Vraag over key: addr:interpolation

addr:interpolation.
Wordt hier nog onderscheid gemaakt tussen: winkeleigenaar (lees huurder van [gedeelte] van gebouw) en gebouw eigenaar ?
Ik lees daar niets van terug in de documentatie terwijl dit een groot verschil maakt hoe je address:interpolation toe moet passen…
Heeft iemand hier ervaring mee die me een beetje wegwijs in wil maken ?

Edit: tekst opmaak m.b.t. de leestekens: & ( )

Interpolation

HouseNumbersInterpolation.png

If we don’t know (or don’t have time to find) every house number, we can use interpolation. This allows people and machines to guess where an address probably is, between two known points.

You need to know two house numbers, and the sequence pattern.

E.g., in a terrace of houses, perhaps you know that the first house is 15 The Road, the last is 27 The Road, and that this side of the road the house numbers are all odd.

Basic instructions

  1. Create a node for the lowest-numbered address
  2. Tag it with addr:street and addr:housenumber.
  3. Do the same for the highest-numbered address
  4. Draw a way from the lowest-numbered address node to the highest-numbered address node
  5. Tag this with the correct interpolation tag (see Tag options, next section).

Als ik de wiki lees en ik weet dat in NL alle adressen (vanuit de BAG) op de kaart staan, dan is er geen enkele noodzaak om deze tag te gaan gebruiken.
Maar ik kan mij natuurlijk vergissen.

En de relatie van gebouw-eigenaar en van huurder van een deel van een gebouw met de tag addr:interpolation ontgaat mij ten enen male.
De huurder heeft zijn eigen adres-node.
De eigenaar zal elders gevestigd zijn en heeft daar ook zijn eigen adres-node
De eigenaar kan ook nog vermeld worden op het gebouw dit in tegenstelling tot de huurder.

Dus blijft de vraag wat je wilt bereiken met interpolation, als alle adressen al bekend zijn. ?

Ik heb in Haarlem een winkel gezien met huisnummer 6-8, mijn inziens aan alle 2 de adresnodes dubbel de winkeldata aankoppelen kwa dubbele data-opslag niet handig en zoek dus een oplossing voor het feit dat als je zoekt op nummer 6 of 8 of de winkelnaam je altijd uit komt op 1x deze winkel met de bijbehorende data. Ik dacht dat interpolation een oplossing daarvoor was, immers 1 winkelfunctie met zelfde naam op 2 aangrenzende adressen.
Verder lezend las ik dit: Buildings with multiple house numbers

Main article: Mapping addresses as separate nodes or by adding to building polygons

Ambox warning pn.svg There is currently no global consensus on this. Here are some possibilities:

  • Create an address node for each housenumber and place each node somewhere on the building outline (or inside the building)…
  • When such a range is meant to be interpreted as a list of addresses, use addr:interpolation=* (described below) to emphasise this. Some mappers will add a short “virtual” way which allows them to put addresses 10 and 95on separate nodes as normal. Some mappers will specify the range 10-95 on a single object, where the addition of the addr:interpolation=* tag disambiguates it from the “simply a label” meaning, specifying that it is indeed to be treated as a range. Both approaches are used in practice and there is little consensus.
  • Note that in some cases building or building complex has single address such as 3-5 that only looks like a housenumber range. As usual, do not convert such data blindly, without a verification.

Liefst zie ik een Nederlands praktijk voorbeeld (vanwege de unieke Nederlandse BAG-import situatie)waar aan ik me daar aan kan houden, want letterlijk door de letters begrijp je het verhaal niet meer…
Als variant op: door de bomen het bos niet meer zien…

Als de wiki geen consensus aangeeft kun je dus geheel naar eigen inzicht kiezen uit alle drie de mogelijkheden:
addr:housenumber=6-8
addr:housenumber=6,8
addr:housenumber=6;8

Waarbij een renderer moet raden of 6-8 een reeks (6 7 8) is of één geheel (6-8) als huisnummer.
Wat mij betreft verdient de 1e mogelijkheid de voorkeur, omdat dat in NL de gebruikelijke aanduiding is die bij de adressering van poststukken wordt gebruikt…
En dat kan dan los staan van de adres-nodes met 6 en 8 van de BAG import.

