Verktyg för att beräkna, visa och åtgärda saker i OSM utifrån öppna data

Här är en “Möjligen stängd skola” som finns kvar: BästaJävlaKartan

Laddar man ner skolverkets registerfil (excel) så finns den med där och även på kommunens hemsida.

Här ytterligare en “Möjligen stängd skola” men som inte är det:

https://osm-bjk.jandal.se/deviations/24640

Jag bodde i Linköping på 80-talet. Redan på den tiden diskuterades den fortsatta existensen av skolan i Ulrika. Enligt uppgifter i tidningen Corren har mellanstadiet lagts ner under 2023, det var åtminstone planen.

På kommunens hemsida ligger en felaktig länk till Google maps. Länken går till Kisavägen 15 i Österbymo (Ydre kommun), i stället för Kisavägen 15 i Ulrika (Linköpings kommun).

Beteckningen ”möjligen stängd skola” kanske rentav är korrekt.

Den finns mycket riktigt kvar i skolverkets register, dock med en koordinat en bit bort:

Det är cirka 300 m mellan objektet i OSM och skolverkets, avvikelseskriptet kör just med 250m som avgränsning. Det som är konstigt är att det då borde rapporterats en saknad skola på platsen där skolverket säger att den ska ligga, men det är nog en bugg i mitt system.

Jag håller redan på med en bättre “matchningsalgoritm” som även ska ta hänsyn till t.ex. namn som förhoppningsvis fixar problem som detta.

Samma där, och här kan man nog väldigt tydligt säga att skolverket har fel koordinat:

Använt verktyget nu för att uppdatera lite smågrejer i hemtrakten, mycket användbart och lättanvänt! :+1: Inte dumt att lägga till lite punktgrejer på en fikarast.

https://osm-bjk.jandal.se/deviations/3300

Här är ett exempel. Den här förskolan finns definitivt kvar.

Har den slutat att uppdateras? Jag ser samma (åtgärdade fel) som för två dagar sedan).

Just nu sker ingen automatisk omräkning utifrån ändringar i OSM, utan man får göra det manuellt här: BästaJävlaKartan (klicka på ikonen men spindeln/buggen vid respektive datakälla). Jobbar på att få in det i gränssnittet med avvikelserna, samt att räkna om dagligen eller så.

1 Like

Nu har jag ändrat hur förskolor och skolor “matchas”, och samtliga dessa exempel är nu åtgärdade :confetti_ball: Blev även en hel del avvikelser som tidigare saknades som nu kommit in, samt ett gäng dubbletter som försvunnit.

Om det fortfarande är något ställe där matchningen inte är helt hundra kan man “vägleda” algoritmen genom att ange namn (eller för skolor skolverkets ID, ref:se:skolverket). Ska även lägga till att den för namn tittar i alt_name och official_name också, vilket förhoppningsvis löser lite kvarstående problem när något heter t.ex. “Grodans förskola” i OSM men “Förskolan Grodan” hos SCB.

1 Like

Jag har tyvärr ett ytterligare exempel: BästaJävlaKartan

Skolan finns definitivt kvar. Norrskolan - Tranås

Jag anser att kontaktuppgifterna till en skola inte ska innehålla namn, e-post och telefon till en enskild medarbetare eftersom dessa uppgifter kommer att bli gamla snabbt.

Tar en titt ikväll!

Jag håller med, dock är det tyvärr den informationen som vi får från skolverket/skolornas huvudmän. Det skiljer sig också, vissa gör det rätt (i min mening) och anger en gruppbrevlåda (och förhoppningsvis telefonnummer till en växel) men andra anger rektorns kontaktuppgifter.

Just att det blir gammalt tänker jag är ett mindre problem; det hittas ju nu lätt, och när vi börjar komma upp i en hyfsad mängd skolor som har ref:se:skolverket kan man även titta på automatisk uppdatering.

Sen går det såklart att diskutera om vi hellre struntar helt i kontaktuppgifter som går direkt till en enskild anställd eller om det är “bättre än inget”.

