Varför finns inte stadsdelar, kvarter, bostadsområden utsatt i Uppsala?

Sett det flera gånger på det här forumet att man blandat ihop åren, vad jag vet är det mycket riktigt februari 2025 som gäller. Det som är hoppfullt denna gång är att det är ett EU-beslut, vilket innebär att det kommer vara extra svårt för LM/svenska politiker att backa eller dra ut på tiden längre än så.

Dock så är det inte givet att det är Topo10 som kommer släppas; beslutet gäller specifika datamängder: “adress- och byggnadsdata, information om fastighetsgränser, höjddata, hydrografi, kartor och flygfoton, så kallade ortofoton.”. Adresser, byggnader och hydrografi är såklart väldigt intressant, likaså ortofoton. “Kartor” är lite flummigt och utan att ha läst in mig djupare så finns risk att det kan tolkas som Topo10 i rasterformat. Fastighetsgränser och höjddata lär inte hjälpa oss i OSM. Lite konstigt och tyvärr så är ortnamn inte del i denna lista, så denna tråd riskerar inte bli hjälpt…

Mer info: Nytt regeringsbeslut kring öppna data | Lantmäteriet

Jag tror, utifrån min egna erfarenhet, att ett problem just nu är att man förutsätter “power mappers”. Jag tänkt flera gånger att jag ska ge mig på NVDB-importen i Tierps kommun, men jag känner inte att jag har tillräckligt mycket tålamod och tid för det, speciellt eftersom det också skulle kräva att jag lär mig JOSM (vilket jag också skulle vilja göra någon gång, men återigen; tid och tålamod). Samtidigt har jag sedan jag började i våras lagt ganska många timmar på OSM och hunnit gå igenom en tredjedel av kommunen, men då i små bitar åt gången (sällan mer än en kvart i taget). Så för någon som mig, och säkert många andra, är tröskeln för ett importprojekt likt NVDB för hög som det är idag, även fast man skulle kunna bidra med ganska mycket tid totalt.

Ett första steg jag ser krävs skulle vara att få bort stigman kring att använda iD och titta på hur man kan köra importprojekt även genom det, tillsammans med bättre verktyg för samordning som möjliggör mindre arbetspaket.