Vluchtwegen (vanaf snelweg) opnemen en zo ja, hoe?

Er is iemand (anoniem) die een aantal vluchtroutes vanaf de snelweg bij een geluidswal/muur als note op de kaart heeft gezet.
Mijn vraag is of we dergelijke routes op zouden moeten willen nemen.
Enerzijds vind ik er wel wat voor te zeggen voor noodsituaties, aan de andere kant zie ik in dergelijke gevallen dat er niet altijd een pad aan de andere kant van de wal/muur loopt.

Als deze paden opgenomen zouden worden, hoe moeten die dan getagged worden?

Onder de vraagstelling “wie heeft er wat aan” is mijn antwoord ‘nee’. Ik zie in geen enkele noodsituatie iemand naar zijn smartphone grijpen om op OSM te kijken waar de vluchtdeur in de geluidswal is.
Laat staan als iemand een vluchtdeur fout mapt.

Maar dat is mijn mening.

Zelf vind ik het niet bijzonder relevant. Als ik zo’n deur nodig heb kijk ik op de stickers waar de dichtstbijzijnde is, niet op de telefoon. En de paadjes aan de andere kant zijn meestal overgroeid en niet zo interessant om in te lopen(al weet ik er één waar er een cache ligt).

Qua tagging:
Voor de deuren waarschijnlijk entrance=emergency
Een snelweg met geluidsmuren is praktisch een afgesloten gebied - ook al kan je een theorie een eind langs de snelweg oplopen.

De achterliggende paden dan tot de deur. Ik zou ze niet verbinden met de snelweg zelf, dan gaat navigatie misschien rare dingen doen (entrance=emergency wordt waarschijnlijk niet herkend als barrier).

Over 300 meter, sla rechtsaf en rijd door de vangrail en de deur.

Ik heb het welleens ingetekend; klein beetje voor de renderer :face_with_peeking_eye:
dan wel met alleen een weg naar de deur; niet naar de snelweg toe.

Tijdens een noodsituatie zie ik inderdaad ook niet iemand naar OSM gaan om te kijken hoe te lopen; maar ik weet dat OSM ook wel wordt gebruikt door hulpdiensten, projectontwikkelaars, gemeenten e.d. en dan kan dergelijke informatie toch van nut zijn; bijvoorbeeld bij het maken van een planning, of een overzichtkaart, of bij werkzaamheden een kaartje om de situatie aan te geven.

Het nut van OSM is niet altijd even duidelijk vooraf :wink:

1 Like

Ik heb op twee plaatsen een vluchtroute ingetekend.
Zou dit zo problemen opleveren?

plaats 1
en
Plaats 2

Misschien de paden van een acces=* tag voorzien? Het lijkt me niet de bedoeling dat fanatieke wandelaars deze paden gaan gebruiken.

Goed punt.
acces=destination tag toegevoegd

Ik zou er ook nog emergency=yes/designated bij zetten.

Juist niet, want het is geen toegangsweg voor hulpdiensten.

Notitie op osm.org gerelateerd aan dit topic: note #4067199

Dat zou moeten blijken uit highway=footway of zie ik dat verkeerd? Het pad is zeker bruikbaar voor hulpdiensten te voet.

Maar aangezien er emergency=rescue_ladder bestaat en ik een emergency key wel vindt passen, misschien een andere waarde als yes/designated.

Ik heb het nu op 4 plaatsen als volgt ingetekend:
Zie OpenStreetMap

oneway=yes is een geweldige vondst.
En nog correct ook, want je krijgt die deur niet open !