Visa OSM:s potential

Nästa vecka ska jag introducera OSM för vår hembygdsförening samt visa vad man kan göra med det. Målet är att få fler som mappar i bygden och kanske ha några gemensamma tillfällen där nybörjare introduceras. Det finns mycket kunskap om bygden ute i stugorna som inte finns nedskrivet ännu. OSM kan ta vara på en hel del.

Tar tacksamt emot tips vad jag ska visa.
Det jag kommer på är streets.gl som visuellt är tjusigt.
Tänkte även rendera nån specialkarta som lyfter fram bygden med Maperative (har dock aldrig testat detta).
Att prata om databaser och att man kan göra vad man vill med datan är troligtvis inget som väcker så mycket intresse då målgruppen inte är programmerare.

Möjligen lite överkurs, men utifrån målgruppen låter det som det skulle kunna vara intressant att nämna OpenHistoricalMap, som är en väldigt likt OSM (de använder även samma programvaror, inklusive editorer etc.) men med tillägget att man kan kartera “hur det varit” (mot OSM som bara karterar “hur det är nu”).

2 Likes

Jag har kikat på den, men den enda information som tycks finnas är järnvägsspår.

1 Like

Jag kör citystrides, där jag via runkeeper registrerar vilka gator jag gått. Jag har nu klarat av alla gator i min hemkommun. Det ger verkligen en inblick hur olika områden ser ut, något för den hembygdsintresserade.
(Nu har runkeeper krånglat några dagar, man kanske ska använda strava istället.)

2 Likes