Tagging: Hotel Restaurant Café

excuus voor de misspelling. Verder kan ik alleen zeggen dat we hier heel licht modereren en ik ga zeker niet ingrijpen om (een in mijn ogen) zo’n klein ding. Ik heb gevraagd om niet meer op de man te spelen en dat is genoeg. Daar mag je het mee eens zijn of niet, zo is het.

dat probeerde ik ook te zeggen, we zijn het hierover eens. Ik dacht dat je het over de renderer had.

dat is de beheerders van die stylesheet hun recht en ook een kracht van OSM: ben je het niet eens met de styling op osm.org dan kun je een alternatief maken (en daar zijn inmiddels vele van).

oh, ik vind heus wel dat die overige functies van dat gebouw ook gemapt moeten worden.

nu heb je het specifiek over Garmin, de OSM mapnik stylesheet is wat anders.

overdrijven is ook een vak, dat heb ik absoluut niet (willen) zeggen.

Als ik me niet vergis wordt daar de TS bijgewerkt door de originele poster en niet zozeer door de moderators en dat kan nu ook al. Het vereist wel topic starters die de dicipline hebben. Een functie die Tweakers wel hefeft maar dit forum niet is de mogelijkheid om per topic ‘moderators’ aan te stellen die gezamelijk de eerste post bijhouden. Dit forum pakket heeft alleen moderators per forum (of global).

Mijn mening als (ex-)mapper is niet dezelfde als mijn mening als “gebruiker”.
Zelfs in de jaren dat ik 300 uur per jaar besteedde aan mappen, was ik in de eerste plaats gebruiker: 400 uur op de fiets en 100 uur BaseCamp (voorbereiding en resultaat verwerking).
In deze discussie ben ik gebruiker: “gebruikersperspectief”. Of zo je wilt: “klant”.
De feitelijke vaststelling “Als gebruiker interesseert het me niets hoe OSM vindt dat dit getagd moet worden”, is vrijwel gelijk aan de feitelijke vaststelling dat slecht weinig autorijders willen weten hoe een auto wordt geproduceerd. Verwacht wordt dat deze betrouwbaar, veilig en mooi is. Of zo iets.

Als gebruiker verwacht ik van een OSM kaart dat deze minimaal 80% van de voor mij relevante POI’s bevat. Juist én volledig.

De vraag is:

Nee! Want de [name] tag is bedoeld voor de “name” en niet voor [designation], gebruik, functie: [highway=cycleway] + [name=fietspad] is vergelijkbaar en gewoon fout.

Ook bevat [name] lang niet altijd “Hotel Restaurant”. Laat staan “Hotel Restaurant Café”. Vaak bevat [name] alleen “Hotel” (en toch óók restaurant), soms ontbreekt ook “Hotel”.

Dat staat er niet! Er staat dat als iets een hotel is, je dat dan dient te taggen als hotel: “the main tag to use is tourism=hotel”.
Er staat niets over hoe een object moet worden “getagd” dat twee (of meer) hoofdfuncties heeft.

Maar dat is nu juist het probleem. Als je hotel, restaurant, winkel(s), bar, café, wasserette, wifi, zwembad, sauna, fietsenstalling, fietsverhuur ziet als functies van een hotel (wat het ook zijn) dan kun je deze functies allemaal, als afzonderlijke tag, toevoegen aan het object. En dat gebeurt vaak al (dus: correct gemapt).
Maar zodra beide - in deze discussie - relevante tags ([amenity=restaurant], [tourism=hotel]) op een object staan, wordt uitsluitend [hotel] gerenderd op de kaart en doorzoekbaar gemaakt vanuit de index.
Als een renderer dat kan aanpassen zodat beide worden gerenderd én beide doorzoekbaar zijn (bijvoorbeeld: “oplossen door de regel met man_made=windmill (en ook lighthouse zie ik) vóór de history regels te plaatsen (evt met continue, zodat beide tags worden gerenderd)”) dan zou het mooi zijn als de renderer bereid zou zijn om zowel hotel als restaurant te renderen.
Maar daarmee is slechts het probleem voor deze twee tags opgelost. Wat te doen als er meerdere tags gerenderd moeten worden? Afzonderlijke POI-nodes voor (1) hotel én (2) restaurant, (3) café, (4) sauna, (5) fietsverhuur (indien deze openstaan voor non-residents)?

