Vinkkejä kartoitustoimintaan? — Lisäksi lupia uusiin aineistoihin Keski-Suomesta

Hei

Olen viettänyt aikaani Openstreetmapissa pian pari vuotta. Siinä ajassa foorumeilla hääräilyn lisäksi olen tietysti muokannut karttaa ja uskaltaisin väittää ainakin perusteiden olevan nyt hallussa. Haluaisin tässä välissä pyytää yhteisöltä käytännön neuvoja kartoittamiseen.

Olen kesäisin tehnyt muistiinpanoja luomalla KP-pisteitä puhelimella Osmand-sovelluksessa ja sitten talvella siirtänyt muistiinpanot gpx-tiedostona tietokoneen muokkausohjelmaan. Muistiinpanojen naputtelu on aika hidasta ja talvella siinä tulee ilman kosketusnäyttökynää nopeasti kylmä. Siispä kokeilin muistiinpanojen tallentamista ääni- ja kuvamuodossa, mutta tämä vei runsaasti tallennustilaa. Ja maastossa säästetyn ajan menettää muokkausvaiheessa, kun ääninauhoja joutuu etsimään, pysäyttämään ja kelaamaan – pitäisikö siirtyä vihkoon ja kynään?

Vuodenaikojen vaihtelusta johtuen muokkausten ajoittuessa talvikauteen alkaa tallennustilan rajallisuus tuntua. Tuhansien KP-pisteiden organisointi järkeviksi kokonaisuuksiksi on myös osoittautunut vaikeaksi, ja sitten muutoskokoelmat paisuvat aika suuriksi, mikä ei taida olla suositusten mukaista.

Olisi mukava kuulla teiltä jotain vinkkiä, että miten tästä kannattaisi jatkaa, miten itse muokkaatte ja mitkä olisivat hyviä tapoja tiedon keräämiseen maastossa. Asiat saa vääntää ihan rautalangasta. Kaupungissa ja maaseudulla kartoittaminen on varmasti erilaista ja eri menetelmien käyttö on kiinni henkilökohtaisesta mieltymyksestäkin, mutta olisin valmis tutustumaan uusiinkin menetelmiin.

Tarkoitus olisi kokeilla vähän erilaista kartoittamista ja sain ongittua Jyväskylältä, Muuramelta ja Laukaalta lupia heidän kartta-aineistojensa käyttöön. Lupadokumentit ja tarkemmat tiedot on wikissä. Jyväskylän WMS-palvelimella ainakin oli tosi laadukkaan oloista ilmakuvaa. Näiden aineistojenkin käyttöön saa antaa neuvoja.

Rauhallista joulua ja hyvää uutta vuotta kaikille.

4 Likes

Hei,

Ja hyviä välipäiviä kaikille!

Pitää ihan ensiksi kysyä, mikä on KP-piste? Siis hyväntahtoisesti ja vilpittömästi! En vain ihan heti keksinyt, mistä tuo on lyhenne.

Mutta hyviä kysymyksiä ja mielelläni kuulisin muidenkin vinkkejä.

Aikoinaan käytin itse usein OSMista printattua karttapohjaa ja kynää. On toki vähän vaivalloinen yhdistelmä, mutta auttaa ensiksikin keskittymään printattuun alueeseen ja on ainakin omassa kourassa ja käytössä luotettavampi ja selvästi nopeammin merkattava kuin mikään sähköinen vempele.

Pidempiä matkoja pyörällä ajaessa olen laittanut mankelin stongaan kiinnitettävän kameran ottamaan tasaisin väliajoin (viidestä viiteentoista sekunnin välein) kuvia. Se on itselleni ihan kätevä. Kuvat vievät olennaisesti vähemmän tallennustilaa kuin video, ja niiden kelaaminenkin on hyvin nopeaa. Voi helposti täytellä esim. teiden ja polkujen pintamateriaalit. Useimmat liikennemerkitkin tallentuvat kuviin sen enempää miettimättä. Tieden nimikylttien kanssa pitää vähän pysähdellä ja tähtäillä, että ne saa varmasti kuviin luettavasti mukaan.

Mapillary on tosin jo aika kattava vaihtoehto tälle. Itselleni kuvien lisääminen sinne muidenkin käytettäväksi on vaivalloista, kun käytössä on erillinen kamera eikä kännykkä. Mapillarystä löytyy kaupungeista todella tuorettakin ja usein päivittyvää kuvaa, mutta taajaman ulkopuolella aineistot ovat aika vanhoja tai muuten puutteellisia.

Ja mahtava kuulla Jyväskylän WMS-aineistosta!

KP pistettä jos arvaillaan niin se voisi olla Kiinnostava Piste eli englanniksi POI

Mutta se murhe mikä minullakin on on tuo mobiilissa editointi. ID ja JOSM ovat tietokoneella hyviä pelejä, mutta mitään täysin vastaavaa en ole mobiiliin löytänyt. StreetComplete on hyvä ja kätevä, mutta sillä lähinnä korjaillaan kohteiden tietoja. Everydoor tekee jotain, mutta ei se ole minun sovelluslistalle koskaan oikein päätynyt. Eli helppo yleiskäyttöinen mobiilieditori olisi kiva lisä itsellekkin.

