I OSM bliver barrier=fence
i øjeblikket brugt på Frederiksberg til at markere matrikelgrænser mellem de forskellige parcelhusgrunde. På luftfoto og skråfoto er det let at se, at mange af disse hegn ikke eksisterer i virkeligheden. I stedet er der måske en hæk, eller også er der ingen barriere overhovedet. Nogle gange forløber hegnet sågar over indkørsler og lignende.
De blev tilføjet af Niels Beck for 13 år siden uden kilde eller ændringssætkommentar, og jeg har kommenteret på et af ændringssættene for at få vedkommendes perspektiv. Uanset om vi får kontakt eller ej, synes jeg det bør diskuteres hvad der skal gøres med disse barrier=fence
. Nogle af dem er givetvis rigtige, men mange er helt sikkert også forkerte.
Den mest skånsomme løsning ville nok være at gå alle hegn igennem systematisk og tjekke om det findes i virkeligheden. Der er dog nogle problematikker ved sådan en løsning.
- Det ville i mange tilfælde være nødvendigt med øjne på jorden, eller i det mindste skråfoto for at bedømme om hegnet findes eller ej. Det ville være ekstremt tidskrævende.
- Derudover er mange af hegnene øjensynligt umulige at se fra gaden, da de findes i private haver osv.
- Vi ville bruge tid og kræfter på verificere data, som kun er af marginal værdi for langt de fleste dataforbrugere; hegene er for det meste i brug i villakvarterer, hvor de fleste kortbrugere nok ville forvente en form for barriere imellem haver.
En anden løsning kunne være at sletter de barrier=fence der går langs vejene og markere resten som barrier=yes
med en fixme=
der forklarer problematikken bag. Måske vil det resultere i at evt. rettelser bare bliver udskudt på ubestemt tid.
Og så er der selvfølgelig også atombomben: Slet alle de omtalte barrier=fence
, med det rationale at ingen data er bedre end fortrinsvis forkert data. Jeg kan ikke lide denne løsning, da vi helt sikkert også vil slette korrekt data på den måde.
Vi kan også lade være at gøre noget, og acceptere at der er fejl i OSM indtil videre.
Hvad synes I?