Maar helaas:

Een hotel-restaurant is één object, met één naam, met één eigenaar en met één hoofdfunctie. En één object dien je niet als twee (of meer) verschillende POI-nodes te mappen.
Maar… mappen als afzonderlijke POI-nodes wordt wél gedaan (net als de kapper en de bakker in het winkelcentrum) én werkt wél!
Maar… dat is “taggen voor de renderer”?
En daarmee is het probleem onoplosbaar geworden!

Mijn conclusie:
Ik kan een restaurant niet vinden als dat restaurant - toevallig - óók een hotel is.
Ik kan een hotel niet vinden als dit als uitsluitend restaurant is getagd.

Huidige situatie:

De twee tags ([amenity=restaurant], [tourism=hotel]) staan hetzij op een node, hetzij op een area (building). Op beide heb ik (nog) niet gevonden.

Indien beide tags op één object (node of area) staan wordt door minimaal twee renderers (OSM en OFM) uitsluitend [tourism=hotel] op de kaart getoond en wordt vanuit BaseCamp uitsluitend [tourism=hotel] gevonden.

Indien van een hotel/restaurant vanuit BaseCamp zowel [tourism=hotel] als [amenity=restaurant] wordt gevonden, dan staan deze tags op twee verschillende POI-nodes.

In dat geval zie je op OSM/OFM óók de kakofonie van twee verschillende icoontjes. De “kakofonie van icoontjes” bestaat al.
Oplossing is simpel: maak alle niet relevante icoontjes (scholen, bushaltes, stations en winkels) onzichtbaar (typfile).
Is er iemand voor wie meer dan 3 scholen relevant zijn? Omdat mijn kinderen die bezoeken? Maar dan weet ik ook de locatie!
We zijn volgens de GPS nog nooit langs een school gereden en zeiden toen: Hé, leuk een school! Zullen we even kijken of we daar een kopje koffie kunnen scoren?
Evenmin heeft de aanwezigheid van een bushalte ons ooit op het idee gebracht om de bus te pakken. En als we de bus willen gebruiken dan zoek je op bushalte, je vindt de dichtstbijzijnde bushalte, je ziet ook op de kaart waar deze is, voegt deze vervolgens als waypoint toe en je routeert naar dit waypoint.
Winkels? Die zie je in real life als je door een winkelstraat loopt (zichtbaarheid op GPS voegt niets toe) en als je er een nodig hebt: zoek! (“Winkelstraat” op OSM zou ik wel weer op prijs stellen. Nuttiger dan “residential street”)
Wat overblijft zijn de leuke icoontjes die kunnen leiden tot een “impuls actie” gebaseerd op de zichtbaarheid op de GPS. De GPS vertelt mij dat er een uitzichtspunt is achter die bomen. Of een restaurant. Ik kan dat zelf niet zien.

Op City Navigator zie je één POI (restaurant), maar zodra je deze selecteert worden wél twee verschillende tags getoond.

Als een hotel-restaurant niet op beide tags wordt getoond/gevonden dan betreft dit:

  • [name=Hotel X] + [amenity=restaurant], maar zonder [tourism=hotel]: onjuist gemapt.
  • [amenity=restaurant] zonder [tourism=hotel]: onjuist gemapt.
  • [tourism=hotel] zonder [amenity=restaurant]: onjuist gemapt.
  • [tourism=hotel] én [amenity=restaurant] beide op hetzelfde object (node of area): juist gemapt, onjuist gerenderd.
  • [tourism=hotel] én [amenity=restaurant] op twee verschillende POI-nodes: onjuist gemapt (immers gemapt voor de renderer), maar dientengevolge wél juist gerenderd.
  • (en nog wat leuke uitzonderingen: [name=restaurant])

Overdrijf ik als ik nu stel dat er véél te veel hotel-restaurants onjuist zijn gemapt en/of onjuist worden gerenderd?
Overdrijven is weliswaar ook een vak, maar overdrijving is hier nauwelijks mogelijk. Het zijn er veel!
Ik vind dit puur slecht en dit is voor ons voldoende reden om volgende vakantie toch weer - ook - met City Navigator op pad te gaan. Want Garmin doet dit wél goed.

Ik tag (inmiddels) in het geval Hotel Restaurant Cafe als volgt:

  • De BAG adresnode voorzie ik van tourism=hotel op deze node geef ik de name=* mee. + alle eventuele aanverwante mogelijkheden zoals wifi etc.

