Top10nl importeren

Met de blinde lijn bedoel ik het volgende:
Bij een witte lijn heb je twee vlakken met een lege strook er tussen.
Als er geen pad meer is (of beek of iets anders), dan maak ik de vlakken iets groter zodat ze tegen elkaar liggen.
De punten van de gedeelde lijn ‘merge’ ik dan.
Het blijven dus twee vlakken met een gedeelde lijn.

Er zijn in het verleden discussies in dit forum gevoerd of je deze vlakken wel of niet moet samenvoegen.
Een van de argumenten tegen het samenvoegen was dat het aparte percelen kunnen zijn (of jachtgrens, of …).
En dus heeft de lijn nog wel een (ter plekke onzichtbare) betekenis.

De reden voor het niet samenvoegen (het is maar 1 toetsdruk extra in josm) is dus vanwege de mening dat hierdoor informatie verloren gaat uit de 3dshape import.

Op een kaart zie je de lijn niet terug, dus laat ik maar zo. Mijn voorkeur zou uitgaan naar het samenvoegen van gebieden, maar het lijkt dat iedereen met de situatie van een “blinde lijn” kan leven.

Bedankt voor de uitleg. Helder verhaal.

Mijn mening: niet importeren… Ik ben de afgelopen jaren op te veel plekken geweest (met OSM en Top25 op m’n GPS) waar Top25 niet overeen kwam met de werkelijkheid. Daarnaast kan wie dat wil Top25 (een afgeleide van Top10) meenemen naast OSM - zoals ik dus vaak doe.

Maar als het zorgvuldig gebeurt kan en wil ik het niet tegenhouden.

Hi, ik vat de blinde lijn / witte lijn niet omdanks de uitgebreide beschrijving. Ik dacht slechts dat als je de naast elkaar gelegen gebieden samenvoegd er geen sloot meer tussen past. Terwijl de sloot de meest gedeelde grens tussen twee boeren- en andere percelen vormt, dus wel een erg brede grens vallend onder gezamenlijk beheer. En de sloot als water is hier ook nog een landschappelijk en water voerend element met soms belangrijke taken. Bij welke bewerking en met welk programma komt de lijn dan tevoorschijn ?
Het scheiden van de 3D import om netjes een sloot te kunnen maken kost al tijd genoeg, hoe minder samenvoegingen hoe beter, lijkt mij.
Groetjes

Ondertussen dwalen we af van het originele topic.
Maar ik probeer het nog even te verduidelijken (soms ben ik iets te kort in het antwoorden).

Bij mijn opmerking ging het om het volgende:

Witte lijnen:
Na de 3D import zijn er in de bossen de landuse=forest.
Bij een aantal natuurgebieden is nog geen mapper bezig geweest en zijn er geen tracks en/of paden ingevoerd in dit natuurgebied.
Tussen de vlakken liggen dan witte stroken met niets, voor het gemak noem ik ze maar witte lijnen (al is er geen lijn).
In de praktijk zijn de witte lijnen meestal (95% gok ik) tracks, soms ook een sloot of iets anders.

Kom ik een witte lijn op de kaart (OFM) van de gps tegen en blijkt dit een track te zijn,
dan teken ik een highway=track in en verander verder niets.
kom ik een witte lijn op de kaart van de gps tegen en er niets te zien (behalve dat de struiken iets jonger zijn en er geen oude bomen staan),
dan sluit ik beide vlakken op elkaar aan en voeg de gedeelde punten samen.
Waar de vlakken elkaar raken heb je dan een zgn. blinde lijn. Je ziet deze lijn in josm, maar niet op de kaart

Blinde lijnen:
Behalve vlakken met een witte ruimte ertussen zijn er ook vlakken die tegen elkaar aan liggen. De lijn die een onderdeel vormt van beide vlakken noem ik een blinde lijn. Deze lijn is te zien in josm, maar niet op een kaart als beide vlakken ingekleurd zijn.
In praktijk zie ik dat de witte lijn meestal een pad of smalle waterloop is. Maar dat is lang niet altijd het geval, soms is het ook een hoogteverschil of is er niets te zien.
Van deze blinde lijnen blijf ik verder af. Is er een pad dat ik gelopen heb, dan teken ik een highway=path in.

Sloten:
Hier lijkt het erop dat de situatie niet over in Nederland hetzelfde is.
In mijn omgeving (noord limburg) zijn bij mijn weten de sloten meestal in
eigendom van het waterschap (of van een andere overheid?). Het zijn dan dan ook (meestal?) perceelgrenzen.
De sloot is dan ook geen onderdeel van beide percelen en er is geen gezamelijk beheer (dat doet het waterschap).
Hier zou ik dan ook niet 2 vlakken samenvoegen.
Tenzij de sloot verlegd is, kom ik dan in het algemeen ook een blinde lijn tegen in josm en hoeft er niets gesplitst te worden.
Op de plaats van de blinde lijn teken ik dan een waterway in.

Sommige wandelpaden lopen door het gras langs de beek. Om die reden ben ik de laatste tijd ook maar het gras in gaan tekenen.
Een voorbeeld :
http://www.openstreetmap.org/?lat=51.63586&lon=6.08334&zoom=16&layers=M
Het splitsen van een landuse vlak gaat vrij invoudig : Met de utilsplugin2 selecteer je 2 punten en dan alt-X. De grenslijn pas je dan aan.
Het stuk gras vormt ook het werkpad van het waterschap.
In het najaaar (na het maaien) zie je dan wel tractorsporen. Tijdens de zomer groeien de planten er tot je middel.
De (gemarkeerde) wandelpaden worden dan ook laarzenpaden genoemd. Nat zijn ze meestal niet. Maar met de brandnetels is een lange broek geen overbodige luxe…

Hoi JanWandelaar, Ondanks de GPS afdwalen, ja ja. Maar bedankt voor de uitleg, helemaal duidelijk, ben er net onder Baarn een aantal tegen gekomen. Voor het mede gebruik van de waterschappelijke onderhoudspaden zet ik me al 15 jaar in.
Hendrik
Ps die scheidende link zal ik nog weleens volgen, die lijkt me heel handig, te gebruiken in JOSM verwacht ik.