Wat betekent de ruimte tussen twee objecten?

Goedemiddag,
In onderstaande afbeelding is de rode lijn een voet- en fietspad. Daarboven zijn twee grenzen getekend: de bovenste heeft de tag “landuse=forest”, de onderste is deel van een “multipolygoon”. De witte ruimte tussen de twee grenzen wekt de indruk dat daar echt ruimte, en wellicht een pad, is (maar er is niets dan bos). Betekent die ruimte iets, of zijn de grenzen tussen de objecten per ongeluk wat te ver van elkaar getekend?

Groeten, NHVELDH

Er zijn mappers die no matter what twee aangrenzende gebieden apart uitliinen, al is het maar pixels van elkaar verwijderd (JOSM heeft een functie om dat heel snel te doen). Dit lijkt me wel meer omdat het rechts breder wordt waar het links vanuit 1 punt vertrekt. Je kunt zien uit de history wanneer het oorspronkelijk ingetekend werd. OSM is inmiddels 20 jaar dus veel zal nu anders zijn.

Hartelijk dank voor je snelle en duidelijke antwoord. Ik heb ooit een “history” bekeken, maar weet noet meer hoe ik dat deed. Daar kom ik denkelijk we uit.
De “ruimte” die met variabele breedte getekend is, is er nu in elk geval niet (meer).

Het is priegelwerk om de grenzen dichter bij elkaar te tekenen; ik laat het maar zo.

Met vriendelijke groeten,
NHVELDH
nhveldh@xs4all.nl

Een groot deel van het landgebruik in Nederland is in eerste instantie geïmporteerd uit de 3dShapes-dataset. Dit was destijds een redelijk goede kwaliteit om Nederland te vullen. Inmiddels is de kwaliteit van de Openstreetmap en de kwaliteit van luchtfoto’s en andere databronnen die we gebruiken vele malen hoger dan die van 3dShapes.

Dit voorbeeld ziet eruit als landgebruik uit de 3dShapes-dataset. De open ruimte stelt daarbij het pad voor. Je kunt zien dat inmiddels nauwkeuriger ingetekende pad anders loopt dan de opening tussen de twee vlakken die bos voorstellen.

Ik zou in dit geval de vlakken samenvoegen of tegen elkaar maken. Als er in werkelijkheid wel een duidelijke ruimte is, bijvoorbeeld bij boswegen, dan zou dat uitlijnen met de weg.

Je kan van zo’n neppad de eerste twee nodes aan met elkaar versmelten, dan de laatste twee nodes versmelten, en dan de tussenliggende nodes allemaal wegmikken.

Dan liggen de vlakken tegen elkaar aan, aan elkaar vast. Met JOSM is dat makkelijk (als je het eenmaal weet, dan), met iD kan het vast ook wel maar dat gebruik ik voor dit soort werk niet.

Dag A67-A67,

Dank voor je snelle en duidelijke antwoord. Leuk om te weten dat OSM in de loop der jaren zoveel beter is geworden. Ik begrijp nu dat ik niet zo huiverig moet zijn: ruimte op de kaart die er in het echt niet (meer) is, gewoon weghalen. Dat zal ik een dezer dagen doen.

Met vriendelijke groeten,

NHVELDH
nhveldh@xs4all.nl

Dag Peter,

Dank voor je duidelijke antwoord. De methode die jij aandraagt, krijg ik wel voor elkaar (al doe ik het niet vandaag).

Met vriendelijke groeten,

NHVELDH
nhveldh@xs4all.nl