Verbinden natural/landuse aan man_made=bridge

Je hoort man_made=bridge outline te verbinden met de ways die eroverheen lopen, en niet met wat er onderdoor loopt. De brugomtrek loopt vanaf/tot de plek waar hij loskomt van/vastzit aan het land. Duidelijk. Maar nu de gebieden eromheen.
Ik zie soms alles verbonden, dus gras verbonden met een heel stuk brugomtrek. Zelfs water verbonden met de brugomtrek waar het onderdoor loopt.

In de praktijk loopt gras soms een stuk of soms helemaal onder de brug door.

Laat ik als model een brug nemen die over een kanaal gaat, met een simpele weg. Het geheel in een stuk grasland, allemaal mooi symmetrisch.

Wat ik dan zie is dat het gras aan weerszijden van de weg tot aan het hoekpunt van de brugomtrek loopt, en aan de andere kant van het water idem.

Maar aan weerszijden van het water loopt het gras gewoon onder de brug door met het water mee. Tussen weg en water is een schuin aflopende grasstrook.
Wat ik nu zelf doe is het gras boven aan de brughoek vastmaken, en beneden aan het water vast. Dat tussenlijntje, deel van de grasomtrek, is dus de schuine lijn van brughoek naar water.
Als het gras onder de brug een stuk doorloopt, verschuif ik het waterzijdige punt naar ‘onder’ de brug, zoveel mogelijk lijkend op de feitelijke situatie. Als het niet doorloopt, of ik kan het niet verifiëren, dan schuif ik het waterzijdige graspunt naar nét onder de brugomtrek.

Layers: de brugomtrek geef ik layer=1, dus de hoeknode gras/brug heeft layer=1, en de water/gras node heeft geen layer tag en is dus layer 0, net als het water.

Is dit een methode waar jullie je in kunnen vinden?

Het wordt natuurlijk een stuk lastiger naarmate de situatie ingewikkelder is, met kruisende wegen, gebouwen, viaducten, muren en retaining walls, etc, maar het principe heb ik tot nu toe altijd kunnen toepassen.

Lustig is als het water gebied dat onder the brug doorloopt verbonden kan worden maar de waterweg zelf niet, geeft EOA waarschuwing in Osmose. Vaak echter map ik het watergebied doorgaand onder een brug door en dan verbind ik niet. Met aangrenzend land bij de abutments verbind ik ook en als dat land dan de waterrand treft komt het toch weer in verbinding met het brug gebied… kan daar mee leven en QA ook.

Ook listig is hoe je pomp station overdekkingen hebt die op layer 1 zitten. Die stukken onder die daken hebben hier straatstenen of beton ipv asfalt dat niet goed tegen brandstoffen en olien kan (en doorlekt naar het grondwater waarom die straatstenen op een isolatie laag liggen), dus dan knip je die stukken service way op waar straatstenen net buiten de dakrand beginnen. Is er een mapper die dan dapper die snijpunten van die service wegen asfalt-straatsteen en straatsteen-asfalt die default op layer 0 liggen aan het dak op layer 1 begint te verbinden. Vechten tegen de bierkaai. Heeft mijns inziens nul relatie.

Een voorbeeld van hoe het MI niet goed genoeg is:

Linksboven en rechtsboven is het gras aan de bridge outline vastgemaakt tot aan de waterlijn. Rechtsboven zit zelfs het water aan de bridge vast. Rechtsonder is helemaal geen gras gemapt, en linksonder is het gras een eind van de brug af gestopt.

Ik kan niet zien hoever het gras onder de brug doorloopt, maar in ieder geval wel iets. Dus ik zou hiervan maken:

1 Like

2e plaatje ziet er goed uit, die inkepingen van gras onde de burg zou ik niet doen maar als je sat plaatjes hebt die onder een hoek genomen zijn is het OK.

Even op de vogelvlucht beelden kijken, vaak loopt bij dit soort bruggetjes het brughoofd verticaal tot of tot in het water.

Ik zou ze gewoon vast maken aan waar de brug en het water elkaar kruisen.

Ik heb ze voor het plaatje een beetje overdreven. Als ik geen verificatie heb schuif ik de punten nét onder de brug, maar wel zo dat je nog kan zien dat het niet aan de brug vastzit.

Laatst had ik een vrij hoog viaduct over een weg heen, daar groeide het gras in een soort trechtervorm, overal waar de zon af en toe kwam. In dit geval vermoed ik dat je vanuit een kano zou zien dat het gras nog verder doorloopt dan die hoekjes. Helaas (of gelukkig) heb ik geen kano…

Sorry, wat zou je precies vastmaken?


Zo zie je in de BGT, dat ze deze uitsteeksels ook wel eens intekenen.
Op dat stuk staat vaak nog een stuk reling.

Vaak ook het uiterste binnenste punt waar het talud al naar beneden begint te lopen, aansluiting weg.

1 Like

Als het brughoofd inderdaad verticaal door loopt tot aan het water zou ik het gras vastmaken aan zowel het water als de brug (daar waar deze elkaar kruisen).
Maar als ik de foto van @Allroads bekijk is dat niet het geval dus. :slight_smile:

Hoe je het hebt opgelost is dus prima.

1 Like

Dit was een voorbeeld, maar het ging mij om het principe: vastmaken alleen waar het elkaar op dezelfde laag raakt. Toevoeging nav jouw inbreng: Of waar de structuur verticaal loodrecht in het water staat.