  • amenity=restaurant tag ik als losse node met evt openingstijden en aanverwante tags voor het restaurant

  • amenity=cafe tag ik ook als losse node met evt. openingstijden en aanverwante tags voor het cafe (bijvoorbeeld biljart etc.)

Je tagt hier (volgens mij) niet voor de renderer maar voor de functies die niet te combineren zijn op 1 node (of gebouw)

Daarnaast kunnen er een speeltuin, midgetgolfbaan, parkeerplaats etc. aanwezig zijn. Natuurlijk tag ik deze dan ook op de specifieke lokaties.

Lijkt me helemaal goed. Moeten we alleen nog een keer de pudding eten.

Mappen voor de renderer is het zeker niet naar mijn mening. En zelfs als het dat wel is, volgens anderen, mappen voor de renderer is óók een methode van effectief communiceren.
Ik spreek Engels met Engelstalige collega’s. Zodat de ander het snapt of zou kunnen snappen.

Resteert er wel een mooie taak.
Deze methode moet nog even worden toegepast op alle HCR’s die wij in 2015 (eventueel) gaan bezoeken.
Als er niet iemand heel snel protesteert: gewoon doen!
Ik pak mijn eigen belang nodes op.

Eehhh,
Als je name alleen op de adresnode (hotel) zet, dan ga je dus een restaurant vinden zonder naam?
Dan kan ik dus niet het juiste restaurant uit de lijst selecteren?
Ik denk dat je redundant name zult moeten accepteren… Dus ook op de restaurant node.
(Ook niet heel erg: straatnaam is ook redundant op alle BAG adresnodes in dezelfde straat)

Jouw voorbeeld: Biltsche hoek, vindt ik als gebruiker ook niet goed. Ik wil beide iconen zien, pas bij over icoon, zie je twee functies met eigen symbool, maar bij de nieuwste CN kaarten (2013–zie je bij beide het icoon “van de Valk” Biltsche hoek als naam. Nu weet ik nog niet wat het is.

Je moet beide zien.

Je moet dan ook de belangrijke iconen naast elkaar projecteren, ankerpunten van iconen.

Hoe worden de verschillende openingstijden van de functies getagd? Bij alles op 1 punt/lijn.

De grootste kwaliteitslag moet bij de renders gemaakt worden. Het zichtbaar maken voor de gebruiker.
Daar is nog een lange weg te gaan, wie doet dat, dieper in de tagproblematiek kijken. Een enkeling pakt het op en is verdiept bezig, maar…tijd.

Ik heb kennis mogen maken met OSMand, zeg ik het goed, als routering voor de auto uitgebracht, nu mis ik toch vele kv’s zoals :forward :backward :conditional en vele andere : zijn niet in de data verwerkt.
Kwalitatief moeten ze dus nog een grote slag inzetten.
En zo is het ook bij de POI.

Betere OSM kaarten, waar te gebruiken? Wat is kaart, wat is programma/device. Kaart is alleen data.

OSM naar Garmin, is en blijft een heikel punt.

Vandaar blijf ik vooralsnog bij mijn standpunt alles op eigen node.
Jammer dan, dat het adres er meervoudig in staat. Dat is voor mij ook een groot minpunt, maar weegt dat op t.o.v. andere zaken.

Misschien kun je nu kijken naar Biltsche Hoek (of Hotel De Bilt - Utrecht, want de naam verschilt: wat er op de gevel staat of wat op internet staat).
Daar staan “nu” twee icoontjes. Maar eigenlijk ook weer slecht voorbeeld, omdat restaurant en hotel in verschillende gebouwen zitten.
Nol in’t Bosch, Wageningen, is dan een beter voorbeeld. Is pas sinds een half uur een hotel + restaurant. Daarvoor alleen een naam…

Maar of CN perfect is? Ik kan in ieder geval een restaurant vinden. Op OSM lukt dat vaak niet.

Zie Commodoortje, alles heeft eigen node, met eigen openingstijden (zie: Nol in’t Bosch, Wageningen). Dus niet: alles op 1 punt/lijn.
En hoofdfunctie (hotel) staat op de adresnode, dus die heeft ook een adres.

Eehhh??
Hebben we hierover dan een verschil van mening? Zowel Commodoortje als ik zeggen: alles op eigen node.
Meervoudig adres: Zie mijn reactie op Eggie. Zelf heb ik de adresinformatie alleen op de BAG adresnode staan, verder nergens.

