Videotheken, wat is er nog over?

Hoewel video on demand aan populariteit wint, zijn er nog altijd 300 videotheken in Nederland. Dat er ook nog veel mensen op zoek zijn naar een videotheek om een film op dvd te huren, blijkt ook wel uit de tientallen bezoekers die we elke dag verwelkomen op onze website. Een deel van hen bezoekt ons omdat ze op zoek zijn naar een videotheek. Voor hen willen we op deze website graag een overzicht geven van de videotheken in Nederland die nog open zijn.

Aldus een schijnbaar sinds 2018 niet meer bijgewerkte website waar een van de shop=video in Nederland naar linkt:

Nee, 300 zijn het er inmiddels niet meer. :slight_smile:

Naar aanleiding van het nieuws dat de laatste videotheken van Fryslân sloten (in Leeuwarden en Sneek) was ik aan het opruimen, en vond ik ook nog een achtergebleven shop=video in Drachten die ook al een paar jaar terug stopte.

Misschien zien jullie nog andere videotheken in jullie regio’s die ook al weg zijn? Wat is er eigenlijk nog over aan videotheken? Zo’n beetje elk nieuwsbericht over een specifieke winkel gaat over ‘een van de laatsten’.

Voor de jongere leden onder ons: in een videotheek kon je vroeger een film ‘huren’ op een soort van zilveren schijfje wat ze een dee-vee-dee noemden, en daarvoor zelfs een vi-de-o-band. Die nam je dan mee naar huis, en dan kon je zonder internet een film kijken!

(OK, het is niet zo lang geleden. :wink: )

2 Likes

Goede actie, grappig om nog eens naar te “kijken”, bedankt voor de overpass link.

Ééntje bij mij “in de buurt” aangepast op basis van Internet search. Even gekeken naar de overgebleven videotheek in Den Haag maar daar die zet ik op mijn lijst voor als ik nog een keer in de buurt kom.

1 Like

Hier in Nieuwerkerk aan de IJssel was ere een, die is al vele jaren geleden omgebouwd tot een Primera, eerst nog met videotheekautomaat aan de buitenkant, maar die is ook weg. We hebben er zelfs ooit nog wel eens wat films gehuurd, maar van ons zijn ze bepaald niet rijk geworden.

VideoLab Eindhoven is geen shop=video, heeft iemand er 11 jaar geleden opgezet. Toen was het al geen Philips lab meer en ik denk niet dat het ooit een videotheek was geweest.

Maar 18 dagen geleden heeft iemand nog een “check_date” aangepast onder het mom van “Survey if places (shops and other shop-like) still exist”.
Misschien toch eens beter kijken :rofl:

Integra Video (Groningen) is een gemakswinkel geworden, ze hebben zelfs hun naam aangepast naar Integra Day & Night. Ik heb e.e.a. aangepast.

“Benelux” werkt ook als geocodeArea. Interessant.