Dat laatste is dan vergelijkbaar met een gebouw dat geheel of gedeeltelijk in het water staat. Volgens mij is daar geen consensus over of je de voetomtrek van het gebouw dan aan het water mag/moet vastmaken. Ik neig naar wel, maar ik map het los, vanwege de maintenance problemen met gebouwen die aan de landuse/natural vastzitten.

Zo had ik net nog ruzie met een parkeergebouw wat vastzit aan een buitenparking en verschillende landuse/naturals… en ik was niet de eerste die daartegen aanliep. Maar dat is weer een ander onderwerp.

Superbeeld, mooi gevonden! Inderdaad schuine kanten onder de brug, deels zal dat begroeien. Die BGT-uitsteeksels: als die echt in de wal zitten, dus buiten de lijn waar de brug de ruimte gaat overspannen, dan zouden ze volgens de wiki-aanwijzingen niet bij de man_made=bridge horen. Maar ik zie het wel vaak ook gemapt, omdat het zo duidelijk aan de brug vastzit.
Als ze gemapt zijn en boven de grond zichtbaar, dan is dat wel waar het gras aan de brug vastzit. In dat geval zit dus inderdaad het gras aan een stuk van de brugomtrek vast, niet alleen aan het hoekpunt.
Bedekt het gras zo’n uitsteeksel, dan is er dus ook een dwarsstukje van de brugomtrek waar het gras aan vastzit.

Het principe is: vastmaken waar het op dezelfde layer elkaar daadwerkelijk raakt. Akkoord?

Dit is hoe ik dat doe: daar waar landuse tegen de brug aanloopt zit het vast.
Soms loopt begroeiing daadwerkelijk door onder de brug; vaak zijn het stenen. De BGT Standaard geeft hier vaak ook wel ricthing aan:
Het deel wat niet een brug is, maar wel onderdeel is van de brugconstructie tag ik als bridge:support=abutment

1 Like

Misschien kunnen we onze ideeën ergens in een wiki erbijzetten. Want wij lijken het redelijk eens te zijn, maar uit wat ik in het wild tegenkom, blijkt het niet zo vanzelfsprekend.

Heb even zitten kijken, maar dat zou dan denk ik hierbij terecht moeten komen

bridge=*

En dan vraag ik me ook af of je niet toch een layer tag moet geven aan objects en features die een node delen met een highway.

Dat gaat dan niet meer over landuse/natural aan man_made=bridge vastmaken toch?

Het is wel een geval van een feature die twee layers verbindt, maar de ene kant zit aan een layer=1 area en de andere kant aan een layer=0 area gekoppeld. Dan valt er verder geen layer te taggen denk ik. Vgl een trap.
En als de abutment een muur is die recht naar beneden in het water staat, dan beschouwen we 1 node als boven en onder tegelijk (net als een lift).

Tot we bruggen heftig 3D gaan mappen, dan wordt het anders…

Nee klopt; dan heb ik het meer over een verkeerslicht wat bijvoorbeeld op een node van een highway bridge=yes staat. Volgens de wiki hoeft die niet als layer=1 gemapped te worden.

Alleen als je in JOSM of op OSM op lagen gaat filteren, dan blijven die dingen opeens zichtbaar. Dat zie je bijvoorbeeld ook bij de wissels op de Noord-Zuidlijn, die diep onder de grond zitten en dan niet de layer atribuut van de betreffende rails meekrijgen. Zweven ze opeens in het niets.

Ik heb daar een korte versie gezet, en op de man_made=bridge pagiba een uitgebreidere versie, als volgt:

=== Landuse/natural areas around bridges[edit | edit source] ===
The ways under and on the bridge should not be attached to any landuse/natural area around the bridge.

At level 1, the bridge outline may be attached to the natural/landuse on which the roads are mapped.

At level 0, landuse/natural areas may pass under the bridge; these level 0 areas can cross the bridge outline without nodes at the crossing points.

The outline of the bridge, if mapped as man_made=bridge, may be attached to landuse/natural areas, from the corner at layer=1 down to the point where the bridge starts to spans the air. If the landuse/natural area continues further down, e.g. to a water body below the bridge, it is usually connected to that natural=water body at layer=0. This lower point may actually be under the bridge, which means it is positioned within the bridge outline but not attached to it.

However, if the abutment is a straight down wall from the bridge outline down to the water, the lower connection point can be attached to the bridge outline. It the represents a straight line from the bridge down to the water.

Commentaar/Kritiek? Graag!

Is dit wellicht simpeler:

The ways under and on the bridge should not be attached to any landuse/natural area around the bridge.

When you are mapping the outline of a bridge and other bridge ellements, such as the abutment and other bridge:support; these may be connected to the surrounding landuse/natural elements. Please be aware that the landuse/natural elements themselves do not connect to the landuse at level 1 unless they are part of the bridge.

If the landuse/natural area continues further down, e.g. to a water body below the bridge, it is usually connected to that natural=water body at layer=0. This lower point may actually be under the bridge, which means it is positioned within the bridge outline but not attached to it.

Deze vind ik juist niet duidelijk.

Ik wilde iets completer zijn en ook landuse/natural aansluitend aan de “breuklijnen” boven noemen, en ook natural/landuse wat deels of helemaal onder de brug doorgaat.

Het gebruik van level=0 en 1 maakt het er niet duidelijker op.
Ik kan het slecht visualiseren.
Een zijaanzicht tekening/beeld met aangegeven nodes, welke apart of samenvallen zou zaken verduidelijken.