Voorloopnullen toevoegen aan gemeentecodes

Als een gemeentecode met één of meer nullen begint, dan ontbreken deze nullen momenteel in OSM in ref:gemeentecode=*.

In overheidslijsten van gemeentecodes vind ik consistent dat deze nullen wel als onderdeel van de gemeentecode worden beschouwd:

Volgens het CBS zijn de voorloopnullen ooit bewust toegevoegd om tot viercijferige codes te komen:

Heeft iemand bezwaar als ik waar nodig deze voorloopnullen toevoeg aan de in OSM getagde gemeentecodes?

4 Likes

Goed plan. Geen bezwaar. Ben je van plan om dit landelijk te wijzigen of alleen lokaal ergens?

1 Like

In één keer landelijk.

2 Likes

Ga je e.e.a. ook controleren op juistheid? Gemeentes met de code 9001 etc. lijken mij niet te bestaan

Gemeentecodes 9001 t/m 9003 zijn toegekend aan de Caribische openbare lichamen (geen gemeenten, lijken wel op gemeenten).

Ik zie geen aanleiding om nu verdere controles uit te voeren op de codes. Deze wijziging van tagging hindert eventuele toekomstige controles niet.

2 Likes

Ga je e.e.a. ook controleren op juistheid?

Er zijn 342 relations met ref:gemeentecode tag in netherlands-latest-internal.osm.pbf van 2023-05-08.

Deze komen overeen met de 342 gemeentes in gemeenten-alfabetisch-2023.xlsx van CBS.

Het enige verschil zijn het ontbreken van de voorloopnullen in OSM en name conventies (e.g. Bergen (NH.) vs Bergen).

1 Like

Beide dank. :+1:

Ik heb de nullen toegevoegd:

Tevens wat documentatie geschreven voor de wiki:

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:ref:gemeentecode

4 Likes

Dankjewel.