Terschelling: Donkere Bos

Verleden jaar weg opgenomen van nieuw woonwijkje op West-Terschelling tijdens vakantie (Steven Wiegmanlaan): http://www.openstreetmap.org/#map=18/53.36800/5.21980 Wil daar de boel wat actualiseren, BAG-import vragen etc.
Loop ik er tegenaan dat daar een heel gebied is voorzien van de keys: name=Donkere Bos; natural=wood; toponym=forest (https://www.openstreetmap.org/way/6329864#map=14/53.3748/5.2280)

Zoeken op “Donkere Bos” geeft mij aan dat dit de naam is van allerlei bosgebiedjes aldaar met sparrenbomen. Voorzover ik kan zien geen natuurreservaat, beschermd gebied o.i.d. Op zich kan ik het Donkere Bos wat verkleinen ten gunste van landuse=residential. Alleen dat vlak ligt ook over landuse=forest heen en ook landuse=grass, natural=water etc. Als je op de standaardkaart van osm kijkt worden grass, water, residential etc. binnen dat gebied op de kaart ook voorzien van de boompjes door de keys wood/forest. Ik zou eerst dat laatste aan willen pakken en dan pas de omgeving van dat nieuwe woonwijkje. Ik kom er echter niet uit wat de juiste manier van mappen van dat vlak is, leisure=nature_reserve + name lijkt ook niet logisch vanwege ontbreken status. Protected_area o.i.d. is het ook niet volgens mij. Gaarne advies.

Zijn er overigens mappers op Terschelling actief?, de Wiegmanlaan had ik al een jaar geleden al ingetekend, maar er was aldaar nog niets aangepast verder.

Wat antwoorden die je misschien op weg helpen:

natural=wood en toponym=forest is depreciated (afgekeurd/verouderd). Gebruik daarom landuse=forest voor bomen/bos

Andere vormen van landuse die binnen (volledig omsloten) het forest liggen (grass, water) dien je middels een multipolygoonrelatie te mappen als inner eilanden in het outer forest-polygoon. Daarom zie je nu het boompjespatroon in het gras en parkeerplaatsen.

Overigens, een beetje off topic: waarom een ‘eiland’ volledig omsloten door een andere unieke landuse als multipolygoon gemapt moet worden voor juiste rendering is mij niet geheel duidelijk, maar dat is nu eenmaal zo. Strikt logisch/topologisch gezien zou iedere renderer dit eiland moeten herkennen en als aparte landuse en zodanig renderen. Een building, dat ook een vlak-element is. wordt immers ook niet als eiland in een MP-relatie getekend.

Verder: Heet het bos echt officieel (andere bronnen dan de Fabeltjeskrant) Het Donkere Bos? Kijk eens op een topografische kaart bijvoorbeeld.

Je kunt de naam ook, veel eenvoudiger, plaatsen door op het zwaartepunt place=locality, name=“Donkere Bos” als node te tekenen.

Als het geen officieel park/natuurgebied is, dan natuurlijk ook niet als zodanig tekenen.

Dit gebied komt uit de AND import.
De tag toponym=forest is waarschijnlijk bij de import van 3dshapes toegevoegd.

Hierbij zou ik verwachten dat de landuse=forest en natural=wood verwijderd zouden zijn.
Een leisure= of boundary= tag zijn m.i. betere tags.

leisure=nature_reserve lijkt mij te kunnen als het bestemmingsplan het bestemd heeft als natuur.

Ik zal vast e.e.a. aan de hand van PDOK gaan opschonen

Het ‘Donkere Bos’ is enkel het stuk bos tussen Griltjeplak (N-kant) en Groene Pollen (Z-kant). Zie recente topografische kaart op bv. Topotijdreis.

Volgens mij is de toponym inmiddels verwijderd, maar ik zie nog geen nieuwe node met de naam.
De toponym was een oplossing indertijd om de bossen te omkaderen om zo het gehele gebied te kunnen aangeven en tevens een naam erop te kunnen plaatsen.
Op de OFM kaart rendert het nog wel, maar op openstreetmap.org niet meer.
Ook ik zocht naar een afdoende oplossing, en denk dat de node een oplossing kan zijn.
Persoonlijk zou ik de toponym niet verwijderen, deze heeft namelijk nog een functie, namelijk het omkaderen van de area.

De “oplossing” die Martin voorsteld door een relatie forest te maken met alle eilandjes erin aangebracht is een mogelijkheid, maar wel een heel arbeidsintensieve.

Inmiddels heb ik het nieuwbouw gedeelte geïmporteerd vanuit de BAG.
http://overpass-api.de/achavi/?changeset=47728187

Dan ben ik bang dat jullie oplossing doorkruist gaat worden door usaf8
https://www.openstreetmap.org/changeset/47744201
'k word ook bestookt met mails.

Bedankt voor jullie reacties. Een aantal heeft al gelijk map-acties uitgevoerd waardoor ik nu wat weinig te doen heb;)
Mis nu alleen de verwijzing naar Donkere Bos. Maar de oplossing lijkt me de tip van Martin: het zwaartepunt place=locality, name=“Donkere Bos” als node te tekenen. Als niemand me voor is, ga ik die nog toevoegen.
@Eggie: ik ben nog niet belaagd.