Treinnummers (bijv. RS23) als primaire ref op treinroutes i.p.v. treinserienummers (bijv. 7900)

Tot een paar jaar geleden waren de treinserienummer het enige nummer waar je een treinroute aan kom herkennen. Deze nummers worden vooral intern bij de vervoerders en door treinfanaten gebruikt. Het normale publiek komt ze soms tegen in dienstregelingen. In Openstreetmap worden deze nummers prominent gebruikt in de ref- en name-tags van treinrouterelaties.

Belgische en Duitse treinen die in Nederland doorlopen, hebben wel een treinnummer, in Nederland naast het treinserienummer. Daar is de tagging gebruikt nu het treinnummer als primair nummer en het treinserienummer als ref:ProRail, bijvoorbeeld:

name=S32 Roosendaal - Puurs
ref=S32
ref:ProRail=2500

Sinds een paar jaar zijn in vrijwel het gehele regionale treinvervoer, de concessies van Arriva, Connexxion en Keolis/Syntus, treinnummers ingevoerd die duidelijk gecommuniceerd worden naar de reizigers. Dit zijn nummers die beginnen met RE (RegioExpres: sneltrein) en RS (RegioSprinter (stoptrein). Deze nummers zijn dus vergelijkbaar met de Duitse en Belgische treinnummers en kunnen ook vergeleken worden met nummers van buslijnen. Ze staan onder andere op de trein (voorbeeld).

Op dit moment worden deze als secundaire tag (ref:Arriva, ref:Connexxion en ref:Keolis), bijvoorbeeld:

name=7900: Enschede - Zwolle
ref=7900
ref:Keolis=RS23
ref:ProRail=7900

Mijn voorstel is om bij regionale lijnen met treinnummer dit nummer als primaire ref te gebruiken, net als bij de buitenlandse routes die deels door Nederland lopen, dus:

name=RS23: Enschede - Zwolle
ref=RS23
ref:ProRail=7900

Eventueel kan ref:ProRail gebruikt worden als redundante tag op NS-routes en de twee regionale concessies zonder treinnummers (Gouda-Alphen a/d Rijn en Dordrecht-Geldermalsen). Dan zijn treinserienummers altijd in die tag te vinden:

name=1600: Schiphol Airport - Enschede
ref=1600
ref:ProRail=1600

Gouda - Alphen ad Rijn = serie 8600
Dordrecht - Geldermalsen = serie 7200

Verder is het m.i. volledig overbodig om driemaal het serie nummer te vermelden.
Dan blijft dus alleen ref:Prorail gehandhaafd.

Wat bedoel je precies? Nummers van bussen, trams, metro’s en treinen worden zowel in de name- als ref-tag gebruikt. Het gaat mij er hier om welk nummer daarvoor gebruikt wordt, niet om het afschaffen van ref-tags en nummers in name-tags.

Bij bussen, trams, metro’s is dat nu het nummer dat duidelijk naar de reiziger wordt gecommuniceerd, bij treinen is dat het treinserienummer. Mijn voorstel is om bij de regionale concessies die in de afgelopen jaren RE- en RS-nummers hebben ingevoerd hiervoor die treinnummers te gebruiken en de treinserienummers naar de secundaire tag ref:ProRail te verplaatsen.

Voor de hoofdrailnet-concessie en de concessies Gouda - Alphen ad Rijn (Abellio, serie 8600 en 8700) en Dordrecht - Geldermalsen (Qbuzz, serie 7100 en 7200) horen de treinserienummers gewoon in de name- en ref-tags gebruikt te blijven worden, omdat hier geen alternatief is. Eventueel zou eventueel ref:ProRail redundant kunnen worden gebruikt, zodat het treinserienummer altijd hier te vinden is, maar dat hoeft niet per se.

RS23 wordt door de vervoersmaatschappij gecommuniceerd naar het publiek.
Die aanduiding opnemen in de naam is dus in lijn met de busroutes.
Dus: name=RS23: Enschede - Zwolle lijkt mij een zinvolle aanvulling.

Dat maakt ref=RS23 volledig overbodig.

Dus ref blijft ongewijzigd: ref=7900.
Dat is dus de landelijke aanduiding voor alle treinseries, ook voor de regionale concessies.
En daarmee is dan ref:Prorail volledig overbodig.

Met
name=RS23: Enschede - Zwolle
ref=7900
is de informatie compleet.

Ik zou die nummers in de name- en ref-tags wel gelijk houden. In jouw voorstel is het RS-nummer alleen te parsen uit de name-tag en niet gewoon uit een tag te halen.

Het ref-nummer wordt bijvoorbeeld gebruikt op de Ă–PNV-karte. Daar is dat nummer duidelijk te zien, net als buslijnummers. Daarom lijkt het mij logischer om daar het treinnummer dat gecommuniceerd wordt te gebruiken, als dat bestaat, i.p.v. van wat obscure treinserienummer.

1 Like

Dat klinkt mij ook logisch in de oren.

(Off-topic: ik citeerde hier eerst de post van A67-A67, maar als je het vorige bericht integraal citeert, dan haalt System dat citaat automatisch weg. :neutral_face: Ik stem dus in met wat je hierboven mijn post schreef.)

Dat alles gezegd hebbende, zijn we het dus principieel niet met elkaar eens.
Misschien omdat ik elke keer dat ik de NS-app gebruik ook even het treinnummer bekijk.

Ik zie niet in dat een landelijk dekkend systeem van serienummers gebroken moet worden voor een obscure lokale aanduiding.
Een lokale aanduiding verdient ook een lokale tag, dus ref:keolis=RS23 is prima.

