Torp, ruiner, relevanta platsnamn

Hej, ny hobby redigera hembyn i OSM jag lär mig så sakteliga.

En sak jag inte hittar så många exempel av som jag kan härma är gamla torpruiner med relevanta platsnamn. En första tanke är att det kanske betraktas som klutter, motargumentet är i så fall att dessa platser används liknande gatunamn fast på landsbygden. Anekdotiskt har jag ofta hört turister beskriva ‘Majas svampställe’ eller ‘Börjes Älgpass’ och efter mycket armviftande förstått att man menar torpet ‘Bortåtvägenrud’. Ofta saknas dessa eller är felaktiga i tex Lantmäteriets material.

isolated_dwelling och dyl - För byggnader som fortfarande är i bruk sommarstugor och hus?
building:abandoned och dyl - Tillsammans med ovan om huset är ett ruckel?
building=house, ruins=yes - Som ovan fast endast grund/murstock återstår?

historic=ruins, ruins=house - Bättre sätt om endast ruiner återstår?

place=locality - Om absolut ingenting fysiskt finns på platsen men platsnamnet används.
stycka av en tex en skogspolygon och namnge - Bättre än locality?

Bonusfråga, mindre fornlämningar som är visuellt uppenbara eller fysiska hinder - Någon variant av historic=ruins?

Tack.

Platsnamn i OSM är tyvärr lite svårsorterat. Det finns inget sätt att göra helt rätt, utan man får prova sig fram tills det blir bra balans på allt.

Det finns många place-typer för obebyggda platser, som ridge, valley, och som du säger locality. Om du har en locality, kolla om namnet passar bättre på nånting annat mer konkret.

Gårdsnamn brukar va svåra att kategorisera. Som “place”-noder brukar dom vara “place=farm” eller “place=isolated_dwelling”. Med lokalkunskap kan du göra ett bra jobb med att komma så nära som möjligt, men dom kommer behöva slåss med beslut om att flytta namnet till landuse=farmyard eller direkt på building (building=farm?).

historic och funkar bra för saker som knappt går att se längre, eller archelogic om du har nåt riktigt gammalt.

Jag rekommenderar att du försöker tänka ut den bästa beskrivningen av platsen, sen kollar osm wiki om det passar. Eftersom du håller på kommer du förmodligen fram till slutsasen att du gjorde lite fel tidigare - då är det bara att backtracka och fixa till.