Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa

Onko kukaan pohtinut, miten merkitään “väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa” -liikennemerkillä merkitty korotettu pyörätien jatke?

2 Likes

Hyvä kysymys!

Merkataan OSMiin siis ilmeisesti liikennemerkkinä (ja pyörätien korotus sitten pyörätielle omilla tageilla), vai olenkohan ymmärtänyt väärin. Tämähän kaiketi eroaa jokin aika sitten tällä palstalla käsitellystä ylijatketusta jalkakäytävästä, koska tässä tapauksessa kyseessä on tosiaan liikennemerkillä merkitty väistämisvelvollisuus (ja siten kai analoginen vaikkapa kärkikolmiolle).

Mutta mikähän on tuon “B7”-liikennemerkin koodi? En ihan heti itse löytänyt. Onkohan tuo asetusnumero jo vanhentunut viite uusille liikennemerkeille? Muissa liikennemerkeissä OSMissa käytetään vanhoja asetusnumeroita, tyyliä “FI:n”, jossa n on kolminumeroinen kokonaisluku.

En ole suuremmin pohtinut vaan olen lähinnä merkinnyt :smiley: Samalla periaatteella kuin yleensäkin, eli tyypillisesti

highway=crossing
crossing=uncontrolled
crossing:markings=zebra:double (riippuen tietenkin siitä, mitä merkintöjä nyt maassa sattuu olemaan)
traffic_calming=table

Ajoradalle pitäisi tietenkin molemmille puolille laittaa highway=give_way, mutta tätä on tullut harrastettua aivan liian vähän.

FI:B7. Nuo kolminumeroiset merkinnät ovat kaikki vanhan tieliikenneasetuksen aikaisia merkkikoodeja, jotka eivät siis ole olleet valideja enää yli kolmeen vuoteen.

En itse ole ihan hirvittävän ihastunut liikennemerkkien kartoittamiseen, ihan sen takia, että ne ovat aika kartalla näkymättömiä ja kuitenkin muuttuvia peijooneja - pari päivää sitten poistin yhdeltä alueelta kai parikymmentä merkkiä, jotka oli sinne lisätty kymmenen vuotta sitten, ja joiden alta on jo tiekin vaihtanut paikkaa sen jälkeen. Lisädata on aina lisädataa, mutta se tuo mukanaan myös ylläpitokuormaa, jota aika harva on valmis kantamaan, kun suurissakin linjoissa (tiet, rakennukset jne) on vielä työtä - ja jos tietoja ei ylläpidetä, siitä tulee äkkiä enemmän haitta kuin hyöty.

Tämän sanottuani vaikka tuota itse liikennemerkkiä ei kartoittaisi, jotain arvoa voisi olla sillä, että itse risteykseen merkittäisiin kyseessä olevan pyöräilijän tienylityspaikka, ts. samaan nodeen noihin ylläolevien kanssa lisättäisiin myös tieto liikennemerkistä:

traffic_sign=FI:B7

1 Like

Hyvä kysymys. Itse taida olla ikinä tuollaista merkkiä missään nähnytkään, joten ei ole tullut asia mieleen. Nyt kun tämmöiset tapaukset yleistyvät, olisi varmaan syytä laittaa myöhemmin myös piirto-ohjeisiin kohta tästä liikennemerkistä.

Kävin tekemässä pikaisen tutustumiskierroksen niiden maiden, joilla vastaava merkki on käytössä, piirto-ohjeisiin vieraskielisissä wikeissä. Belgiassa, Puolassa ja Slovakiassa käytetään ominaisuustietoja highway=crossing ja bicycle=yes. Tsekissä on edellisten lisäksi käytössä lisäksi myös crossing=*. Itävaltalaiset laittavat risteyskohtaan vain cycleway=crossing ja traffic_sign=*.

Nämä ovat järkevän oloiset merkinnät eivätkä poikkea juurikaan muiden maiden tavasta. Lisäksi varmaan jo aiemmin mainittu traffic_sign=FI:B7 olisi hyvä lisä. Koska yksittäisen liikennemerkin perusteella päätelmän teko esim. reititysohjelmassa tienylityspaikan sopivuudesta pyöräilijälle on usein vaikeaa, joko bicycle=yes tai cycleway=crossing voitaisiin myös laittaa siihen ylityskohtaan. Ja tietysti jos paikalla on liikennevalot, vaihdetaan crossing-avaimeen arvoksi traffic_lights ja rakenteellisen korotuksen puuttuessa traffic_calming=table jää pois.

1 Like

Kiitos hyvistä pohdinnoista ja selvityksistä.

Pidän ajatuksesta merkitä tuo B7-liikennemerkki itse risteykseen. Reititysalgoritmi voisi sitten joskus ottaa tämän huomioon pyörätien käyttäjälle miellyttävänä ja ajorataa ajavalle epämiellyttävänä. “Give way” merkin käyttöä en minäkään lopulta kannata, sillä erilaisen ulkonäön lisäksi väistämissäännöt eroavat näiden merkkien välillä.

Tässä toteutuu myös jossain vaiheessa tarpeellinen siirtyminen nykyisen tieliikennelain viitetunnuksiin, koska vanhassa asetuksessa ei ole koko B7-merkkiä. Wikipediahan kehottaa käyttämään vanhan asetuksen mukaisia liikennemerkkien tunnuksia.

Täällä Oulussa tällaisia paikkoja on jo muutamia ja lisää on tulossa.

Itse mietin kirjoittavani edelliseen viestiini vielä erikseen highway=give_wayn käytöstä, mutta en saanut siitä mitään järkevää aikaan. B7 ja väistämisvelvollisuus risteyksessä -merkki ovat toki samankaltaisia, vaikka B7 velvoittaa väistämään vain pyörätieltä tulevia pyöräilijöitä, ei esim. aurausautoa. Silti en laittaisi give_wayta pyöräilijän tienylityspaikkaan vain sen takia, että meidän B7-merkkimme olisi “tarpeeksi lähellä” kärkikolmiota.

Väistämisvelvollisuksia ehdotettiin joskus relaatioksi ja silloinhan tämä olisi ollut helppo homma: type=give_way+give_way=no+give_way:bicycle=yes.

1 Like

Täytyy tunnustaa, en ollut edes huomannut koko viitettä tieliikenneasetukseen. Eiköhän kyse ole kuitenkin vain siitä, että viittaus on vanhan lain ajalta ja jäänyt päivittämättä; mielestäni ilman muuta nykyisellään pitäisi käyttää nykylain mukaisia merkkiviitteitä.

Joku noheva epäilemättä voisi eräajona päivittää kaikki nykyisellään kartalla olevat asetuksen mukaiset merkkinumerot nykyisiin; tässä toki on pientä hölskyntää sen suhteen, minkä näköinen merkki varsinaisesti on, mutta veikkaan, että sen suhteen ei olla ihan tolkuttoman tarkkoja oltu tähänkään mennessä… Olisi kyllä tavallaan ihan hauskaa, jos OSM:stä näkisi, kuinka tehokkaasti merkkejä on maastossa päivitetty, mutta innokkaita muokkaajia pitäisi olla pari dekadia enemmän. :smiley:

Tämä on aivan totta.

1 Like