Travaljes/Hoefstallen, hoe te taggen?

Ik zoek advies over het taggen van travaljes/hoefstallen op OpenStreetMap. Deze werden vroeger gebruikt door hoefsmeden en zijn nu cultureel erfgoed. Hieronder een voorbeeld van zo’n travalje:

Op Info Travalje - Stichting vrienden van de Travalje vind je een overzicht van bekende travaljes in Zeeland, maar ze zijn hoogstwaarschijnlijk ook elders te vinden. Ik heb een aantal travaljes van deze website opgezocht op OSM, maar deze lijken nog niet getagged te zijn.

Hoe kunnen we deze het beste taggen op OSM?

Als ze niet meer echt in gebruik zijn voor hoefverzorging dan valt het denk ik onder tourism=…
Ik denk dat de algemenere term “Hoefstal” is, maar ik weet geen engelse vertaling voor zo’n ding. Als ik wikipedia bekijk zie ik hem alleen maar op de Nederlandse pagina voor hoefsmid.

Ik zou eerder aan iets met een zekere historie denken, en dan komt historic=* al gauw in beeld, al weet ik zo 1,2,3 niet welke waarde ik dan zou geven aan deze tag.
Maar gegeven dat “any tag you like” nog steeds de kern van OSM is, zou je kunnen denken aan historic=travalje. Je moet dan wel op een wikipagina verklaren wat je met die tag bedoelt. Maar gegeven de website daarover, lijkt me dat geen probleem.

Maar ook uMap is een goede oplossing voor dergelijke kaarten!

In Duitsland is dat een klauenstand

Dan op zoek naar een engelse naam.

stocks for animal

stock
/
cattle crush

hoofstand, ziet er veelal meer uit als een kruk.

wikimedia

historic=stocks 60
dit zijn
stocks for people


link

amenity
livestock_crush
afbeelding
2017 stond hij nog overeind

geen man_made met een value.

Het beste wat ik kan vinden is dit: Livestock crush - Wikipedia

A hoof trimming crush, also called a hoof trimming chute or hoof trimming stalls, is a crush specifically designed for the task of caring for hooves, specifically trimming excess hoof material and cleaning.

En dat zijn toestellen die normaal in bedrijf zijn. Dus man_made=hoof_trimming_crush denk ik. Voor de tentoongestelde historische toestellen kan er dan historic=yes bij.

Het benoemen van trimming is specifiek, dat moet je dus wel zeker weten.
Waarbij ik dan denk, een algemenere tag is (ook?) gewenst, eventueel met een subtag, wat trimming aan geeft.

En zo komen we verder.

Bedankt voor de informatie! Ik volgde de link naar de Wikipedia-pagina van ‘Klauenstand’ en kwam uit op de Wikidata-pagina, waar een bestaande OpenStreetMap-tag wordt genoemd, namelijk: historic=cattle_crush

Het lijkt erop dat deze tag goed past bij het beschrijven van travaljes. Ik overweeg nu om deze tag te gebruiken in plaats van nieuwe tags te introduceren.

Hier wordt een wiki voorstel pagina aangemaakt, door parameter vooraf in te vullen.
Er is dus nog niets beschreven.
Zo kan je handmatig een nietzeggende value voorstelling maken. Zie ook de knop “aanmaken”
afbeelding
Voor een nog niet gebruikte tag.


Dit zegt niks.

Zo kun je handmatig de url aanpassen van taginfo
afbeelding
link Dan krijg je te zien of het ook echt wordt gebruikt.
afbeelding

Deze niet
afbeelding

Zo is er wel een ES spaanse pagina aangemaakt

Waar en ook in Australia.

De vraag is dan alleen historic of ook een man_made gebruiken, of anders.
cattle, livestock, stock, voor vee of werkpaarden, waar moet je het gebruik voor paarden, onder rekenen, zijn paarden cattle?
Gezien de plaats, voor gezamenlijk gebruik, midden in het dorp, op een route (post/reizen)
Nog in gebruik of niet, welke andere keys toevoegen.
Een dak. roof, één of twee elementen. layer gebruiken ? building?

Australia