Als ik de wiki lees koppel je een interpolatie aan een highway (weg). Je geeft aan wat het hoogste en laagste nummer is en misschien nog even en oneven. Een adres dat in de reeks past wordt netjes er tussenin geprikt op de weg. Dat is ook hoe de routeplanners twintig jaar geleden werkten. In Nederland hebben we inmiddels de BAG met voor elk adres een adrespunt op de goede locaties. Dan is interpoleren niet meer nodig.

Een winkel die zowel nummer 6 als 8 gebruikt geeft dat weleens weer als 6-8. Dat is geen interpolatie maar een adres op 1 locatie.

Vraag is of de winkel daadwerkelijk 2 of meer huisnummers heeft. Meestal zie je dit als ze meerdere winkelpanden samengevoegd hebben en dat een winkel begint om het adres op zo’n manier weer te geven om aan te geven hoe groot ze wel niet zijn.
In de praktijk zie je echter dat regelmatig de additionele adressen ingetrokken worden door de gemeente en dat de winkel blijft communiceren met de dan niet meer bestaande adres reeks.

Van een paar gemeenten tergugekregen dat ze er eigenlijk op zouden moeten handhaven aangezien je niet zomaar zelf een adres mag verzinnen, maar dat dat vaak niet vanzelf gebeurt omdat ze het al druk zat hebben en er verder geen haan naar kraait. Soms lijkt een BAG terugmelding het zetje te zijn dat de gemeente nodig heeft om er wel wat aan te gaan doen, maar verder geen idee of dat echt zo is en hoe lang zo’n proces dan duurt.

Overigens is 6-8 ook een geldig huisnummer (samenvoeging van huisnummer 6, geen huisletter, maar wel een huisnummertoevoeging) die op dit moment 57x voorkomt voor deze specifieke combinatie.
Dus ik ben ervoor om het dan te taggen als 6;8 aangezien dat geen geldig voorkomend adres kan zijn en een ; vaker gebruikt wordt om meerdere tagwaarden te combineren dan een ,

Tot zover de theorie, nu de praktijk in Haarlem:


Adres Anegang 8: ingang van een Action-winkel op de begane grond die middels een roltrap naar de 1ste verdieping leidt die de gehele gebouwvloer op deze verdieping beslaat van adres Anegang 6 & 8.
Adres Anegang 6: ingang van een Xenos-winkel op de begane grond.
Tot zo ver alles recht toe recht aan.
Nu de situatie dat Xenos het gebouw verlaat en Action dit gedeelte overneemt.
Moet je dan huisnummer 6 veranderen in 6;8 zodat je een dubbel huisnummer node krijgt nl op adresnode 6 & adresnode 8. Of een lege adresnode 6 zonder verdere keys en een adresnode 8 die je 6;8 noemt ?
In geval 1: dubbele data en dubbel zoek resultaat.
In geval 2: Vind je de Action niet op adresnode 6…
Volgens mij is voor geval 2 die interpolation oplossing voor opgericht ?

Het verschil in aangeven BAG zelf en gebruikte ondergrondkaart, wat dan een visualisatiekeuze is. Hier BRT, 6 t/m 8

Klopt alleen lost probleemstelling niet op toch ?
6a is een recent wooninrichtingswinkeltje op de begane grond die de uitleg alleen maar ingewikkelder maakt naar mijn mening. Dus heb deze bewust achterwege gelaten ter versimpeling.

Het rare is dat zowel de Action als Xenox vroeger op hun website als adres 6-8 hadden staan.
De oude ingang van de C&A had adres 6 meen ik, Ik zou de nodes er los in zetten.
Hooguit de Action van node met 8 naar node 6 omzetten. Als de ingang nu anders wordt.

Perssonlijk zou ik de Action op een aparte node zetten.
Met als addr:housenumber= 6-8.

Maar zoals eerder aangegeven heb je de vrije keuze tussen de drie mogelijkheden.
En de Action vind je altijd, ongeacht op welke node deze is getagd.

En nee, interpolation levert daar geen enkele bijdrage in.
Interpolation tussen twee adressen (6 en 8) stelt een router in staat om een geschatte positie van nummer 7 (die niet op de kaart staat) te bepalen.
Als nummer 7 aan de andere zijde van de weg ligt zal interpolation die dus niet kunnen vinden.
Ik hoop dat ik het nu duidelijk genoeg heb uitgelegd.

1 Like

Volgens mij is addr:interpolation bedoeld zoals in het voorbeeld hieronder uit Bulgarije en niet voor losse POI’s.

Screenshot at 2024-05-16 22-52-11

3 Likes