Zoiets? Van der Valk Voorlopig dan maar even… Hotel op gebouw… Restaurant op node… Appelmoes met rode kers…
http://keepright.ipax.at/report_map.php?zoom=18&lat=51.77409&lon=4.65305&layers=B0T&ch=0%2C30%2C40%2C50%2C70%2C90%2C100%2C110%2C120%2C130%2C150%2C160%2C170%2C180%2C191%2C192%2C193%2C194%2C195%2C196%2C197%2C198%2C201%2C202%2C203%2C204%2C205%2C206%2C207%2C208%2C210%2C220%2C231%2C232%2C270%2C281%2C282%2C283%2C284%2C285%2C291%2C292%2C293%2C294%2C311%2C312%2C313%2C320%2C350%2C370%2C380%2C401%2C402%2C411%2C412%2C413&show_ign=1&show_tmpign=1

in de Mapnik nog geen rendering…
Alhoewel… op de fiets aankomend bij Van der Valk gaan de slagbomen niet open om op het terrein te komen. Niet ingericht voor fietsers. :confused:

Ik hoop (en ik weet dat jij dat begrijpt) dat “men” begrijpt dat “we” nog zoekende zijn. “Ik” heb alleen gesteld dat het nu niet goed is, maar we (ik) weten nog niet hoe het wel goed is.
De “zoiets?” methode is dan de beste methode om de weg te zoeken.

Mijn commentaar (mening):

Er ontbreekt een BAG adresnode.
Gevolg: [tourism=hotel] kan niet op de BAG adresnode worden gezet.
Dus: “De BAG adresnode voorzie ik van tourism=hotel” (Commodoortje) is niet mogelijk.

De building:

  • [building=hotel]. OK. Hotel stelt specifieke eisen aan een gebouw: veel kamers.
  • [name=Van der Valk Hotel Dordrecht]. NOT OK. Dit is een personificatie. Een gebouw heeft geen naam (althans niet die van de gebruiker, maar wel, bijvoorbeeld: “Euromast”). Een gebouw heeft geen telefoon nummer (dit vind je zelfs ergens in een wiki).
  • [tourism=hotel]. NOT OK. Deze informatie wil ik op een node. Nu zie ik (in JOSM) geen hotel icoon. Ik (!) vind ook niet dat de bestemming/gebruik een kenmerk is van een gebouw. Verandert een gebouw zodra bestemming/gebruik wijzigt?

Dan staat er nog een node (niet: BAG adresnode, maar wel adres data).

  • [name=van der Valk]. NOT OK. Gevolg: ik zie nu twee namen (redundant) en bovendien verschillend.
  • [building=hotel]. NOT OK: redundant. Ook wordt het building icoon (in JOSM) getoond in een gebouw. Redundant. Ook JOSM protesteert, “building inside building” (van der Valk Hotel Dordrecht, van der Valk).
  • [tourism=hotel] ontbreekt. NOT OK. Geen hotel icoon zichtbaar (in JOSM).

Restaurant node.

  • OK. Je herhaalt de name.
  • Ik vraag jou en mij af: is het juist/nodig om de adres informatie hier (redundant) te herhalen? (Oorzaak ligt ook in het ontbreken van de BAG adresnode.)

Vragen:

  • Kan er nu gezocht worden op hotel (omdat [tourism=hotel] ontbreekt op een node)?
  • Wordt het hotel icoontje gerenderd?

Mijn eigen leerpunt (1):
Het voordeel van [tourism=hotel] en [amenity=restaurant] ieder op hun eigen node (en niet op de building area) is dat je óók zelf de plaats van de icoontjes binnen het gebouw kunt kiezen. Een area icoon staat altijd in het midden van het gebouw. Hiermee voorkom je dat beide icoontjes (bijna) over elkaar heen vallen (kakofonie). Je zet de ene in de ene hoek en de andere in de andere hoek. Het is dan mooi meegenomen als die keuze ook nog overeenkomt met de locatie van de receptie (hotel) en van het restaurant.

Mijn eigen leerpunt (2):
vroeger: [contact:phone = …]

Eggie, volgens mij spot je er nu een beetje mee? Of ben je serieus?
Dit iets te veel, we proberen volgens mij One feature, one element na te streven.

