Tagging: Hotel Restaurant Café

[moderated]niet ter zake doende opmerkingen[/moderated]

En dan staat er dus een Cafe POI op de kaart (kopjekoffie-symbool). En dan mag ik begrijpen dat je daar óók kunt eten.
De eerste die ik vind is trouwens: [cuisine=coffee_shop].

Een hotel-restaurant tag je - uiteraard - met [tourism=hotel] en [amenity=restaurant]! En uiteraard op één node, of één area (building).

Einde discussie wat mij betreft. Ik ben er weer klaar mee.

Eric … hoe krijg je consensus?.. dat is even de vraag. Hoe doet een garminkaart dat dan? Daar moet het toch ook ergens dubbel instaan. Of heb je daar een categorie Restaurant/hotel. Dan moeten we dat als OSM community toch ook voor elkaar krijgen. 't lijkt me geen zinloze discussie zo.
… ja … en zie discussie Ierland. Daar is een pub dus ook iets anders als in Nederland. Een coffee_shop is daar voor koffie. … en in Nederland is een Lunchroom ook een niet bestaand Engels woord. 's Lands wijs 's lands eer.
Het is nu roeien met de riemen die we hebben, maar het klopt natuurlijk niet. Fout taggen lijkt nu “beter” dan volgens de regels taggen. Als daar enige verbetering in kan komen altijd meegenomen.

Natuurlijk, dat ik daar nou niet aan gedacht heb in de hele discussie!
[tourism=hotel] + [amenity=restaurant] is gewoon mogelijk.
zetten we de amenity=cafe er als losse node naast. (zonder naam en zonder adres)
Het gaat in de discussie over zaken die niet dubbel zijn te taggen (2x amenity=*)

Ik heb mijn vier Changesets reverted. Dus schade is hersteld.

Ik heb inmiddels andere kaarten dan OSM mijn GPS weggezet [verstopt in map].

Wanneer ik nu zoek op restaurant en dan bij naam Valk of Mc invul: dan komt daar netjes [zonder herhalingen van andere kaarten als b.v. CN] alle Valk-kersjes in de regio tevoorschijn.
Dat dan mogelijk het icoon niet klopt is voor mij geen probleem: Alle treffer die ik nodig heb, vind ik.
In het verleden met een groep fietsers in buitenland een lunchlokatie buiten het zicht van de GPX-route opgekregen: Je zoekt onder restaurant op naam van restaurant en ik kon meteen het roer overnemen om de groep aan tafel te leiden.
Dus zowel bij Valk als lunchstop zoek ik niet met adresinfo, maar in feite op POI.
Om deze reden lijkt een naam op het POI als ‘Van der Valk Vianen’ mij dan ook beter dan ‘Hotel Vianen’.

Vergelijkbare probleem:
Een parcours dat zowel voor wielrennen als skeeler wordt gebruikt: Wanneer ik in P2 leisure=track en dan sport=cycling; skeeler invul; dan wordt meer dan 1 waarde op deze tag - uiteraard - niet geaccepteerd. Daarmee doe ik 1 van de 2 sporten te kort.
Wat is wijs?

Ik begrijp van ligfietser dat hij de reactie van ankeric gemodereerd heeft omdat hierin zonder toestemming de inhoud van een prive mail gekopieerd was. Dat valt in nederland (waar dit forum gehost wordt) onder de copyright wetgeving en mag dus niet. Gelieve dus geen prive mails kopieren, je mag wel in eigen bewoording de strekking er van vermelden:
http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=20545

Eric, ik zeg dit met de best mogelijke bedoelingen: een verhitte discussie voeren leidt tot ieders frustratie. Ik snap dat het moeilijk is maar probeer rustig te blijven en je standpunten op een andere manier te verwoorden als je het idee hebt dat je niet begrepen wordt (soms lijken mensen het met je oneens te zijn terwijl ze simpelweg je punt niet begrepen), van boze reacties wordt niemand wijzer. We zijn hier allemaal vrijwilligers en geen alwetende professionals die je kunt dwingen een bepaalde dienst te leveren.

