Tagging van winkel-ketens

Hallo allemaal,

Ik ben recentelijk (terug) naar Nederland verhuisd, en ben me vooral bezig aan het houden met het taggen van winkels.

Ik heb een lijstje gegenereerd met veelvoorkomende winkels in Nederland, en hoe ze momenteel getagd worden:

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Shop_tagging_in_The_Netherlands

De lijst geeft aan dat voor veel winkelketens de tagging redelijk eenduidig is, maar er zijn ook een aantal knelpunten. Wat denken jullie van de lijst?

– Matthijs

Mooi overzicht!

Er zijn een paar “kennelijke fouten” zoals “Albert Hein” - hopelijk zijn deze in een paar minuten gevonden en gefixed.

Maar er zijn ook wat controversiele zaken, zoals Lidl/LIDL. Het lijkt me ook interessant om te zien hoe de varianten zijn verdeeld. Heb je met opzet deze verschillende schrijfwijzen bij elkaar gevoegd?

Kijk ook even naar dit draadje en naar deze wiki.

Maar na mijn laatste poging (op 10-4 in bovenstaande draad) is er nog steeds niet veel vordering geboekt.
Dat is (helaas) iets wat me vaker opvalt, veel plannen en initiatieven, maar dan blijft het vaak heel lang stil… :frowning:

Maar mogelijk kunnen we gewoon weer een nieuwe poging wagen. Ik doe wel mee.

Aantallen voor de samengevoegde items:

Aldi: 427
ALDI: 20
Spar: 88
SPAR: 19
Lidl: 259
LIDL: 8

Het valt mij op dat de Action bij shop=department_store staat, shop=variety_store lijkt mij beter passen

Bedankt Matthijs… Dat lijkt me duidelijk - de voorkeur is Aldi/Spar/Lidl.

Wie durft voor te stellen dat de schrijfwijze in de tagging genormaliseerd moet worden?

Er staat nog 159 C1000 's in de lijst. Die moeten allemaal nog omgetagt worden naar Jumbo, Coop, AH, Plus, Emté, etc. C1000 is passé
Misschien kan iemand een lijstje maken van deze C1000’s

Verder zitten er zoals al opgemerkt, diverse verschillen in de spelling.
Ik zag bijv. ook Bakkerij Bart, het is echt Bakker Bart

Wordt nog een hele tour om dat recht te trekken.

Edit: het zijn nog 158 C1000’s. Ik heb die in Colmschate al omgenoemd naar Jumbo

Ja, daar schrok ik ook van.

Hier is een Overpass-Turbo query. Mensen weten over het algemeen redelijk goed welke supermarkten zich er in hun omgeving bevinden, dus ik denk dat we met behulp van de meelezers hier wel een stuk omlaag kunnen. Helaas zijn er bij mij in de buurt geen C1000-supermarkten meer in OSM.

Nog wat andere spellingsverschillen:

D-reizen (14) / D-Reizen (24)
Ekoplaza (14) / EkoPlaza (12)
Dirk (18) / Dirk van den Broek (26) - of is dit niet hetzelfde?
Aktiesport (12) / Aktie Sport (20)
Pearle (40) / Pearle Opticiens (11)
Hema (78) / HEMA (48)
AH to go (13) / Albert Heijn TOGO (19)
Hunkemoller (14) / Hunkemöller (35)
Coolcat (11) / Cool Cat (14)
We (14) / WE (22)

Heeft iemand voorkeuren?

De Boerenbond ziet zichzelf nu vooral als tuin- en huisdierencentrum, maar vroeger kon je er ook terecht voor allerlei doe-het-zelf producten. Vandaar ook dat er nog DHZ versies op de kaart staan. Ik tag ze zelf nu altijd als garden_centre, waarbij ik nog niet goed weet hoe dat dierendeel er dan bij moet. Feitelijk moet je dan een tweede node plaatsen waarop dat dieren-aspect naar voren komt. Openpoimap heeft geen moeite met dubbele tags (zoals een hotel én een restaurant), maar de standaard rendering pakt er maar een van.

Overigens zijn er 69 winkels, dus op de kaart ontbreken er nog een hoop.

Mijn voorkeur is om de schrijfwijze over te nemen die ze in normale tekst (bijvoorbeeld persberichten) op hun website hanteren. En dus NIET om zomaar de stijl van een grafisch logo over te nemen.

Op de gevel van de Hema zie je HEMA in hoofdletters, maar ook in tekst op de website. Daarom is Hema=>HEMA een juiste wijziging. WE noemt zichzelf consequent WE Fashion, dus We=>WE is te rechtvaardigen (en misschien zelfs =>WE Fashion).
Zo is het ook D-reizen, ALDI, SPAR, en Lidl.

Den Bosch is nu C1000 vrij. Misschien, nadat alle forum lezers hun eigen gebied hebben gedaan (en eventueel een een mailtje over de mailing lijst) kunnen voor de overgebleven c1000’s osm-notes aangemaakt worden?

Aantal C1000’s omgekat:
Deventer 2x Jumbo
Hellendoorn 1x Albert Heijn
Heino 1x Aldi
Almelo 2x Albert Heijn
Holten 1x Coop
Rijssen 1x Plus
Vriezenveen 1x Jumbo
Oldenzaal 1x Jumbo

Onder speelgoed dacht ik ook aan Top-1-Toys van Otto Simon, Toys XL en de Marskramer (combi) net als Novita, soms wel en geen speciale speelgoed winkel. Marskramer, Intertoys en Bart Smit vallen naast de Blokker speelgoed winkels onder het Blokker concern. M.u.v. verschillende franchisers , maar of we zo diep moeten gaan. Aanvullingen; Bijenkorf en zolang het duurt V&D (combis)

Dat zijn ze nog niet allemaal.

Want sommige namen zijn: C1000 naam (operator).

COOP of is het Coop

De zoekcriteria is dus nog niet goed genoeg.

Ik vraag me dan ook af.

of er iets van operator bij moet.
op toch als naam
Maar aan de andere kant adverteren ze met
Coop Greidanus

Die naam erbij heeft er mee te maken, dat de betrokken ondernemer een franchiser is. Die wil graag haar/zijn naam erbij vermeld zien.
Ik heb al zitten denken, eventueel kun je net als bij benzinestations de tag brand gaan gebruiken. Daar kun je dan de ketennaam in kwijt en dan kun je daar op zoeken als je winkels van een bepaalde keten wilt vinden.
Dan kun je de ketennaam+franchiser gewoon in de name tag zetten.

Mathios, ik kwam vanmiddag ook een Nettorama tegen, stond die al op de lijst of was die al gevonden ?

Ik zie in de lijst ook nog Halfords en Schoenenreus. Beide ketens zijn failliet en volgens mij zijn doorstarts mislukt. Maar ik kan het fout zien.
Ook Miss Etam moet bekeken worden, die is afgeslankt na een doorstart.

http://www.nu.nl/ondernemen/4143477/doorstart-failliete-winkelketen-dixons-met-eigenaar-phone-house.html

Dixons en Mycom zijn failliet en maken een doorstart in afgeslankte vorm.
Dit betekent dat >50 Dixons-winkels en 16 Mycom-winkels nu hun tags mogen verliezen
(ruim 30 dixons en 22 mycoms blijven bestaan)

Nu nog maar 157, want ik heb die in Middelbeers hernoemd naar Jumbo.