Verktyg för att beräkna, visa och åtgärda saker i OSM utifrån öppna data

Oj, den låg riktigt fel den… Långt mer än även gränsvärdet 1000 meter…

Tänker att bäst lösning är att du kontaktar skolan och ber dem fixa det (då blir det rätt för alla som använder det datat, inte bara oss). Men börjar vi stötta på flera såna här fall och att skolorna inte gör något åt det så kanske vi får höja gränsvärdet.

2 Likes

Har nu (äntligen) kommit ikapp lite med att dokumentera, så nu finns både en README i repot och en wiki-sida (där finns även undersidor som dokumenterar matchningskriterier och föreslagna taggar m.m.).

1 Like

Det verkar som att disused:X ignoreras.
Här är en skola som är stängd, men den är ändå känd som den skolan om man beskriver en plats i staden t.ex. Därför finns den kvar. Trots disused:amenity rapporteras den.
https://osm-bjk.jandal.se/deviations/990673

Det är att den skolan saknas helt i skolenhetsregistret (den finns alltså inte ens med som “vilande”). Men håller med att den då inte borde föreslås att tas bort helt heller, ska åtgärda det!

2 Likes

Nu har jag äntligen hittat en hyfsad lösning för att slå ihop skolenheter:

  1. Skolenheter med samma koordinat och samma hemsida slås ihop (att även gå på hemsida verkar ganska effektivt hantera när fel skolenhet ligger på en annan skolenhets koordinat)
  2. Om det i en ihopslagen grupp det finns minst en aktiv skola så ignoreras alla inaktiva i samma grupp
  3. Alla taggar plockas från en enhet i gruppen, i första hand en vars namn inte innehåller något som “anpassad”, “komvux”, etc.
  4. Undantaget taggen ref:se:skolverket som istället slås ihop med ; som avgränsare

Dessutom hanteras nu befintliga ref:se:skolverket med flera skolenheter i.

Med ändringen gick det från 2629 till 2350 saknade skolor, 5690 till 4754 skolor med taggar som saknas.

Dubbelkolla gärna skolor i er närhet om resultatet är rimligt nu!

1 Like

Hej. Jag är lite sent här i tråden men jag såg att ni diskutera mycket kring skoldata.

För ca 1 år sedan försökte jag att skriva en skript som kan importera skolverkets data semi-automatiskt i OSM och då upptäckte jag att datan är faktiskt rätt dåligt (skolor som har fel properties, doubletter i data, skolor som sitter alla på ett ställe där huvudkontoret finns etc)

Jag kontaktade skolverket kring detta och fick det är som svar:

Vi känner till felet. Det handlar om skolenheter som inte har uppdaterats sedan skolenhetsregistret flyttades från SCB, dvs de fick fel koordinater när SCB förvaltade registret. Det är inget som rättas till i databasen, utan görs med fördel av huvudmännen.

Intressant! Fördelen med en approach som BJK kontra en “traditionell” import är att de flesta såna fel (förhoppningsvis) fångas upp av den som lägger in respektive skola (förutsätter såklart att ingen bara blint litar på det som föreslås, men det hoppas jag ingen gör :wink: ).

2 Likes

Snygg approach med BJK och påpekandet med att använda med omdöme!
Jag kan nämna att jag raderade en del contact:email-taggs med personuppgifter som hade kommit in via BJK i Sundsvall-trakten samt - skam att säga - 3-4 sådana som jag själv ömdömeslöst nog hade lagt in manuellt i annat sammanhang.
För det första tror jag inte att personuppgifter (det fanns alltså för- och efternamn på privatpersoner) ingår i open data. Och dessutom tror jag inte att ett eventuellt medgivande från resp person om databehandling i tjänsten omfattar införande av dessa personers namn i osms databas. OSM borde i så fall göra det vanliga förbehåll om eu:s dataskyddsförordning.
Det finns en del småfel i BJK, men hela upplägget är mycket bättre och smartare än import!

1 Like

Vindbrukskollen är nu inlagd i BJK! Väldigt smidigt med att få en färdig lista över taggar att sätta :smiley:

Ganska många avvikelser gällande generator:output:electricity-värden, eftersom det finns stabila referenser kan det nog vara smidigare om någon villig vill göra en mekanisk uppdatering av den taggen (då såklart enligt riktlinjerna för detta).

site-relationen för vindkraftsparken/området generas just nu inga avvikelser för, behöver bygga ut lite stöd för relationer för det först, så det får komma senare.

