Van multipolygoon naar eenvoudige polygoon in JOSM

Hoe maak ik van een multipolygoon (die geen MP meer is) in JOSM een simpele polygoon (gebied, area) met behoud van de tags?

Bij mij in de buurt vond ik deze op Osmose:
MP-P

Verder is er bij mij in de buurt een pitch die de rol van inner heeft in een stukje grasland. Inmiddels is het sportveldje is verdwenen en wil ik de pitch verwijderen. Maar dan blijft het stukje grasland een MP.

En er is een MP die bestaat uit 2 way’s die beide de rol van outer hebben en allebei de zelfde tags hebben. De ways kan ik samenvoegen maar dan blijft het een MP.

Als ik de tag “multipolygoon …” verwijder ben ik ook de rest van de tags kwijt.

Ik zou dit doen: De outer ways samenvoegen en de tags van de MP eraan hangen (ev met tags kopieren/tags plakken, maar 3dshapes kan zowizo weg en dan heb je alleen de landuse te doen!))
Daarna de MP verwijderen.

Opletten: waarom zijn het twee outers? Dat is alleen nodig als een deel van de omtrek bestaat uit een way (of deel van een way) met tags.

Dankjewel, ik dacht dat er een commando of knopje was. Deze methode gaat me lukken.

Ik doe dit als volgt, hier heb je wel de JOSM plugin UtilsPlugin2 voor nodig, het het gaat hier om de functie “Paste Tags from previous selection” die je met shift-R aanroept.

  • Selecteer de outer way van de multipolygoon.
  • Je kunt nu óf de MP zelf óf de outer way van deze MP geselecteerd hebben.
  • Heb je de outer way geselecteerd dan moet je met de ALT-toets ingedrukt nogmaals selecteren zodat je de MP in je selectie hebt.
  • Herhaal de nu de vorige stap zodat je weer de outer way geselecteerd hebt
  • Druk Shift-R en alle tags zijn nu van de MP naar de outer way gekopieerd
  • Verwijder nu type=multipolygon van de outer way
  • Selecteer opnieuw de MP en verwijder deze.

Het kán voorkomen dat je hele MP omsloten is door andere polygonen met als gevolg dat na het selecteren van de MP je niet meteen de outer way als eerstvolgende selectie voorgeschoteld krijgt. In dat geval werkt shift-R dus niet.

In dat geval moet je Peter’s oplossing volgen die een klein stukje bewerkelijker is.

1 Like

Once i’ve combined all MP outline members into a single member i use the relation function in the right click menu of ‘Reconstruct’ which does the final MP to SP step. Immensely convenient used many many times.

Als er alleen 1 outer is, en je hebt de inner al verwijderd, dan hoef je alleen die ene landuse tag aan de outer te hangen, en dan de MP verwijderen.

  • Dubbelklik in het MP-gebied: selekteert de MP
  • Alt-klik op de omtreklijn: selekteert de omtreklijn (ev herhalen als er nog een ander object van dezelfde lijn gebruik maakt)
  • Voeg de landuse tag toe aan het object (Toevoegen - 1e letter(s) van landuse - 1e letter(s) van grass, bij mij meestal l - g klaar)
  • Alt-klik weer op de omtreklijn: de MP wordt weer geselekteerd (ev herhalen als er nog een ander object gebruik maakt van dezelfde lijn)
  • Delete de MP.

Ha! 2 regels minder!

Ik snap deze aanwijzing niet:

type=multipolygon staat toch niet op de outer, maar op de relatie? En die gooi je weg.

Is that a plugin function? I don’t have a “Reconstruct” option in a context menu.

Klopt. Alleen “die ene landuse” is een aanname, ik kom ook simpele multipolygonen tegen met meerdere tags

Ik tel bij jou drie of vier regels (mogelijk zelfs meer) erbij voor de derde stap (als we aantal handelingen als maatgevend beschouwen):

  • Klik button tag toevoegen
  • Toevoegen key door eerste letter landuse te typen (er van uitgaande dat jouw laatst toegevoegde key geen “leisure” was")
  • Klik in tag veld of druk tab
  • Toevoegen tag door eerste letter te typen (ook hier een potentiele extra set toetsaanslagen) als je farmland wil toevoegen maar je laatst toegevoegde tag was farmyard)
  • Enter of “OK/toevoegen” klikken

Met shift-R “transfer” je alle tags van de simpele MP (die dus enkel één outer way bevat) naar de outer way. En tussen al deze tags staat nog altijd type=multipolygon en die heeft niets te zoeken op een gewone outer way en die gooi je dus weg alvorens je de MP verwijdert.

1 Like

@Peter_Elderson
See Any way to convert outer-way-only multipolygons into single ways? - OSM Help

Thanx, I’ll give it a try! See if it has other useful tools.

bedankt allemaal!