Je frustratie lijkt vooral uit de garmin kaarten voort te komen, ,misschien dat ligfietser kan uitleggen of restaurants en hotels op dezelfde nodes goed door de garmin stylesheets verwerkt kunnen worden?

Lambertus, even voor de goede orde, het stuk dat ik had gemodereerd betrof niet de inhoud van een privemail maar een persoonlijke aanval van hem op mij dat ik dit topic niet goed zou hebben gelezen/begrepen. De prive mail sloeg op de inhoud van het “spam report” die Eric op het forum had achtergelaten voor de moderators waarin hij letterlijk een mailtje van mij citeert.

Dan heb je het niet begrepen.
Zo uiteraard is het niet,

Openingstijden dus apart taggen!!!

Dit was de reden om toch losse nodes te taggen, voor mij is het één en ander wel duidelijk geworden, dank voor de input van allen.
Natuurlijk begrijp ik dat het voor een renderer zeer lastig is om naar de wensen van de gebruiker een map op een gps te maken, en allereerst wil ik de mapmakers de complimenten geven hoe de kaarten op dit moment zijn. Hoe ze in de toekomst zullen worden is mij niet bekend, en vermoedelijk lambertus en ligfietser ook (nog) niet.
Maar volgens mij kan de input van dit soort discussies vormgeven aan een nog betere (gps) kaart dan dat het nu al is.

De één is (helaas) sneller op de tenen getrapt dan de ander, vaak komt dit door onbegrip. Toch ben ik het zeer eens met Lambertus om niet in het persoonlijke te gaan maar op het punt te spelen. We zijn er met zijn allen bij gebaat dat er veel gemotiveerde OSM mappers aanwezig zijn (en blijven). Ik (probeer) vaak tussen de regels door te lezen om de grote lijnen vast te houden, en soms is het dan lastig om het te verwoorden. Wat door de ander dan opgepakt kan worden als een persoonlijke pijl.

Dat zou kunnen maar daar heb je meerdere pois nodig om één node te renderen

  • een poi voor een icoon met hotel/restaurant
  • een onzichtbare poi om het hotel te vinden
  • een onzichtbare poi om het restaurant te vinden

Aangezien Garmin maar een beperkt aantal pois beschikbaar heeft die we kunnen gebruiken, is dit een lastige kwestie.
Workaround is om eerst de poi van het hotel te renderen en daarbovenop de poi met het restaurant maar dan heb je weer die kakofonie.
De OFM rendert alleen het hotel en niet het restaurant als ze beide op een node zitten (dwz tourism vóór amenity)
Mkgmap default style doet precies het omgekeerde, eerst amenity, dan tourism. Dwz die rendert géén hotel als er ook een amenity=restaurant aanhangt.

Ik ben blij met deze aanvullende info, wij gebruikers kunnen wel van alles willen maar het moet nog wel uitvoerbaar zijn.
En constructieve samenwerking is hierbij gewenst, we kunnen nu (hopelijk) begrip opbrengen voor de renderer. Zeer veel respect voor de renderers die de OSM kaarten geschikt maken voor GPS.

Over een samenvatting in de openingstopic:
Natuurlijk ben ik hier ook voorstander van, maar het vergt discipline (en tijd) om een verantwoorde samenvatting te maken. Ook merk ik dat meningen moeilijk samen te vatten zijn, laat staan hoe de renderer het kan verwerken. Ik zal kijken of ik tijd kan maken om dit topic kan samenvatten.

Even een vraag aan de renders:
De voorgestelde tagging:

  1. Gebouw
  2. POI Hotel + adres + aanverwante tags voor het hotel
  3. POI Restaurant + aanverwante tags voor restaurant. (zonder adres- en naamstag)
  4. POI Cafe + aanverwante tags voor Cafe (zonder adres- en naamstag)

Ik begrijp dat de POI Hotel gerenderd wordt op (in dit geval) OFM.

De vraag: Als je zoekt op Restaurant en Cafe vind hij ze dan wel (zonder naam en adres) of wordt restaurant of cafe dan niet gevonden in bovenstaande tagmethode.

Wordt wel gevonden als je ze als losse pois mapt. Ik zie ook geen bezwaar om er een naam en adres aan te hangen, ook al is het hetzelfde adres.