1x gebouw
1x hotel
1x restaurant
1x adres

Het gebouw:

building=hotel
ref:bag=505100000063826
source:date=2014-03-24
source=BAG
start_date=2009
name=Van der Valk Hotel Dordrecht
tourism=hotel

De Hotelnode:

addr:city=Dordrecht
addr:housenumber=1600
addr:postcode=3317DB
addr:street=Laan van Europa
name=Van der Valk Hotel Restaurant
smoking=outside
Ontbreekt►tourism=hotel
Ontbreekt►source:date=2014-03-24
Ontbreekt►source=BAG
building=hotel

Restaurant node:

amenity=restaurant
cuisine=international
smoking=outside
addr:city=Dordrecht
addr:housenumber=1600
addr:postcode=3317DB
addr:street=Laan van Europa
tourism=hotel
source:date=2014-03-24
source=BAG
name=Van der Valk Restaurant

Ik ben blij met deze discussie, we denken mee, net zoals bij verkeerborden topic aan de hand van voorbeeld, wordt er diepgravender gewerkt en komen zaken naar voren. Wat lijdt tot nieuwe taginzicht.
En komen we tot conclusies, juist deze conclusie in begintopic samenvatten. ?

Een voorbeeld helemaal uitwerken, en dit als het voorbeeld te gaan gebruiken. Met de conclusies, waarom zo

Conclusie:
Openingtijden en functies
Bij meerdere functies, deze op een apart element zetten om verschillende openingstijden tagging mogelijk te maken. Gevolg meerdere nodes tagging gewenst.

Ook hier de zoektocht, “conclusie, mening, gedachte, vraag” alles in een zin, zwaartepunt verschilt per zin.

Herhalen, nee, staat goed, want het is de hoofdfunctie “Restaurant”, want een restaurant heeft meer betalende bezoekers dan het hotel. En zal daarom vaker op adres gezocht worden binnen navigatie programma’s. Ik bezoek vaker een restaurant dan dat ik een hotel bezoek. Krijg dan ook bij mijn afspraak, adres en naam. Dit wil ik invullen in mijn navigatie, dat bepaalt de kwaliteit van de navigatie.

Dat in de naamgeving vaak van vroeger uit HOTEL-restaurant staat maakt niks uit, marketing truck, om je te onderscheiden van de rest.
Zegt niks over de hoofdfunctie.

website contact
Ik heb het idee dat het de zoektocht is om meerdere website url in te vullen.
Je wilt namelijk de zoekende direct doorverwijzen naar de juiste pagina, dit is bij sommige website best wel eens een probleem.
contact:website is dan mijn inziens ook echt naar de contact pagina waar all informatie over vestiging en invulkader aanwezig is.
website is de informatieve deel van de website, de plaatjes hoe mooi het daar is. de belevingspagina.

tag Operator
om het concern te taggen

Ik had jou vannacht al gevraagd:

Zoeken op [restaurant] en een POI vinden zonder naam, lijkt me lastig selecteren vanuit de lijst met gevonden POI’s.

Dit blijft een dillemma, dubbele waardes binnen een gebouw lijkt mij niet te voldoen aan one feature one element. Wat één van de grondwaardes van OSM is.
Ook het taggen voor de renderer is niet de bedoeling en een van de grondwaardes.
Ik moet zeggen dat ik het wel eens ben met deze grondwaardes, hoe vervolgens een gps kaart gemaakt wordt is aan de renderer.

Het “probleem” dat je de naam niet zou kunnen vinden, lijkt mij een probleem die de renderer zou moeten/kunnen oplossen.
Volgens mij moet er een truukje zijn om binnen de contouren van een gebouw meerdere nodes te koppelen aan het adres van dit gebouw.
Hierover zou ik graag een renderer aan het woord willen zien die kaarten voor gps aparatuur maakt, of het überhaupt mogelijk is om “de perfecte” gps kaart te maken.

Op de internetkaarten lijkt me het wel (visueel) duidelijk, het probleem doet zich alleen voor op gps gerelateerde kaarten.

Het is geen verwijt aan Eggie, wat ik probeer te zeggen is dat je natuurlijk verbeteringen mag aanbrengen, evt in overleg met de vorige aanbrenger. Dat er niets verwijdert mag worden dat door een ander is aangebracht ben ik het niet mee eens, we streven ernaar dat iedereen de neus dezelfde kant op heeft staan. Vandaar dat we bijna alles vastleggen in de wiki.
En ja er zijn natuurlijk altijd belangen die tegenstrijdig zijn met deze wiki. Neem alleen het (goede) voorbeeld van AnkEric dat je de naam (op dit moment) niet kunt vinden van een restaurant als je in je GPS aan het zoeken bent naar restaurants.

