Varningssystem för oöskande ändringar

Danmark har tydligen någon typ av varningssystem för att larma då oönskade ändringar görs. Jag har inte några detaljer om detta och hur det fungerar.
Någon som har mer detaljer om detta? Och är detta något för Sverige?

Låter som nåt för BJK att implementera :slight_smile:

Men vad är oöskat? Har du några exempel från Danmark på hur detta ser ut?

Vad jag tycker är oönskat är exempelvis att andra inte ska ändra på vägar jag lagt in enligt NVDB. Jag kan tyvärr inte hindra det, men jag upptäcker sådant då och då. Och det finns säkert andra ändringar jag inte känner som är av det slaget.


Som sagt, jag vet inte alls hur det fungerar i Danmark, hur det har specificerat “oönskat” och hur de upptäcker sådant.

OSMCHA har funktioner med vilket man kan specificera och flagga ändringar man vill ha koll på. Kanske är det något sådant.

Det är dock en dålig formulering. Det som inte är önskat är att nån försämrar data du har lagt in med NVDB som källa, men tänk om den blir bättre då.

Men jag tycker at icke-normativ input, t.ex. att nån mappar utanför det som gäller som standard i Sverige, med konstiga taggar, kan läggas som varning. Som exempel, om man säger att archies förslag till hållplatstagging sägs vara “korrekt” så kan man automatisk kontrollera tagging-kombinationer för att upptäcka avvik. Badstränder - vandringsleder - fjällstugor. Finns massa saker man kunde tittat på maskinellt.

Dock bör man inte lägga till rätta för att vi alla måste sitta och “vakta” våra områden. Man kan göra så, men det är inte rätt.

image

2 Likes

Helt rätt! Lite slarvigt formulerat av mig, men de gånger jag hittat ändringar, har det varit till det sämre, som att vägen flyttats till en felaktig position.

Skulle väl rent tekniskt vara möjligt, men osäker om jag tycker att det passar in där ändå…

OSMCha finns ju med liknande funktion men misstänker att det inte riktigt är det du är ute efter. Jag har även WhoDidIt uppsatt med nån random RSS-till-mail-tjänst, så att jag får ett mail för varje ändring i mitt närområde (mest för nyfikenhetens skull), något liknande kanske kan hjälpa?

Det går bra att ta bort information som andra lagt in om den inte finns i NVDB, men jäklar om någon skulle peta på en NVDB-importerad väg. Och om någon kritiserar beteendet så är det bara att blockera personen.

Skrattretande eller tragiskt, jag har svårt att bestämma mig. Men tyvärr gör det beteendet att det behöver “vaktas”.

1 Like

Om nu “dina” vägar är perfektionen själv och aldrig nånsin behöver redigeras igen, så är det ju lätt att göra en overpass-sökning på alla vägar som INTE har dig som senaste “edited by”. Allt som du får träff på med den sökningen är ju, enligt din egen definition, fel.

Det är dock ett otroligt arrogant synsätt… :frowning:

/Tomas

1 Like

Hur man ska kunna detektera försämring av någon data, addering av felaktig data eller felaktig radering? Känns väldigt komplext, om ens det är tekniskt möjligt.

Förutom de tekniska problem, så är nog problemet med att få konsensus på vad en försämring är, mycket större. OSM-community alltid har väldigt svårt att införa den minsta lilla ändring.

Det hade dock varit intressant få info hur Danmark har implementerat sitt system. Jag vet inte om det ens existerar, utan fick den infon från annan user.

Detekteringen är nog görbar. Frågan är hur du ska DEFINIERA att nåt är en försämring?

exempel:

  • En way går från 28 noder till 11. Troligtvis en försämring, om det gäller en ö i en sjö (mer detaljerad geometri är bättre)
  • En way går från 28 noder till 11. Troligtvis en förbättring, om det gäller ett järnvägsspår på en rangerbangård (bangårdsspår är raka, “onödiga” noder mitt på behövs inte)

Du kommer nog väldigt snabbt att hamna i ett snårigt regelverk med massor av nästlade if-satser som inte blir så kul att lösa upp.

Jag vet inte om jag sa det innan, men tills vi har LM’s bilder som alltid dyker upp som default i alla editors… så kommer det finnas användare som av någon anledning väljer att göra en ändring på geometrierna.

Jag har tittat på NVDB-data och den är inte så jäkla imponerade alla gånger heller. Det viktigaste är dock att vägarna som finns i verkligheten också finns i OSM. Det finns säkert ändringar man kan göra i god tro som av någon uppfattas som förbättring och av andra som vandalism, men det mesta är nog överkomligt så länge skillnaden mellan OSM och verkligheten inte är allt för stor.