Upplands Väsby och Sollentuna

Noterat ett intressant fenomen: Upplands Väsby och Sollentuna (tätort, place=city) renderas samtidigt som Upplands Väsby (place=town) och Sollentuna (place=town) också renderas. Detta är en följd av att Statistiska centralbyrån sedan en tillbaka betraktar Upplands Väsby och Sollentuna som sammanvuxna tätorter. Är det rimligt att tillämpa det statistiska begreppet tätort på detta vis i OSM?

1 Like

Det finns rätt många sådana här “Huttinge och Duttinge”-namn i databasen som uppenbart kommer från SCB:s indelning av tätorter och småorter. Personligen tycker jag det ser eländigt fult ut. Varför ska vi låta just SCB bestämma namnskicket på svenska orter? Det är väl knappast någon som säger sig bo i Upplands Väsby och Sollentuna, eller ha sommarstuga i Östorp och Ådran (fast just den noden har jag visst slagit isär…).

2 Likes

Ovanpå att det ser fult ut, så kan jag tycka att användandet av statistiska tätorter i OSM strider mot principen Map what’s on the ground, men det finns säkert gott om motargument mot det också. Men rimligtvis finns det inte en enda skylt i Upplands Väsby eller Sollentuna som bär den statistiska tätortens namn.

1 Like

Nod 2167549882 var ju extra fin. “Krånge och del av Arklo”. :slight_smile: Just den noden verkar dock vara runt tio år gammal och får väl anses höra till kategorin “gamla synder, numera förlåtna” — i dag finns ju t.ex. möjligheten att plocka många namn från Lantmäteriets släppta data, men så har det inte alltid varit.