moet verpakken en landuse ‘moet’ scheiden van water.
Dat wij de lat zo hoog leggen is wat anders.

Veel startende mappers hebben van mp’s nog nooit van gehoord.
Het is net als die routerelaties. Daar kwam je zelf ook pas achter na wat aanwijzingen.
Dan is vaak wat assistentie van een ervaren mapper genoeg. Mappers willen ook graag wat leren en beter worden.

Hier is het ‘probleem’ de enorme massaliteit van het aantal edits en het stoppen van elke communicatie.

Mijn voorkeur zou zijn dat iemand medemapper P. zou weten te overtuigen om over te gaan op kwaliteit ipv kwantiteit.
Een block uit het niets na zoveel jaar lijkt me ook vreemd.

Verder blijf ik het bijzonder vinden dat iemand zo zijn eigen gang gaat los van de osm communty.

1 Like

Maar iemand die willens en wetens dingen stuk maakt en daar elke coaching voor negeert; mag je best een waarschuwing geven dat als hij dit blijft doen een schorsing kan volgen.

Voor wat betreft multipolygonen; dat zijn ook ondingen. Leuk de eerste keer dat je hem maakt, maar als er dan ook maar iets verandert dan wordt het al snel complex. De workaround hiervoor is dan om er gewoon twee (of meer) losse vlakken die elkaar raken van te maken. (zoals bijvoorbeeld ook de BGT doet)

1 Like

Eggie ik snap je terughoudendheid & waardeer het zelfs maar het is wat OttoR ook zegt:

Toch ?

Een officiële melding kan iemand altijd maken. Het is dan is ieder geval onder de aandacht van de DWG die hier ongetwijfeld meeleest.

Ter informatie:
Gisteren heb ik @padvinder namens de DWG een uitnodiging gestuurd om deze berichten - die over hem gaan - te lezen en waar mogelijk te reageren.

7 Likes

Hier weer een recent voorbeeld van bewerken van lappen landuse en water.
Heeft mapper P. nu de tips opgepikt?

Wellicht kan iemand kijken? Mogelijk medemapper P. himself.
Momenteel helaas even geen mogelijkheid om e.e.a. te checken via de computer.