Verleen voorrang aan fietsers B06-OB02- OB503-F

Tijdens het mappen van borden via mapillary zie ik onderstaand bord.


J24met onderbord OB503

Is bovenstaand bord hetzelfde als B06-OB02- OB503-F
Het ene bord is met de punt omhoog (waarchuwingsbord)
Het andere is met de punt naar beneden (voorrangsbord)
Ik vind het behoorlijk verwarrend.

Verleen voorrang aan fietsers (in 2 richtingen) op kruisende weg

Deze borden staan meestal op N-wegen (highway=primary)

Is het dan verstandig om op de kruisingspositie een node te plaatsen?

highway=crossing
bicycle=crossing

Hier zijn bij mij wat misverstanden over. Het is een oversteekplaats voor fietsers, maar hoe tag je dat op de juiste manier.

Het bovenste bord is een waarschuwing. Meer niet. Er kunnen fietsers de weg over vliegen.
In het geval van voorrang voor fietsers, zou ik op de weg vlak voor het fietspad nodes maken met tag highway=give_way Eventueel kun je die nog aanvullen met direction=forward of backward, maar in principe moet het wel duidelijk zijn.
Aan een gewone oversteek voor fietsers zou ik zo niks doen. Je kunt wel de traffic-signs taggen op een node.

Als je het op de kruisnode wilt zetten zou je net zoiets moeten hebben als voor de enforcement camera’s.
Een relatie met from/to en het punt waar het om gaat. Niet gezocht of het al bestaat.

Maar het bord staat niet midden op de kruising vermoed ik, dus als je het bord zet op de ways die ernaartoe leiden ben je er ook. Eventueel dan nog met traffic_sign:forward/backward om te duiden dat je geen 2x een gevaarlijke kruising tegen komt met fietsers, maar slechts 1x.

Deze zag ik laatst Geldemalsen, als osmer let je nu toch anders op borden. En vond dit vreemd. En zelfs hier al te zien.
Ene kant van de rontonde andere kant en dan die andere nog

Hoe verwarrend kan je het maken.

En voor de fietser die breder is dan 75 cm mag je de rontonde rechtsom nemen.

Dit is precies wat ik bedoel, ik weet gelukkig wat de borden betekenen. Het wordt er niet duidelijker op.

Dat het er niet duidelijker op wordt, is toch zo langzamerhand wel bekend, dacht ik.
Voorbeelden te over.
Fietspad, ene kant G11, andere kant G12a. Ja, wat is het nou, bromfietspad of fietspad?
Lijkt me voor een politieman ook niet makkelijk.

Vandaag zag ik een mooie.

Een stukje weg, verboden in te rijden behalve voor fietsers en bromfietsers.

Even verderop verandert dit in een zijweg
Van de andere kant gezien: einde fietspad, dus een “weg”, maar niet verboden voor wie dan ook.

Komende vanuit Uithoorn zou ik daar dus met de auto de “ventweg” op mogen rijden.

Het waarom ontgaat mij een beetje. Misschien zodat een boer vanuit de Tweede Zijweg zijn erf op kan komen zonder twee keer de Mijdrechtse Zuwe over te moeten steken, maar dan had er een bordje “uitgezonderd aanwonenden/bestemmingsverkeer” bij moeten hangen.

Ik ga dit trouwens niet goed zetten op OSM: If it looks like a fietspad and quaks like a fietspad, it must be a fietspad, maar voel je vrij en ga je gang.

Volgens mij kun je op de eerste foto onder het onderbord “uitgezonderd fietsers en bromfietsers” de bevestigingsbeugels van waarschijnlijk “uitgezonderd bestemmingsverkeer” o.i.d. nog zien…:wink:

Een tijd terug is een soortgelijke situatie in het forum gekomen: Een verbodsbord (met uitzonderingen) aan 1 kant.

Ik dacht mij te herinneren dat hier uiteindelijk een eenrichtingsweg van gemaakt is in OSM.

Dat komt op meer plekken voor. Wegbeheerders willen nog wel eens ipv eenrichting met uitzondering fietsers en brommers een gesloten verklaring voor motorvoertuigen (C12) gebruiken voor de ene richting. De facto komt dat neer op een eenrichting. Alleen zijn er nogal wat mappers, die de uitzondering voor (brom)fietsers vergeten net als bij de C02.
Eigenlijk zou je bij C12 voor 1 richting van de weg oneway:motor_vehicle=yes moeten gebruiken met oneway:moped=no erbij.
Ik vraag me alleen af of routeringssoftware daar tegen kan.