Track omgetagd naar cycleway.

Tijdens het uittekenen van een opgavetocht viel mij het volgende op.
Hee, dat is toch een track of vergis ik me nu.

Hier word een track omgetagd naar cycleway.
De andere delen ook van die weg ook.

Hoe moeten autorijders met paarden nu bij de parkeerplaats komen.
Daar begint ook een ruiterpad. Nog niet ingetekend.

http://www.openstreetmap.org/browse/changeset/9706049

geschiedenis: het is al een hele tijd een track.
http://www.openstreetmap.org/browse/way/46933903/history

Vraag me dan ook af of men daar bekend is met de situatie.

Dat heb ik gedaan. Op 14 oktober fietste er langs. Het pad eindigt op knooppunt 88. Ik heb daar een kwartier op de paddestoel gezeten bij gebrek aan bankjes. Er was druk fietsverkeer en het pad ken ik omdat er een ANWB fietsroute langsloopt, de Punthorst route die ik in het verleden heb gefietst. Ik verkeerde in de veronderstelling dat het een onverhard fietspad was mede gezien de breedte (ongeveer 50 cm) van het pad.

Indien mijn inschatting onjuist is, kun je dit pad beter retaggen.

Edit: ik heb het pad inmiddels opnieuw getagd als track. Er komen meerdere tracks op uit. Waarschijnlijk zal track juister zijn dan onverhard fietspad, hoewel ik er van overtuigd ben dat het een drukbefietst pad is.

P.S. Er zijn daar nog een aanzienlijk aantal fietspaden die niet gemapt zijn.

Je mag het zelf terug zetten.
Met alle tags, want het is daar een aparte situatie, die SBB daar heeft gecreeerd.
En het fietspad er naast tekenen.

Ik heb het teruggezet. Ik besef dat er een track naast een fietspad (of fietspad naast een track) loopt. De track was gemapt en het fietspad niet. Ik heb het fietspad wel gezien, en de track (op de OSM) aangezien voor het fietspad.

Ik zie dat jij dit pad hebt gemapt op vri 08 jul 2011. Ik weet vrij zeker dat er ook een fietspad (naast) loopt. Indien dit juist is, zouden beiden moeten worden gemapt en niet slechts één van de twee.

Klopt gedeeltelijk, ik heb het verder doorgetrokken, de track. Daar had ik een gps track van. En aangepast aan de rare bebording aldaar.
Dat er een fietspad naast loopt, klopt. Nu jij het fietspad heb gefietst, weet jij de loop van het fietspad, hoe de aansluitingen zijn.
Dat er twee naast elkaar liggen zie je veel vaker, dat er maar een van de twee getagd is. Is geen verplichting, maar is even wat meer werk. Zie veel taggers van fietspaden dat ook niet doen bij naastgelegen zandpad. Dan moet je wel goed weten hoe de aansluitingen verlopen. Het gebeurt ook dat fietspaden, na 5-10 meter track/weg pas een naastgelegen fietspad worden.

Zoals je zelf zei:

Dan tag je niet zomaar een pad van een ander zo om.

Ik betwijfel of de track goed is gemapt. De track komt precies uit op knooppunt 88. Dat is normaal voor een fietspad. Helaas kom ik niet vaak in dat gebied, maar ik fietste over fietspaden die niet op de kaart staan. Ook heb ik er nog diverse ongemapte fietspaden gezien.

Ik heb het veranderd in een track omdat de tracks die er op uitkomen anders geen functie hebben. Indien dit niet het geval was geweest, had ik het fietspad laten staan. De tracks zijn geen persoonlijk eigendom van degene die ze op de OSM heeft gezet. We proberen met zijn allen tot een goede kaart te komen. Daarbij worden fouten gemaakt. Soms is er een verschil van mening. Het is de bedoeling om elkaar aan te vullen. Ik had duidelijk een fietspad gezien en meende het te moeten omtaggen naar een fietspad zodat andere fietsers er plezier van kunnen hebben. Persoonlijk vind ik het jammer dat de oorspronkelijke mapper mij niet per PM had gewezen op dit feit. Zelf doe ik dat wel in gevallen waar meerdere mogelijkheden zijn. Er ontstaat dan meestal een goede samenwerking zodat we tot een goede kaart komen.

Begin en eind van fietspad + track zijn prima te zien op streetview en ook op de Bing luchtfoto’s:
http://maps.google.com/maps?ll=52.633929,6.273998&spn=0.004128,0.007328&t=k&z=17&vpsrc=0&layer=c&cbll=52.633851,6.274056&panoid=kYmbe_-9ECxOa7BNU8nVTA&cbp=12,53.51,0,15.29

Knooppunt bordje is niet te zien maar ik neem aan dat je die naar het kruispunt tussen fietspad en Vijverweg mag verschuiven, die track lijkt me goed te liggen, gewoon het fietspad even ernaast intekenen.