Helt skitfint!

Kan man få taggförslagen i fritextformat? (x:y=z)

Jag skulle uppskatta om man kunde hämta en fil (på t.ex. vanligt .osm-format) som innehåller alla ändringar, både saker som ska tas bort och som föreslås läggas till. osmChange-filen verkar inte riktigt fungera för det. Öppnar jag t.ex. kartan och väljer förskolor som saknar taggar i Linköpings kommun listas i skrivande stund 157 objekt, men när jag väljer “Öppna alla i JOSM” får jag bara 54 inkompletta noder.

Ett annat problem jag stött på är att “avfallsanläggning saknas” föreslår amenity=recycling när alla områden jag hittills har tittat på har varit korrekt identifierade men däremot inte ska taggas så utan det är bildemontering/bilskrot, inte återvinningscentraler. Kanske inte går att skilja på i datakällan iofs.

De fyra knapparna för att ange om det är ett problem, avklarat eller inte fungerar nu inte alls. Är det tänkt så?

Lite fler buggar/tankar.

Load and zoom-koordinaterna är fel (tror jag). T.ex. BästaJävlaKartan zoomar kartan till [ 10.506934103893087, -0.003968775912321777, 10.515893109178652, 0.005050657559749542 ] vilket blir helt fel (någonstans i Gabon, OpenStreetMap). Det verkar som koden byter koordinatsystem innan den skickar över det till JOSM.

Hur har valet av taggar gjorts? Eller snarare, kan du lista hur du har mappat mellan säg Lantmäteriet och OSM? Ovan länkade “aktivitetspark” tycker BJK ska ha site=theme_park, som är odokumenterad, och dessutom fel :sweat_smile: Det är en fotbollsgolfbana.

Förstår om det blir lite överväldigande med alla rapporter och förslag osv., så ta det lugnt och gör en sak i taget! Det är helt fantastiskt som det är redan.

(Om det finns möjlighet att få tillgång till koden på något sätt hade det varit kul, skulle kunna fixa integrationen med JOSM, om jag lyckas få lite tid!)

+1, särskilt intressant hade varit att kunna ladda ner polygonerna som BJK har. Även här pratar jag om BästaJävlaKartan.

Det är tanken, det har mest varit att jag inte hunnit/orkat med annat än nodobjekt än (p.g.a. hur OSM/JOSM funkar behöver man för ways och relations alltid ha med hela OSM-objektet, inte bara taggarna). Men det kommer så småningom!

Ah, bra fångat! Finns det någon tagg för bildemontering/bilskrot jag kan kontrollera mot?

Ja, meningen är att integrera med MapRoulette istället. Har tagit bort dem helt nu för att slippa förvirring.

Respektive taggningar finns i filerna som heter något med v_deviation_ här, varnar dock för lagom komplex SQL-kod :wink:

Just i fallet aktivitetsparker måste jag erkänna att jag var lite lat där och bara snabbt kollade vad den första parken jag kom på var taggad med, och det råkade vara site=theme_park… Ska dubbelkolla det så att det blir bättre taggning!

Gärna, all kod finns här: GitHub - 02JanDal/osm-bjk

Tyvärr är många delar nog lite svårhanterliga om man inte har hela miljön uppe, men webbgränssnittet (i frontend/) ska inte vara några problem.

2 Likes

Borde väl kunna vara en industrial=auto_wrecker?

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:industrial%3Dauto_wrecker

Den är inte JÄTTEvälanvänd i världen, men känns ändå mest rätt att verifiera mot.

2 Likes

WOW! Sicket fantastiskt verktyg! Det här är nog det bästa som kommer hända OSM-SE på hela året, vågar jag säga redan nu! :star_struck:

Några problem som jag ser som jag i min okunskap tror är ganska enkla att fixa:

  • Föreslagna postnummer saknar mellanrum.
  • Föreslagna telefonnummer följer inte ISO-standard.
  • De flesta skolor verkar generera två avvikelser på samma ställe, en för en area och en för en nod.