Turn restrictions

Hoi,

Na het lezen van http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Relation:restriction kom ik er niet helemaal uit hoe dit werkt.

Beneden staan twee voorbeelden (+ een via):
Bij het bovenste voorbeeld een verplichte rechtsaf. Dit wordt een only_right_turn. Hierbij wordt de to de weg waar je heen moet.
Bij het tweede voorbeeld een rechtsaf die verboden is. Dit wordt een no_left_turn. Hierbij wordt de to de weg waar je niet heen mag.

Stel nou dat ik een kruispunt heb waar je (volgens het bord) rechtdoor of rechtsaf moet, bijvoorbeeld een situatie D6. Dan kan je een no_left_turn doen.

Maar als je een kruispunt hebt met meer dan 4 wegen (1 waar je vandaan komt, 2 waar je wel heen mag en 2 waar je niet heen mag), zoals hier (google street view/osm), en waar ook nog eens niet duidelijk is wat nou links of rechtdoor is, wat moet je dan? Twee relaties aanmaken?
En stel dat je niet linksaf mag, maakt het dan nog uit of je een no_left_turn of een no_right_turn doet, als je to maar de weg linksaf is?

Puur theoretisch allemaal, ik had net op een doolhof allerlei restricties aangemaakt en las toen de wiki nog eens en bedacht me dat ik het waarschijnlijk niet goed gedaan had.

Oh en wel een serieuze vraag: hoe ga ik nou om met voetgangersrestricties? Op de wiki staat

Moet ik dan doen

    • type=restriction

    • restriction:foot=only_straight_on

[/*] [*][list=*]
  • type=restriction:foot

  • restriction=only_straight_on

  • [/*] [*]
    • type=restriction:foot

    • restriction:foot=only_straight_on

    [/*] [/list]

    Voor de geïnteresseerden: het gaat om het Denksport Doolhof, waar bij elk kruispunt pijlen op de grond staan welke kanten je op mag, zie bijvoorbeeld rechts op http://www.amstelveenweb.com/afbeeldingen/2006-Labyrint-bos2.jpg of

    Wat ik wil is dat werkt :slight_smile:

    Ik heb een kleine test gedaan met http://map.comlu.com/

    Alleen voorbeeld 1

    wordt herkend als geldige restrictie. Dus die heb ik maar aangehouden.

    Ik zou in dit geval 2 relaties aanmaken, eentje voor elke weg waar je niet naar toe mag.
    Nu betwijfel ik of software er echt van wakker ligt of je nu “recht” of “links” gebruikt, maar je kan volgens bij best 2 keer een no_right_turn relatie maken voor eenzelfde kruispunt

    Je **from **is de weg vanwaar je komt en de restrictie van toepassing is, **via **is de gezamenlijke node (of verbindingsweg bij grotere kruispunten).
    Vanuit je from geredeneerd is er dus maar altijd 1 mogelijke restriction (mogelijk 5-sprong uitgezonderd): je mag enkel linksaf, enkel rechtdoor, enkel rechtsaf of een combinatie van 2 daarvan. Het maakt dus wel uit welke waarde je hier gebruikt!
    Als je vanaf de andere kant komt is het mogelijk dat je een 2e relatie moet gebruiken om de tegengestelde richting af te dekken (als je bijvoorbeeld een eenrichtingsweg niet in mag).
    Als het is om overstekend en verkeer blokkerend afslaand verkeer te voorkomen kan het zijn dat je vanuit beide richtingen een no_left_turn moet gebruiken zodat je enkel rechtdoor of rechtsaf kunt.

    De eerste relatie als je linksaf het doolhof in gaat is een no_straight_on, terwijl je waarschijnlijk een only_straight_on bedoelt.
    De 2e relatie die je tegenkomt moet een only_right zijn waar dat nu ook een no_straight_on is.
    En dan ben je op je eindbestemming.

    Als je in JOSM even de :foot weghaalt zie je netjes de pijltjes verschijnen met de mogelijke rijrichtingen. Dat maakt het visueel inzichtelijk. Helaas werkt dat niet als :foot erbij staat.