Vraag over Ipad mappen

Beste OSM gebruikers. Ik ben helemaal nieuw hier en heb best wel wat vragen waar ik met de handleidingen niet uitkom omdat deze op een Ipad vaak ook erg slecht werken. Is er iemand die mij een keer ‘bij het handje’ wil nemen, mij wat trucjes kan laten zien? Ik woon in de omgeving van Barneveld.

Welkom Steven_Alexander_Smit !

De eerste tip die ik je kan geven: IPad en OSM om kaart aanpassingen op te maken met de (standaard) ID-editor is de slechtste combi weet ik uit eigen (vervelende) ervaring helaas.
Als je toevallig in bezit bent van een laptop is dat veel beter, zeker als je dit combineert met de JOSM-editor.

Dank Dillen!

‘Helaas’ heb ik alleen een Ipad. En er is vast al eens aan OSM gevraagd ervoor te zorgen dat alles ook daarop goed werkt…
Ik hoop dus in contact te komen met iemand die het ook op een Ipad doet en die mij wat tips kan geven of trucjes kan leren.

Met vriendelijke groet,

Steven Smit

Voor Android zou ik eens Vespucci proberen:

Maar voor serieus werk gaat en laptop of desktop het altijd winnen.

Vrijwel iedereen werkt met JOSM als editor op PC/laptop, @Dillen_GJ is hier m.i. degene met het meeste ervaring met OSM editen op een iPad, ik zou zijn raad ter harte nemen.
Een iPad is een harstikke mooi ding en ik zou hem ook niet meer willen missen, maar voor sommige zaken minder geschikt.

Beste Emvee,

Een Ipad draait op IOS.

Steven

Beste Geim,

Ik heb een oproep gedaan of er iemand is die mij met een aantal simpele bewerkingen zou kunnen helpen op mijn Ipad. Alle aanbevelingen om toch windows/android te gebruiken helpen mij niet echt verder.

Steven

Hallo Steven_Alexander_Smit,
Welkom op het forum.
Ik gebruik iOS alleen in noodgevallen om iets op te slaan in OSM. Ik heb de editor Go Map 43 keer gebruikt en Osmose 26 keer met meer dan 18000 bewerkingen met andere editors.
Er is ook Every Door, dat vergelijkbaar is met Streetcomplete. Ik gebruik echter ook Android met Streetcomplete en heb Every Door nog maar kort bekeken.
Ik kan directe bewerkingen met iOS praktisch negeren.

Maar, ik gebruik iOS elke dag om POI’s te noteren met Pocket Earth (helaas kost dat geld), foto’s op te slaan of een mapping tour met notities voor te bereiden. Vervolgens voer ik de gegevens in op de pc met ID (ja, ik zou JOSM moeten leren … ).

Samengevat: Probeer Go Map en Every Door, je kunt er POI’s mee bewerken. Misschien kun je meer, maar daar weet ik niet veel van.

Vriendelijke groeten,

lyctkel

PS: Als je iPad geen GPS heeft, kun je hem koppelen met de Garmin GLO 2 (GLO™ 2 | Bluetooth GPS en GLONASS ontvanger| Garmin).

Okay geen Android maar Apple.

Even hier gekeken en op basis daarvan zou ik zeggen Go Map!!.

Als ik mijn laptop niet bij de hand heb, doe ik vaak even snelle edits op mijn telefoon (ook iOS).
Voor grotere of iets nauwkeurigere edits is “Go Map!!” veruit mijn favoriet. Maar als je met POI’s aan de gang gaat zou je ook “Every Door” kunnen uitproberen.

Verder zou je “Osmotagger” nog kunnen uitproberen, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Ik heb een iPad en daar staat al heel lang Go Map op. Ik herinner mij dat ik het vele jaren geleden eens bekeken had maar waar ik toen mee bezig was (knooppuntennetwerken en lange routes) dat ging er niet mee. Dus overgestapt op JOSM (want met iD ging dat ook tamelijk belabberd), en vergeleken daarmee is Go Map wel beperkt.

