Tagging van bruggen

Bruggen worden meestal weergegeven als een weg met bridge=yes / layer=1 met daar omheen een weg met man_made=bridge om de afmeting van de constructie weer te geven.
Vraag: is het gebruikelijk, of zelfs verplicht, om op de twee punten waar de weg de constructie kruist een gezamenlijke node te plaatsen? Meestal zie ik die wel, maar bijvoorbeeld niet hier: Balijbrug
Het lijkt me dat in het geval Balijbrug een correctie nodig is.

Bovenin loopt bridge=yes op de way tot het knooppunt, wat volgens mij onwenselijk is. Beter kun je eerst een stukje way zonder bridge hebben en dan pas bridge:

Ik doe dat wel maar ik doe dat omdat ik het netter vind uitzien. Er zijn ook mappers die een rechthoek met man_made=bridge maar niks vinden; ze vinden dat brughoofd en dergelijke ook bij de brug horen.

In principe is man_made=bridge voor de outline van de gehele brug ­— in ieder geval op het grondvlak. Het is niet alleen voor het bewegende deel. Het is ook de drager van de identiteit van de brug, zoals namen etc.

Voorbeeld

Meestal komt dit wel aardig overeen met wat de BAG toont als (doorgaans rode) outline:

Ik geloof dat de meeste mensen de highways op de brug inderdaad op de rand van de man_made=bridge laten stoppen, waar ze dus nodes delen.

Absoluut.

Heren, bedankt! Jullie geven aan zoals ikzelf ook dacht wat de voorkeur zou zijn. Ik ga het aanpassen.

1 Like

De OSM Wiki is hier vrij duidelijk over; de weg en bridge outline delen een node, waar ze elkaar kruisen en de brughoofden zijn geen onderdeel van de brug, maar worden ingetekent als abutment net als de pijlers onder de brug als bridge:support ingetekend worden.

Delimiting a bridge

Ideally, each end of the bridge should correspond to the point where the bridge’s abutment ends and an opening begins below the bridge. This point is clearest in street-level imagery. In aerial imagery, an expansion joint may appear as a thin line running across a road bridge’s pavement at the point where you should begin or end the bridge. Parts of the bridge’s structure, such as a guardrail or approach slab, may extend beyond this point but are not included in the bridge area. A bridge may have a different surface than the adjoining roadway, for example a wooden pedestrian bridge, making it easier to determine the shape of the bridge. However, a concrete bridge along an otherwise asphalt-paved road may also have a concrete approach slab, so look for an expansion joint if there is one.