En de link naar bag viewer zodat de OSM-NL leden hier ook zelf op onderzoek kunnen.
Hoe kan ik dat laten corrigeren en bedoel ik natuurlijk niet de knop fout melden maar de info aanlevering en de juiste probleem omschrijving.
Bovendien mag ik in OSM al voor sorterend op de geconstateerde kadaster fout de adresnode verplaatsen naar de juiste lokatie ?
Zodat in dit geval AH’s leveranciers ingang correct gemapped kan worden ?
Edit: van de laatste zin het . teken veranderd in een ? Edit2:in zin ‘Bovendien… lokatie ?’ de woorden in OSM toegevoegd
Natuurlijk kan je de adres node verplaatsen in OSM. Daar is OSM vrij in. Aan de Zijlweg lijkt me 12B ook beter staan.
Ik denk alleen dat corrigeren in de BAG niet gaat lukken. In de BAG heeft een adres geen geometrie. Een verblijfsobject wel. Een nevenadres (12B) komt op dezelfde locatie als het hoofdadres.
Voor het melden naar de gemeente is de knop terugmelden de beste plek. Hier is ook extra toelichting/bestand mee te sturen. En als je een mail adres achterlaat kan er later ook meer toelichting gegeven worden.
Dat het kan da’s mij al geruime tijd duidelijk, of het MAG gezien het toenemend aantal map infiltreerders/molestreerders wist ik nog niet. Bij deze de adresnode verplaatst en als laadkaai in OSM op genomen.
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar de makkelijkste manier is waarschijnlijk met een JOSM plug-in zodra je laptop er is.
Overigens heb dat zelf nog niet eerder gedaan, maar dat is wat een andere mapper me recent heeft laten zien toen ik in de BAG-import tegen twee overlappende gebouwen aanliep (die volgens BAG allebei nog bestaan), dat je op die manier makkelijk aan een GPS coördinaat gekoppelde geschreven opmerking achter kan laten.
Die meldingen zijn overigens publiek zichtbaar. En in de woorden van die mapper:
Ik kopieer wel altijd de bag id’s in de melding, want een doodenkele keer komt de pin een tiental meter op de verkeerde plek terecht bij het submitten. Sommigen lossen het binnen een paar dagen op, anderen doen er wat langer over.
Waarbij “sommigen” in bovenstaande citaat verwijst naar de gemeentes (die de meldingen moeten verwerken).
Overigens, met de knop fout melden kom in een soort formulier terecht, waar je vrij specifiek aan kan geven wat er niet klopt aan het ding waarvandaan je begint (in geval van jouw link dus adres 12B). Ik vermoed dat dat uiteindelijk in hetzelfde bakje komt en misschien zelfs wel beter is (want specifiekere melding). Maar wel ook iets meer werk.
Ik kwam op de wiki wel een opmerking tegen dat het dan een goed idee is om een note= tag toe te voegen, wat de afwijking is die je geconstateerd hebt:
Use note=* for information which is for use by other mappers (for example a note indicating that the aerial imagery should not be believed or similar).
Dit lijkt me daar bij uitstek een voorbeeld van, in dit geval dat de BAG-info niet klopt. Anders zou een volgende mapper (in dit geval een BAG-importeur) de wijziging weer ongedaan kunnen maken omdat 'ie het als een afwijking tov. de BAG-laag herkent.
Ik zal een note= toevoegen verwijzend naar dit draadje dat moet verhelderend genoeg zijn immers 3 plaatjes zeggen meer als 3000 woorden (Kwestie van je spreekwoorden kennen en dit met de juiste factor vermenigvuldigen).