Net weer eens opgestart en wat uitgetest. Voor het toevoegen van punten, lijnen en eenvoudige vlakken werkt het wel. Via de i kan je handleidingen vinden, waaronder beginner’s guide en een video tutorial die ik zeker zou doen, om de basishandelingen te leren.

Go Map dus, maar als je wat langer bezig bent en wat meer wil dan simpele objecten bewerken en toevoegen, streef dan zo snel mogelijk naar een groter apparaat met muis, toetsenbord, groter scherm, iD en vooral JOSM.

Een risico bij Go Map: gebruikers hebben vaak moeite om precies genoeg te zijn, dus zetten dingen naast waar ze echt staan, gebruiken te weinig punten voor wegen en vlakken zodat ze erg hoekig worden, en zien vaak niet dat er relaties of verbindingen zijn die door verschuivingen en veranderingen beïnvloed worden. Andere mappers ervaren dat al snel als beschadiging van hun werk. MI is het meestal onwetendheid/onervarenheid.

Ik raad aan om goed in te lezen hoe OSM werkt, en hoe de verbanden en verbindingen liggen tussen punten, lijnen, vlakken, en relaties.

Voorbeelden:

1. een gebouw is een vlak wat meestal los staat, maar het kan ingangen hebben, dat zijn punten die de gebouwomtrek met een weg verbinden. Als je de weg verandert of verplaatst, kun je daardoor onbedoeld het gebouw “beschadigen”.

2. route is een relatie waarin een lijst staat van de wegen/wegdelen die afgelegd worden. Als je zo’n weg verlengt of wist, is de routerelatie niet meer goed, daar zit dan een gat of juist een verkeerd stuk weg in.

3. Een rondje, bv een centraal eiland op een rotonde, heeft veel punten nodig, anders wordt het heel hoekig. Met Go Map heb je veel geduld en precisie nodig om zoveel punten precies op de goede plaats neer te zetten; vaak zie je dan ook dat het een slordige veelhoek wordt.

Hoe dan ook, suc6!

Dank!

Steven

Ik ga er naar kijken!

Steven

Dank, ik zal eens naar Go Map kijken.
Ik was eigenlijk alleen van plan om ontbrekende elementen in het landschap toe te voegen.
Toch zou ik het fijn vinden om met iemand in mijn omgeving in contact te komen om samen te ontdekken wat er op de Ipad allemaal wel mogelijk is.

Steven

Ik wil je graag helpen hoor m.b.t. de do’s & vooral de don’ts kwa OSM-editen als je een IPad gebruikt…
Ik woon echter wel in Haarlem en dus niet in je directe omgeving…

Sowieso uitkijken met objecten waar relaties op staan…
Ook met simpele edits kan het namelijk voorkomen dat je verbinding maakt met een al reeds bestaand object waar een relatie op staat die doordat je correctie’s op je eigen edit ook de reeds bestaande edit beïnvloed met vaak het wissen van een relatie wat aanwezig was op het reeds bestaande object als gevolg.
De laptop gebruikers hier met muis besturing beseffen namelijk niet hoe onnauwkeurig het vinger-touchscreen systeem van een iPad werkt. Die onnauwkeurigheid kun je nog enigszins beperken door afwisselend in- & uit te zoomen tijdens je edits maar ideaal zal het nooit worden…
Liever een ‘kleuter’-uitziende edit dan urenlang priegelend een perfect-lijntje/vlak makend waarbij je ongezien & zonder gewaarschuwd te worden door het edit systeem een relatie kapot maakt…
Point Of Interest objecten maken/aanpassen (meestal punt objecten) gaat prima met een IPad de rest met nadruk op relatie’s zeker niet…

Tot besluit een voorbeeld van een object met een relatie:

Heel veel succes !

Beste Dillen,

Dank voor jouw aanbod. Het gaat mij primair inderdaad om ontbrekende straatelementen en POI’s. Ik ga er gewoon mee aan de slag en zal bij mijn eerste stappen steeds aangeven dat controle gewenst is.

Steven

1 Like

Stuur me bij twijfel gerust ook een p.m. , komt het vast goed !
Vlieguren maken blijft de beste methode tot succes namelijk.