Het treinserienummer-systeem is inderdaad landelijk dekkend in werkelijkheid, maar op dit moment is het ook niet landelijk dekkend in Openstreetmap. Treinen van buitenlandse maatschappijen hebben wel treinserienummers, maar een ander nummer (bijv. RB61, of S43) staat in de name- en ref-tag. Dit geldt niet alleen voor grenstrajecten, maar ook voor de treinen die verder in het Nederlandse grondgebied doorlopen, zoals de Thalys, Eurostar, IC Berlijn, ICE en sneltrein Maastricht-Aachen.

Ik zou de treinnummers niet lokaal noemen. Het is een systeem dat in 8 van de 10 regionale treinconcessies wordt gebruikt en in zeker 7 provincies. Er zijn geen dubbele nummers. Obscuur zijn ze ook niet als ze op de treinen zijn vermeld en in de communicatie worden gebruikt. De treinserienummers lijken me een stuk obscuurder.

Ik weet wel dat veel treinliefhebbers de treinserienummers gebruiken, dus het zou kunnen dat ik hen met dit voorstel tegen het zere been schop.

1 Like

Met de laatste zin sla je de spijker op zijn kop.

Kijk eens op https://spoorkaart.mwnn.nl/
Daar zie je een toepassing met de serienummers.
En ook de Thalys naar Parijs is gewoon serie 9300.

Een landelijk dekkend systeem met serienummers dat door de hele spoorweggemeenschap en de hobbyisten gebruikt wordt mag gewoon niet kapot gemaakt worden.

Nee absoluut niet. Sinds Arriva ze invoerde zijn ze best duidelijk hier in het noorden. Op het traject Leeuwarden–Groningen is het voor reizigers ook heel prettig om op basis van enkel de RE1 of RS1 op de trein te kunnen zien of je de sneltrein of stoptrein voor je hebt.

Ze worden ook gewoon op de lijnennetkaart gebruikt.

Het serienummer wordt toch behouden in een tag die daar expliciet voor gereserveerd wordt? Zo zijn beide belangen bediend.

Het argument dat data-consumers mogen verwachten dat de ref een code kan bevatten die geschikt is voor het tonen aan de eindgebruiker vind ik wel een sterk argument. Nu toont een OV-laag voor OSM netjes alle lijnnummers van bussen, maar voor treinen krijg ik een code die alleen door kenners gebruikt wordt in plaats van de lijnnummers die er, NS uitgezonderd, ook zijn en die daadwerkelijk op de trein staan. Dus waar de lijnennetkaart van Arriva RE1/RS1 toont op de lijn Leeuwarden–Groningen, staat er op OSM-kaarten 37300/37400.

1 Like

Precies daar hoort nu de vraag te liggen: bij de renderer.
Die kiest ervoor om de ref zichtbaar te maken.
Maar hij/zij kan er ook voor kiezen om ref:arriva=RE1 zichtbaar te maken.

Welbeschouwd moet deze discussie helemaal niet bij OSM gevoerd worden.
In OSM gebruiken we ref voor het taggen van het serienummer van de trein.
Het serienummer is daarbij afkomstig van Prorail.
Na het invoeren van RE en RS hebben we in OSM de ref:arriva ingevoerd.

Van renderers mag verwacht worden dat ze OSM data naar eigen inzicht kunnen gebruiken.

Wil je RE en RS zichtbaar hebben, wend je dan tot de kaartenmaker.
En ga niet de tagging systematiek veranderen.
Taggen voor de renderer is NOT DONE !!

De renderer (en andere data consumers) mogen er van uit gaan dat ref de gangbare code bevat voor de lijn, en name de gangbare naam. Voor de spoorwegmaatschappijen die lijnnummers hanteren en alle busvervoerders is het gewoon correct om het lijnnummer in ref te stoppen. Dat verwacht je als gebruiker ook. Arriva heeft ongetwijfeld ook interne codes voor hun buslijnen, maar die zou ik echt niet in ref verwachten in plaats van het lijnnummer, waarom bij een trein dan wel?

Als je heel specifiek de ProRail-serienummers wil, lijkt ref:ProRail me daar heel geschikt voor. Die kan uiteraard ook in ref als er niets specifieker is, maar bij Arriva (en ik denk de andere regiovervoerders ook) is dat wel het geval.

1 Like

Dat dreigt een eindeloze herhaling van argumenten te worden.
Dus ik zou zeggen ga je gang met die lijnnummers. Ik zal je niet tegenhouden.

Aangezien er verder geen bezwaren zijn gekomen, heb ik dit uitgevoerd en op de Wiki (hier en hier) wat documentatie gezet.

Ik heb er ook voor gezorgd dat de treinserienummers ook redunant zijn toegevoegd aan de treinroutes waar geen treinnummer is (NS, Abellio en Qbuzz), in de tag ref:ProRail. Hierdoor is het treinserienummer altijd te vinden in de tag ref:ProRail en is geen algoritme nodig om het treinserienummer te vinden, zoals: bestaat ref:ProRail? dan ref:ProRail, anders ref. Je kan zo ook nog steeds gemakkelijk een kaart met treinserienummers maken met tools als Overpass Turbo door de ref:ProRail te renderen op de lijnen.

De redunantie lijkt me verder geen groot probleem, omdat de dienstregeling in principe slechts Ă©Ă©n keer per jaar veranderd en de relaties dus redelijk statisch zijn. De tag ref:ProRail is daarnaast direct na ref te vinden. Een fout valt dus snel op.

4 Likes