Thematische kaarten

Ik heb de afgelopen weken veel gespeeld met Overpass Turbo, en heb een aantal thematische kaarten gemaakt, waarvan sommigen hopelijk niet zouden misstaan in Wikipedia. Met name die over energieproduktie.
Zie http://infodisiac.com/Wikimedia/Presentations/osm_demo_ez.pdf

Al doende rees bij mij de vraag, wat kunnen we komende jaren verwachten aan uitbreiding van metadata in OSM?
Voor plaatsen heeft OSM het aantal inwoners. Voor energieproduktie is er het elektrisch vermogen.
Ik zou van supermarkten wel de omvang willen zien (m2 vloeropp.), van bioscopen en theaters het aantal zalen, en zitplaatsen, van culturele en religieuze gebouwen het jaar van ingebruikname (is er deels).

In mijn optimisme dacht ik geruime tijd: er komen vast nog veel meer metadata in OSM de komende jaren. Maar al bladerend door het forum e.d. kwam ik ook signalen tegen die in een andere richting op wijzen, vaak naar Wikidata. Redenen om OSM niet met zo veel mogelijk meta data uit te breiden zijn dan bijvoorbeeld “Duplication of effort”. En “Copy/sync between OSM en Wikidata not allowed because of incompatible licenses.”

Dat moge zo zijn, en Wikidata heeft met SPARQL ook een krachtige query language, maar de mogelijkheden om resultaten op een kaart te zetten in Wikidata zijn nog heel povertjes. Query eens naar langste rivieren ter wereld en vraag om de output op een kaart te tonen, je krijgt een aantal stippen te zien :wink:

Die visualisatie van Wikidata queries zal tzt wel beter worden. Maar de fijnmazigheid zal toch niet gauw OSM benaderen, waar elke wind turbine opgenomen wordt.

Open vraag : hoe zien jullie die toekomst. Gaan we meer meta data zien in OSM?