De fick en egen. Tanken (längre fram) med lagrena är att de ska vara såpass hanterliga att man faktiskt kan göra “klart” ett lager i en kommun/län (t.ex. om man gått igenom alla adresser i en kommun, eller vägarna från NVDB), så försöker att hålla de hyfsat renodlade (företeelsen “Micromapping” är såklart en tydlig avstickare från det tänken…).

2 Likes

Denna fråga dök upp tidigare också, det svåra är att i kod filtrera bort namn. Lagt in en enkel kontroll nu som inte föreslår e-mail om det innehåller en punkt innan @-tecknet, alltså t.ex. jan.dalheimer@storskolan.se, vilket verkar vara den vanligaste formen jag hittat. Det fångar såklart inte jandalheimer@storskolan.se, och riskerar att filtrera bort storskolan.utbildning@kommunen.se, men tänker att det blir en hyfsad kompromis.

Trevligt med vindkraftverken! Tomas gjorde ett bra jobb för ett år sen eller så men det är kul att kunna få in uppdateringar.
Funderar dock på varför BJK föreslår att lägga in tillverkare då det redan står exakt detta (åtminstone vad jag kan se).
https://osm-bjk.jandal.se/deviations/1380160

Ytterligare en sak gällande svenska/engelska.
“model” föreslås V100/1,8 MW när V100/1.8 MW finns. Det senare bör vara mer korrekt i OSM.

Båda problemen fixade!

1 Like

Tack! Snabbt jobbat!

Trevligt trevligt! :smiley:

Undrar dock om det inte vore klokt att undanta de här två från avvikelserna?

  • operator=Projektör ej registrerad

När det nu inte ens finns nån projektör registrerad i VBK, är det inte lämpligt att helt enkelt strunta i operator-taggen i OSM då? I gammal god “tagga det du vet, gissa inte”-anda :slight_smile:

  • start_date=1900-01-01

…som jag misstänker är VBK’s sätt att tvingas ange ett datum för ett (för dem) obligatoriskt attribut, fastän de inte har nån som helst aning :stuck_out_tongue: Lika bra att inte inkludera den heller. De vindkraftverk som VERKLIGEN är uppförda 1900-01-01 är nog lätträknade :wink:

Den första sprang jag också nyss på, håller på att fixa det, ska ordna andra också.

EDIT: Fixat nu

1 Like

Hmm, antingen är det nåt som är skumt, eller så är det nåt jag inte förstår :slight_smile:

Jag tänkte ladda ner alla vindkraftverk-avvikelser, för att göra lite statistik av statistiken så att säga (och fixa några avvikelser, såklart).

Jag läser in avvikelserna i BJK

https://osm-bjk.jandal.se/deviations?layer=22#

…som i skrivande stund ger 2516 avvikelser.

image

Hur som helst. Klickar på “öppna alla i JOSM”. Josm börjar ladda och får ner… 122 noder. Hmm? Jag hade väntat mig 2516 stycken.

I BJK hittar jag bl.a. dessa 11 “vindkraftverk saknas” i norra Motala kommun (tex den här: https://osm-bjk.jandal.se/deviations/1388212). Av dessa 11 får jag bara över 4 (de inringade) i josm.

Är det jag som missar nåt?

Ett till problem med vindbrukskollen, se t.ex BästaJävlaKartan

generator:output:electricity=2 MW bör nog likställas med generator:output:electricity=2.0 MW

1 Like

Ett problem jag tagit upp tidigare är hur man/vi ska hantera felaktig uppgifter/POI. Exempelvis har jag i Arboga nu kollat flera punkter som är felaktiga, men där detta beror på fel i indata. Och innan dessa fel är rättade kommer, BJK att också felaktigt markera dessa som icke åtgärdade.

Jag skulle därför vilja att det fanns en funktion med vilket man kunde markera punkter som felaktiga, och att dessa inte visas. Kanske är det tekniskt är svårt, då man på något ställe måste lagra info om detta i BJK. Men det är tröttsamt att öppna punkter för då se att man redan har kollat punkten flera gånger förut, och att det inte är något att göra. Efter en tid börjar jag komma ihåg vilka dessa punkter är i min kommun, men problemet finns för andra som uppdaterar “utombys”.

1 Like

Ja, den ligger också högt i min personliga önskelista. Tanken var som tidigare nämnt där att göra något kopplat till MapRoulette, men har varit radiotystnad därifrån sedan början på januari så får nog kanske byta spår där…