Se tex Way: 1305232950 | OpenStreetMap och Way: Hölick Östra (152105319) | OpenStreetMap
Jag vill ha dem isär, dvs badplatsen som en separat punkt för den har inget med stranden att göra, någon däremot?
Hur gör vi för att komma överens globalt om sånt här?
Det borde väl börja med att beskriva i wikin att det inte ska vara så (förutsatt att alla kan komma överens om att det SKA vara så).
När det finns beskrivet blir nästa steg att hänvisa till det för att implementera regeln i validatorn i josm och iD och andra editorer, samt olika sidor för kvalitetscheckar.
Låter det som en plan?
Jag håller med dig @pangoSE.
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/One_feature,_one_OSM_element
Tack för påminnelsen. Jag hade glömt principen, men tydligen internaliserat den
Håller också med om att de bör delas, dock är det ganska vanligt att kartera såhär (tyvärr).
Däremot så skulle jag kunna acceptera badplatsen ritad som linje längs vattnet (som kan vara aktuellt för väldigt långsträckta badplatser/stränder) och ha den linjen som en del i en beach MP, även om jag nog inte själv hade ritat det så.
För mig så är en badplats ofta en yta. Förutom vatten att bada i så kan det finnas en strand eller en gräsmatta att sola på och bryggor. Det kan även finnas toaletter, omklädningshytt, dusch, bord och eventuellt räknas även parkeringen in (men där är jag tveksam).
Min senaste edit blev därför enligt detta, Totrabadet i Noten finns en bild länkad. som verkar visa vad kommunen anser ingår.
I detta fall så är den nog mapped-for-the-render, wiki:n har en negation som är lite svårläst för mig. Den uppfyller nog egentligen inte kraven för amenity=public_bath, så det är valfritt att bortse från denna detalj i denna dialog
I förekommande fall borde även swimming_area ligga med i ytan.
Stämmer detta med hur du tänker eller är detta en av de du skulle vilja dela? Hur skulle du då dela den?
Jag gillar det här.
Badplats som nod, way eller relation går bra för min del. Det bör dock inte blandas ihop med andra element i etiketterna.
Jag kan mycket väl tänka mig badplatsrelation med stranden, swimming_area, toa, m.m som medlemmar
Min tanke, och som flera i internationella tråden instämde i, är att badplatser som regel inte bör vara ytor eftersom det är svårt (eller omöjligt/orimligt) att bestämma ytan. Landytan kan ändå gå hyfsat (oftast), men hur gör man i vattnet? Ska man inkludera hela vattenkroppen (även om det är hav)? Alltid exakt 50 m från strand? Skippa vattnet (men är inte vattnet det kanske mest centrala i en badplats)?
Så jag tycker det blir rimligare med antingen punkt (satt i någon mittpunkt, utanför strandkant, i närhet av “ingång”, eller liknande) eller linje längs stranden om den är långsträckt.
Dock så är detta inte någon argumentation jag tänkt strida om, hittar man ett rimligt sätt att rita ytan så är det bättre än inget tänker jag.
Just precis nu så tänker jag nog lite annorlunda. Vattnet är centralt i en sjö/hav. Det som finns på land är nog mer centralt för mig i en badplats, det är det som ger mig möjligheten att ta mig ner i vattnet och det kan vara mer eller mindre trevligt (beroende på personliga önskemål).
Finns en tydlig gräns i vattnet som en rad med bojar (swiming_area) så ingår även detta i badplatsen. Annars så ingår inte vattnet.
Jag tänker dock lika i frågan om att det inte är något jag tänker strida om.
Jag håller helt med. Om bojar syns kan vattnet få vara med, annars inte.