Op bovenstaande kruispunt staat wel een bordje, maar dat is 87 met pijltje erboven.Links van het zandpad. Dit heb ik ook zelf op de foto staan. Nu met oranje Sbb bord ernaast.

Ik meen dat ook een verwijsbordje hier staat daar bij dat groene SBB bord.

Met vooraankondiging richtingen op achtergrond infobord routenetwerk.

Moet haast wel 88 op staan want infobord 87 heb ik op de foto staan.

Bedankt voor deze ‘foto’. Ik had van deze track een onverhard fietspad gemaakt. Maar ik zat op een andere paddestoel, n.l. op die bij de kruising Kievitshaarweg/Vijverweg. Dat fietspad heb ik gezien en daar staat ook knooppunt 88. Ik heb er nu diverse fietspaden gemapt. Het fietspad langs de Vijverweg heb ik vanaf knooppunt 88 gefietst. Er lag heel veel blad op het pad. Ik heb de tag ‘unpaved’ hiervoor gebruikt. Vanaf knooppunt 88 heb ik ook het fietspad naar het fietspad richting IJhorst gemapt, eveneens ‘unpaved’.

Ik heb nog enkele fietspaden gemapt a.d.v. de Punthorstroute en de Onroute Fietskaart. Ik heb ze allen als ‘unpaved’ getagd. Er stond al een fietspad op (vanaf knooppunt 35) en dat heb ik nu getagd als ‘paved’.

Het is me twee keer overkomen dat ik een onjuist fietspad heb gemapt. Eén keer was het een onverhard pad en een keer bestond dat fietspad niet. Bij elk pad dat ik map, controleer ik door er over te fietsen en eventueel aan te passen. Helaas kom ik niet zo vaak in deze buurt. Pas volgend jaar kan ik ze controleren. Voorzichtigheidshalve heb ik ze getagd als ‘unpaved’.

Als ik de foto’s bekijk, vallen er nog heel wat paden te mappen in deze regio. Ook was een pad niet aangesloten op de Vijverweg. Wellicht kan Allroads controleren of dat nu klopt.

Knooppunt 22 is niet goed geplaatst, denk ik.

P.S. Allroads: bij bosvijver ‘De Zwarte Dennen’ zijn twee doodlopende wegen. Beide zijn geïmporteerde AND wegen. Volgens de Punthorstroute is er een verbinding tussen die twee wegen. Weet jij om wat voor weg het gaat? Zou je dat kunnen mappen?

Als dit bordje 22 is ligt die op de goede plaats.
Als je je omdraait en kijkt naar de Achterweg zie je dat er van de OSM kaart ook niet veel klopt.
http://www.openstreetmap.org/?lat=52.618419&lon=6.270671&zoom=18&layers=M

Ipv een fietspad en een track zie ik dat de Achterweg maar één asfaltweggetje (unclassified) is.

Er is dus nog veel werk in het bos te doen :wink:

Ik wist dit niet zeker, daarom schreef ik ook: denk ik. Op de Onroute fietskaart staat knooppunt 22 op een andere plaats, maar aangezien het hier om bos gaat, is die kaart absoluut niet betrouwbaar.

Er staan rare tags in, zoals highway=cycleway, foot=permissive. Als ik deze tags goed interpreteer, lees ik dat het een openbaar fietspad is, maar als voetpad is het particulier eigendom:-)

Vele wegen en paden kloppen niet in dit gebied. Maar helaas kom ik hier zelden. Ik ben dus niet goed op de hoogte. Mijn favoriete fietsgebieden zijn Groningen, Friesland, Duitsland en Twente. Op mijn vrije BAPO dag fiets ik in de buurt van mijn woonplaats, maar dit gebied is net iets te ver weg.

De recreatieve fietsrouteplanner van de Fietsersbond lijkt me wel betrouwbaar en geeft
antwoord op jouw vragen:

Bedankt. Morgen pas ik de situatie aan. Dit komt redelijk goed overeen met degene die de track van de Punthorstroute heeft gemaakt.

P.S. Ik heb het fietsmap gemapt. Helaas stond dit fietspad niet op de Bing-kaart. Ik heb de tag surface-unpaved meegegeven. Als ik dit pad fiets, zal ik hem daarna weer aanpassen.

In dit gebied lopen vele tracks en een aantal loopt dood. Ik krijg de indruk dat dit MTB routes zijn die af en toe via niet bestaande paden lopen.