Typ av klass på Riksväg 50 norr om Falun

Är riksväg 50 trunk eller primary norr om Falun?

Nationella stamvägar klassas som trunk, vad jag vet, och enligt wikipedia är R50 sådan söder om Falun, men inte norr om. Och borde då väl vara primary?

Stämmer bra. Riksväg 50 är trunk söder om Falun och primary norr därom. Det är ju även så det är taggat idag?

Även Riksväg 26 är delad på detta sätt med trunk söder om Kristinehamn och primary norrut.

Jo det stämmer. Jag blev lite fundersam då osm filen från NVDB hade R50 som ‘trunk’ norr om Falun. Från en tidigare diskussion kom jag vagt ihåg att nationella stamvägar ska taggas som trunk.

Enligt sida Stamväg – Wikipedia är dock R50 stamväg bara söder om Falun.

Du kan inte lita på klassningen av vägar i NVDB-OSM-filen utan man får göra egna antaganden om vad som är rätt och fel. Många mindre länsvägar blir t.ex. secondary utan att faktiskt vara det. Många korsningar med större vägar blir felaktigt primary eller primary_link inne i korsningen, osv. Mindre vägar, skogsvägar och servicevägar blandas hej vilt och där stämmer oftast befintlig OSM bättre om det finns inritat.

Detta borde dock inte vara något nytt för dig som redan har importerat ett antal större kommuner men kan vara bra att veta för andra som ger sig på detta.

Jag vet. I de här fallet, klassning av R50, var jag lite för snabb att starta den här tråden, då info fanns tillgänglig on-line.