Oma tekeminen on kuitenki aika muistinvaraista, eli lisäilen taloja kotinurkilla tms. ja siihen riittää minusta karkeampikin piirrostarkkuus. Korjailen niitä sitten aikaa myöten kun ilmakuva päivittyy. Eli oma linja tässä on se, että on parempi, että kohde on kartalla epätarkempanakin, kuin se että sen vieminen kartalle viivästyy täydellisyyden tavoittelun takia.

Moro!

Et suuremmin avannut mikä tavoite sinulla OSM-kartoituksellasi on? Onko sinulla esim. tietyt teemat tai joku selkeä tavoite minkä vuoksi muokkauksia teet - vaiko vain joku yleisempi “karttadatan laadun parantaminen”? No, tässä omian ajatuksiani aiheesta - aika moni työkaluistani onkin täällä jo mainittukin.

StreetCompleten olen todennut käyttökelpoiseksi maastokartoitustyökaluksi jos haluaa tehdä maastossa OSM-datan täydennyksiä. Se “haistelee” lennossa puuttuvia tageja olemassaolevilta kohteilta ja kyselee niitä yksinkertaisen käyttöliittymän avulla. Ennen tätä pitäisi tietenkin nuo kohteet kartoittaa, jotta niiden tietoja voisi ylipäänsä täydentää.

Mainitsemaasi OSMAnd’ia en ole itse paljoa käyttänyt. Se on äkkiseltään tuntunut vähän liiankin monipuoliselta ja sitä kautta liian vaikealta opetella. Olen sen sijaan tykästynyt Every Door-sovellukseen jolla saa mobiilisti hyvinkin monipuolisesti erilaisia pistemuotoisia kohteita merkattua OSM:iin. Se soveltuu kaikille kohdetyypeille sillä käytännössä tageja pääsee muokkaamaan täysin haluamallaan tavalla yksilökohtaisesti. Käyttöliittymä on mielestäni tästä huolimatta saatu pidettyä yksinkertaisena ja nopeasti omaksuttavana. Uutena toimintona voi myös GeoScribble-karttatasolle tehdä piirroksia kännykän ruudulla ja vaikka mallailla ja piirrellä viivamuotoisiakin kohteita, joita sitten myöhemmin tuo OSM:iin ID- tai JOSM-editorien avulla, jonne tuon GeoScribble-piirtotason saa tuotua.

Toinen varsin helppokäyttöinen mobiili-työkalu on OrganicMaps. Sitä tulee käytettyä jos esim. on tarve livenä (toimii myös offline) tehdä OSM-dataan liittyviä kohdehakuja ja reitityksiä. Sovelluksella voi myös tehdä yksinkertaisia kohteiden muokkauksia, mutta aika nopeasti tulee raja vastaan sillä saralla. Enempi on tullut tuolla karttailmoituksia laadittua jos jotain haasteita datassa huomaan tätä sovellusta käytettäessäni. Tykkään kuitenkin tyylistä jolla käyttöliittymä on toteutettu. Yksinkertainen osaa olla kaunista - tätä appia suosittelenkin vaihtoehtona kaikille ystäville jotka tuskailevat esim. GoogleMapsin kanssa ja joilla ei ole suurempaa paikkatieto- tai karttaosaamista.

Itse käytän myös maastossa liikkuessani paljon kuvallista dokumentointia niin ei tartte niin paljoa merkintöjä tehdä livenä maastossa. Riittää kun paikan merkkaa muistiin millä tahansa sovelluksella ilman sen kummempia muistinpanoja niin sitten kuvista palauttelee mieleen esim. “ainiin, tuosta puuttui OSM:sta tuo puomi” jne. Kuvalliseen dokumentointiin olen käyttänyt Mapillaryä jolla on jo pitkä yhteinen historia OSM:n kanssa joten omia sekä muiden kuvia on hyödynnettävissä mm. suoraan eri OSM-editoreissakin. Palvelu tarjoaa alustan jonne omat kuvat saa helposti ladattua eikä näin ollen tarvitse murehtia niiden säilömisestä tai jakelusta. Mapillaryn viimeaikainen lisenssimuutos taisi karkoittaa hieman käyttäjiä, mutta jos tuo on ongelma niin onhan noita muitakin vaihtoehtoja. Tuoreimpana tulokkaana esim. Panoramax.

1 Like

Hei ja kiitokset vastauksista.

KP tarkoittaa siis kohdepistettä tai kiinnostavaa pistettä eli POI:ta.

Osmandista on kyllä lähes rajattomasti kaikenlaisia ominaisuuksia, mutta muokkaustoiminnot ovat erittäin rajalliset. Joskus tuli Vespucci-ohjelma puhelimeen ladattua, mutta eipä tullut koskaan käytettyä. Täytyypä kokeilla noita ehdottamianne sovelluksia, ehkä niistä olisi apua.

En ole tietoisesti asettanut mitään "tavoitetta" kartoitukselle. Löysin Openstreetmapin kun halusin päivittää 2000-luvun autonavigaattorini alkuperäisen kartan ilmaiseksi. Sen myötä aloin täydentää lähialueiden osoitteita sekä teitä ja Osmand tuli ladattua puhelimeen monipuolisten navigointitoimintojensa vuoksi. Kaupungissa tai muualla matkoilla ollessani olen tehnyt muistiinpanoja myös muista paikoista, joiden olen sattunut huomaamaan puuttuvan kartalta tai olevan väärin. Navigointitoimintojen parannus on ehkä itselle tärkein asia, mutta yleisesti “karttadatan laadun parantaminen” kuvaisi aika hyvin nykyistä tavoitettani.