Tie poikki määräajan, kartoitus vai ei?

Hyvä kysymys! Esimerkiksi construction-tagin Wikisivulla ehdotetaan seuraavaa:

Already existing features may be closed for a short time for temporary construction […] Don’t use construction=* to tag such short-term closures, consider using conditional restrictions instead. An example of an approximately two-month road closure where the reopening date (end of construction date) is known would look like this vehicle:conditional=no @ (2025 Aug 04-2025 Oct 12). As OSM data is often used offline (and therefore may be several months old), only tag construction sites (particularly roads and railroads) if they are planned to be closed for at least six to nine months.

Itse olen kyllä merkkaillut työmaita ja katkottuja teitä, vaikka työmaa ei (työmaakyltinkään) mukaan tule kestämään ihan puolta vuotta. Kyllä useamman kuukauden kestävät työmaat on minusta hyvä tieto olla kartalla, varsinkin jos tie on tosiaan kokonaan poikki koko työmaan ajan. Muille työmaillehan on sitten oma construction=minor taginsa. Lisäksi itse en pääsääntöisesti merkkaile katkoja, jos ne on toteutettu vain heiveröisillä työmaa-aidoilla. Jos (pyörä)tie revitään kokonaan auki vaikkapa kaukolämpöputken kaivantoa varten, merkkaaminen on jo järkevämpää. Jos vähän lyhempiaikaisia työmaita merkkailee, on tärkeää korjata tilanne mielellään itse kun työmaa valmistuu, kuten @Arista ja @tikola mainitsivatkin!

Oma juttunsa on sitten työmaakylttien arviot kestoista. Esimerkiksi Stadissa Porkkalankadun työmaahässäkkä kesti aika paljon pidempään kuin kylteissä oli ennusteltu. Itse asiassa työmaakylttiin teippailtiin uusia päivämääriä parikin kertaa :slight_smile: . Taitaa olla aika yleinen tauti. Ajoradat olivat Porkkalankadun koko työmaan ajan käytössä (joskin osa kaistoista suljettuna), mutta pyörät joutuivat käyttämään erilaisia poikkeusreittejä ja ajorataa pitkän aikaa.

1 Like