De nationale verkeerdborden en daarbij behorende wetgeving is op particuliere gronden vaak anders geregeld. Hierover is al redelijk veel te lezen op dit forum. Het is gebruikelijk dat de beheerder/eigenaar via bordjes aan de ingangen van het gebied duidelijk maakt of men hier mag wandelen, fietsen, mtb’en, honden mee mogen (aangelijnd of misschien wel loslopend) of de boot mee mag enz. enz.
Aan de hand van deze bordjes kun je de paden taggen.
Allereerst zijn deze particuliere gebieden via art. 461 WvS verboden voor alle bezoekers. Gelukkig zijn er natuurbeheerders die haar gebieden openstellen voor publiek deze uitzonderingen worden dan kenbaar gemaakt via deze bordjes. Dat hiermee veel discussie kan ontstaan is op vele fora terug te lezen. Meestal zijn er boswachters op deze gebieden die mogen handhaven omdat deze boswachters vaak een BOA functie uitvoeren. Ook mogen zij bekeuringen uitschrijven die als gevolg van het proces verbaal automatisch op de deurmat vallen. Natuurmonumenten lijkt op veel gebieden wat onduidelijk te zijn in haar bebordingen, deze discussie loopt hier.
Ik kijk meestal eerst wat de historie is van in dit geval de bewuste highway, adv deze informatie bepaal ik of ik contact opneem met de mapper die de tagging heeft aangebracht, dit kan in JOSM vrij makkelijk via de history functie (ALT-SHIFT-H voor Windows)
Hierbij wil ik een algemene tip meegeven om, als het even kan, geen highway met de delete toets te verwijderen, om daarna weer opnieuw in te tekenen, dit haalt alle historie van deze highway namelijk ook weg. (dit geld voor alle aangebrachte elementen in OSM.

Aangezien dat in Nederland op een “highway=path” standaard moped, mofa, horse, bicycle, foot toegestaan is, zou het best zo kunnen zijn dat de natuurbeheerder deze dus niet allemaal op zijn grondgebied aanwezig wil zien.
Je begint dan eerst met acces=no te taggen (art 461. WvS) en daarna de wel het toegestane verkeer.
bijvoorbeeld
foot=yes
bicycle=yes
Hiermee sluit je horse, moped, mofa op de standaard toegestane op highway=path uit.
Je kunt op deze site de restricties zien voor alle soorten wegen.

Ook ik ben enthousiast geworden van het mappen in OSM, en durf best toe te geven dat ik lang niet alles weet hoe het allemaal in zijn werk gaat. We zijn daarom ook blij dat ook jij deze weg gevonden hebt. Doordat er veel afspraken gemaakt zijn over wat wel en niet mag/kan zijn er veel wiki pagina’s gekomen om alles een beetje begrijpbaar te kunnen maken voor nieuwe enthousiaste mensen zoals jij en ik.
Wat ik gedaan heb in mijn begintijd, is eerst op mijn muil gaan, en dan van mijn fouten leren. Ja ik had van heel Vorden ineens een gebouw gemaakt! En dit werd (gelukkig) al snel opgemerkt en daardoor ben ik de interactie met het forum gaan waarderen.
Natuurlijk weet ik niet of je een beginnende mapper bent, maar toen ik begon heb ik een draadje opgestart met als titel: “Beginnersvragen” en ik moet zeggen dat ik hier zeer veel aan heb gehad.
Wel zie ik dat je 3 jaar een OSM acount hebt, en ik wil je zeker niet tegen het hoofd stoten over mijn voorbarige conclusies die ik zou stellen. Het is dan meer bedoeld voor een beginnende mapper die dit mee zou lezen, en hiermee een mogelijke drempel, om op dit forum haar vragen te stellen, weg te nemen.
Terugkomend op je vraag hoe je dit path zou kunnen taggen:
Je kun overwegen om smoothness aan te brengen
Ook voeg ik regelmatig tracktype toe, omdat ik regelmatig mtb is dit wel handig om te weten. Een mtb’er wil namelijk niet de makkelijkste paadjes hebben. (maar ik weet niet of tracktype=* op een highway=path wel gebruikelijk is, graag vraag ik uitleg door meer ervaren mappers uitleg waarom wel of waarom niet taggen op een path)
Je kunt overwegen om nog meer tags aan te brengen.
Dit wordt op de wiki pagina highway=path beschreven.
Voor MTB’ers is er ook het één en ander te taggen. Hier wordt door de renderer die de MTB kaart maakt, gebruik gemaakt.