Verwijderde objecten uit de BAG

Ik merkt dat er best wel een aantal gebouwen in OSM staan die inmiddels gesloopt zijn.
Daarom ben ik op zoek naar een manier om alle BAG objecten met status = gesloopt of onterecht aangemaakt in beeld te krijgen.
Met de BAG viewer gaat dat niet want die filter hebben ze niet.
Misschien dat de BAG Web Feature Service een optie is maar ik snap niet hoe dat werkt …

Heeft iemand een idee?

Dat zijn er soms best veel inderdaad. Er zijn twee methodes die ik wel eens gebruik.
De eerste is met de BAG plug in, als je er bij mag/kan tenminste. Dan is van daaruit per woonplaats de gesloopte panden te openen in JOSM. De tweede is met een wms van https://bag.tools4osm.nl/geoserver/wms in JOSM. Dan zie je visueel welke panden gesloopt zijn.

Ik heb de BAG plugin… Maar die optie van gesloopte panden ken ik niet. Hoe doe je dat ?

Als je bij de overzichtskaart inzoomt en een woonplaats selecteert. Dak kan je “Destroyed buildings” aanklikken. Deze worden geladen in JOSM.

1 Like

Dit gaat niet over de plugin, dit gaat over een kaartlaag, die Kees hier noemt en op de BAG-plugin website vermeld staan:

De WMS kun je in JOSM als een kaartlaag kan toevoegen. Als je die WMS laag dan opent, kun je weergeven wat je zoekt, over je basislaag heen. Net als je met andere WMS-services bijv. de BGT omtrek/iconen/basislaag weer kunt geven of de standaard PDOK-luchtfoto actueel.

Je doet dit via het menu afbeeldingen > afbeeldingsvoorkeuren, rechts onderaan voeg je met de knop +WMS de kaartlaag die Kees noemde toe.

Door Sla alleen het WMS eindpunt op kun je elke keer bij gebruik kiezen wat je nodig hebt. Je kunt ook een vaste kaartlaag voor bijv. verwijderde gebouwen maken, dat is persoonlijke voorkeur.

Ik had het wat kort opgeschreven. Met de login voor de website is het mogelijk om vanaf kaart van Nederland op de website de gesloopte panden van een woonplaats te laden in JOSM. Met daarbij een extra tijdelijke tag voor gesloopt.