Vad börjar man med - Vad hjälper mest

Hej!

Jag är ganska ny på OSM men vill väldigt gärna hjälpa till.
Jag är bekant med editorerna, är lite av en gps-nörd men vet inte vad som hjälper mest.

Är det till exempel hjälpsamt att ladda upp gps-spår? Jag är ofta ute och vandrar med gps - bör man då ladda upp sina gps-spår även om man inte editerar i området?
Är det bra att lägga till företag på relevanta adresser eller ska man i första hand koncentrera sig på de stora sakerna, som vägar och byggnader?

Tips på var man bör börja för att hjälpa till så mycket som möjligt välkomnas! :smiley:

Jag är ingen OSM-expert utan har mest bara hållit på själv hemma på kammaren, så ta mitt svar för vad det är:

I Sverige finns numera lantmäteriets karta som bakgrund i editorn. Den håller mycket bra kvalitet i fråga om position vilket har gjort att GPS-spår endast är användbart i de fall man kartlägger något som inte finns i lantmäteriets karta skulle jag säga, annars är det bara kalkera av.

Det finns många andra kartkällor idag med god tillgänglighet så OSM har tappat lite i relevans, men OSM används ändå av många tjänster på nätet, ruttplanerare på nätet och så, så förbättrar man OSM så förbättrar man automatiskt alla dessa tjänster. För bilnavigering känns inte OSM så aktuellt åtminstone här i norr där jag är (den ligger alldeles för långt efter), men för olika typer av fitness-aktiviteter och tjänster runt det används OSM en hel del, och där är vägar och stigar mm viktigt. Själv använder jag den mycket för cykel. Jag tycker inte byggnader är så viktigt, vet inte vilka tjänster som har nytta av det, fast det är ju nice att göra en karta som ser fin och komplett ut, så jag brukar lägga till det ändå emellanåt.

Lantmäteridata finns som vektor som är fritt att importera så vitt jag vet. “Någon” borde ta tag i att få till en import, men det är en tekniskt svår uppgift. OSM ser helt ok ut i de stora befolkade städerna, men den är hyfsat usel i mindre befolkade delar av landet, och där är det få som orkar kartlägga manuellt. En bra import skulle vara värt tiotusentals manuella kartläggningstimmar.

GPS spår är alltid bra att har. När man ediderar i Openstreetmap användar man ofta flygbilder och även lantmateriets öppna kartor. När man gör kartorna betraktar man en klot uppifrån - ser dock bara två istället för 3 dimensioner. Därför måste man kunna justerar satelittbilder och andra källor. Det gå bäst när man har GPS tracks tillgängligt.

Så även om Du ser det inte, hjälper det att ladda upp GPS spår.

Openstreetmap är ingen branchbok - det är därför omstriden om företag med adresser överhuvudtaget ska in i databasen. Normalt sätt begränser man det till saker som är viktigt att hittar.

Jag själv brukar tycker att det är bra att jobba “från det grova till detaljen”. Vi har väldigt gott om omeråden där det fattas sjöer, skogsväger, vattendrag osv. Det är väl dom som gör störst nyttan när man lägger till dom.

Sen finns det markanta saker, som mobilmaster, parkeringsplatser, fotbollplan osv…

Men om Du själv bo i ett redan gott karterade omeråden kommer Du kaschke ned till en detaljniveau där byggnader bli interessante. Även här börjar jag alltid med det stora som sjukhus, skolor, idrottshåller osv innan jag ger mig på enstarka hus…

Hej, hej, jag är åxå ny här nu :slight_smile:

Jag är imponerad över hur mycket vissa andra gör här!
Själv lägger jag mycket tid i annat gemenskapsprojekt, och jag känner att även här kan jag sugas in för jag älskar att rita och dokumentera, men måste låta bli för här kunde jag bli uppäten… :wink:

Så jag ämnar bara komplettera och rätta lite lokalt.

Började förra veckan med att uppdatera ett vägnamn, och lade till några uppfarter, huskroppar, toaletter, parkeringar, grillplats, utegym, parkbord… inom tre km, ( https://www.openstreetmap.org/user/Morgan%20Leijstr%C3%B6m/history ) och fixade några länkar i wikin.

Och så skulle jag lägga in lokalt krukmakeri/butik (råkar vara min frus, så bra övning…).
Jag antar hantverk, butiker etc tillägnade gemene man hör hemma på kartan (till skillnad från t.ex mitt enmans industritillvända reparationsföretag)

Problem: Krukmakerisymbolen dyker inte upp på kartan. Ingenting alls syns faktiskt, trots att butiken snabbt kunde hittas med enkel sökning:
https://www.openstreetmap.org/search?query=Kajsas%20Keramik
För två dagar sedan justerade jag huskropp och nodens position, även innan det var noden osynlig även efter fyra dagar.
Annat jag lagt in, som stugan trehundra meter sydväst, dök snabbt upp.

Bara prova att vänta en vecka, eller är något galet - t.ex funkar inte krukmakerisymbol, saknas något värde…?

Många nybörjare vet inte att satellitbilder normalt visar lite fel position. Ofta 5-10 meter. För att inte byggnader mm. ska hamna fel, måste man därför kalibrera underlagsbilden mot känd referens. Detta gäller alla editorer som används. Hur man kalibrerar/justerar bilden beror på vilken editor man använder.

Om man inte gör detta, kan någon som inte har kalibrerat, tro att allt är lite felplacerat och flyttar det. Sedan kan någon som har kalibrerat, se att det är felplacerat och flyttar tillbaka allt till rätt position. Och så här kan det fortsätta, där allt flyttas fram och tillbaka.

Det finns också en OSM-facebook-grupp, som är mer aktiv än detta forum.

Som jag ser det är vägnätet grunden i OSM och det finns ett pågående projekt för att uppdatera det med import från Trafikverkets databas NVDB.

Detta arbete passar den som tycker om att arbeta noggrant och strukturerat under lång tid. Dessutom bidrar man med en viktig förbättring av svenska OSM.

Arbete görs genom att man väljer en kommun eller del av kommun, och uppdatera alla vägar i det. För den som är intresserad av detta, se vidare: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Import/Catalogue/Sweden_highway_import/Import_guidelines

Eller kontakta mig.

Tack jo bildförskjutning hade jag koll på.
Använder inte Facebook.

Fortfarande: varför syns inte krukmakarsymbolen, där det står husnummer 29, på https://www.openstreetmap.org/search?query=Kajsas%20Keramik#map=19/55.67671/14.26177 ?
Även en tältplats jag lade in ungefär samtidigt har inte dykt upp. Båda syns i editeringsläge. Som sagt en massa annat jag lagt in syntes nästan direkt även utan editeringsläge.
Kan det vara så att vissa symboler som visserligen syns i onlineeditorn, inte syns på kartan sedan?

Hej,
Jag vet inte om jag sett sådana symboler normalt i de kartvyer som jag använder. Är det kanske något med visningsläget som gör att krukmakerier inte syns?
Jag ser kruksymbolen i vespuccis ändringsläge.

Får inte rätt på osmand som verkar uppdatera kartan för sällan. Jag ser inte parkeringsplatsen i den kartan. Där går det att tända sådana lager med POI-överlägg.

Vilken kul diskussion du fick igång!
Jag har många liknande frågor som hållt på ett tag på min kammare.