Is dat niet weer zaken dubbel taggen?

Ik zou er dan haast voor kiezen om alles met losse nodes te taggen voor hotel, restautant, cafe, zwembad, tennisbaan, fiets/scooterverhuur, parkeerplaats en weet ik veel wat de uitbater nog meer in het assortiment heeft. En dan die POI’s, panden samenvoegen met een site relatie waar je naam en adres (of ook deze node(s) opnemen in de relatie) en andere gedeelde eigenschappen aan kan hangen.
Lijkt me dan dat iedereen tevreden is. Alle afzonderlijke iconen kunnen getoond worden, alle openingstijden zijn individueel beschikbaar. Indien zaken als zwembad enkel voor gasten beschikbaar zijn, dan geen aparte POI, maar swimming_pool=yes bij de hotel POI opnemen.

Eigenlijk wat AnkEric voorstelt, al zie ik geen bezwaren om de site relatie te gebruiken want zowel wiki als proposal geven aan dat je node, way, area en relatie mag opnemen in de site-relatie.
Kun je alle kanten mee op.
Het is alleen voor de beginnende mapper wellicht te complex.

Ok, bedankt voor de aanvulling, dan heb ik de verwikkelingen tussen forum reacties en ‘reports’ verkeerd geinterpreteerd. Voor alle duidelijkheid dus: Eric heeft geen prive mail op het pubieke deel van het forum gedeeld.

Over het modereren van reacties:
Freedom of speech is voor mij een groter goed dan beleefdheid. Het modereren van reacties probeer ik zoveel mogelijk te voorkomen omdat het snel leid tot beschuldigingen van machtsmisbruik. Ik verzoek bij deze Ligfietser om bij aanvallen op zijn persoon mij te waarschuwen i.p.v. zelf te modereren.

Wat is freedom of speech?
Een opmerking als “ik vind jouw een zeurpiet” is een persoonlijke mening en valt daarmee onder freedom of speech, een opmerking als “jij bent een zeurpiet” is een feitelijke stelling en die valt er niet onder. Op internet wordt nou eenmaal niet altijd even netjes gecommuniceerd en daar hoeven we ons als volwassen mensen niks van aan te trekken, de boodschapper stelt meestal alleen zichzelf ermee in een slecht daglicht.

Wat betreft niet goed lezen/begrijpen:
Schrift brengt de boodschap nou eenmaal minder goed over dan een 1 op 1 gesprek, dat mensen zaken verkeerd kunnen begrijpen had Eric moeten weten, en in plaats van kwaad te worden had hij beter zijn punt op een andere manier nog eens herhaald. Aan kwade reacties heeft niemand iets. Dit is overigens ook mijn advies aan de andere deelnemers in deze verhitte discussie: hou het netjes en blijf op de morele hoge grond.

Eric, als je prive wilt discussieren met Ligfietser gebruik dan a.u.b. niet de ‘report’ knop maar de email mogelijkheid van het forum waarmee je een prive email aan Ligfietser kunt versturen. De ‘report’ berichten zijn niet prive maar worden door alle moderators gelezen.

Nu de storm wat is gaan liggen denk ik:

“Waar een simpele vraag over een hotel-restaurant-café al niet toe kan leiden.”

Misschien moeten we eens wat vaker met elkaar afspreken in een dergelijk etablissement!

Mits het goed “getagd” is… Doe mij maar een Vin Rouge…

Ik opteer voor een Oude Gueuze of een Orval, afgerond met een Rochefort 10…:slight_smile:

Inmiddels is een “samenvatting” gemaakt in de starttopic, natuurlijk kan het zijn dat er onjuist of onvolledigheden in staan, laat dit dan gerust weten om tot een juiste samenvatting te kunnen komen.

Helemaal mee eens, bij voldoende belangstelling zal op 14 maart 2015 een bijeenkomst worden georganiseerd.

http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=26975

Zondag 11 januari zal de OSGeo en OSM nieuwjaarsborrel plaatsvinden in Hilversum.

Edit:
datum gewijzigd naar 14 maart 2015