En ja de ref:bag=* is een tag die met de BAG import op het pand is geïmporteerd.

Dit raakt Quality Management.

Conclusies in begintopic op een forum is onvoldoende en betekent - alweer - redundant informatie.
Maar het is wél een stap in de goede richting. Nu zie je dat sommige forum discussies eindigen met een volstrekt onzinnige laatste post, die dermate onzinnig is dat niemand er nog op wil reageren.
De wiki lijkt me de enige echt juiste plaats!

En nog belangrijker: een papieren conclusie levert niets op, tenzij deze wordt vertaald in tagging. Zoek alle nodes met hotel én restaurant (Overpass) en corrigeer. Helaas is het corrigeren van een ontbrekend restaurant veel lastiger. Van de meeste bezochte hotels weet ik niet eens of dat ook een restaurant is. Het expliciete “open for non-residents” kom ik, buiten de Kanaaleilanden, zelden tegen.
Maar helaas: een van mijn (vele) redenen om niet meer actief te mappen is dat OSM foutjes gewoon laat bestaan. [highway=footway] + [foot=yes]. Vroeger verwijderde ik dat nog wel eens. Binnen een paar maanden staat er weer: [foot=yes]. En om mij te pesten is er dan ook nog [motor_vehicle=yes] toegevoegd aan de naastgelegen [highway=unclassified].
Conclusie: een goede conclusie impliceert een implementatie plan. Wiki docu is daar een onderdeel van.

De conclusie "want het is de hoofdfunctie ‘Restaurant’ " is nog niet getrokken. Tot nu toe zetten Commodoortje en ik [hotel] op de BAG adresnode, omdat (?) we hotel als hoofdfunctie zien. Maar dat zien we weer omdat (…?) de huidige renderers [hotel] een laag hoger renderen dan [restaurant]? En ik sluit graag, ook bij veranderingen, “een beetje” aan bij de al bestaande praktijk.

Vraag: “Ik bezoek vaker een restaurant dan dat ik een hotel bezoek”.
Is dat relevant? Dan is “shop” niet de hoofdfunctie van een shop, maar: “pedestrian”, of “viewpoint”, of …

Vraag: Zit het restaurant in het hotel, of zit het hotel in het restaurant? Ik denk: restaurant zit in het hotel.

Stelling: je ziet vaker dat “Restaurant” ontbreekt in de naam: “Hotel Post”. Je ziet nooit “Restaurant Post” en dan blijkt dat het óók een hotel is.

Vraag: “En zal daarom vaker op adres gezocht worden binnen navigatie programma’s?”
Ik heb in mijn hele GPS leven (15 jaar) hooguit een paar keer op adres gezocht. Inwoner wist wél het adres van het restaurant én het restaurant ontbrak als POI op de GPS (of: het zat verstopt onder hotel… :/).
Als je het adres persé wilt hebben, toon gevonden POI op de kaart en kijk op de kaart wat het adres is.

Ik vind het éénmaal vermelden van deze informatie méér dan voldoende.
Bovendien kun je verwachten dat luie mappers (goede mappers zijn luie mappers) de adres informatie “vergeten” toe te voegen.
Ga je die adresinformatie dan óók op alle andere POI-nodes (café, fietsverhuur) zetten?

Helemaal mee eens, ik heb dit nieuwe inzicht om deze reden ook niet gebruikt in Bilthoven.
Maar… Key:contact:website
2014 - Although many applications support both, the old tags (phone=, fax=, url=* and website=*) remain more popular after four years (including in main editors presets).

truukje = relation?

Relation:

  • type=site (“Relation to group elements of a site such as a school together”. Helaas: (toegestane) elements zijn uitsluitend ways, geen area, geen nodes. Types_of_relation)
  • name=van der Valk Hotel Dordrecht
  • members: building area, BAG adresnode, Hotel node, Restaurant node, … enz.

JOSM accepteert dit.

Dus: [name] alleen op de relation, [Addr:…] alleen op de BAG adres node.

Hè, BAG adresnode en [tourism=hotel] zijn weer losgeweekt?
Waarom zet jij eigenlijk [tourism=hotel] op de BAG adresnode? En waarom ben (was?) ik het daarmee eens? Waarna Alroads de hoofdfunctie ter discussie stelt.

Zo jammer: ik zou nu dolgraag [Save]…! JOSM is al akkoord en dan kunnen we morgen zien wat Osmose hier van vindt.

Zo langzamerhand begin ik wel te hopen dat deze discussie meer nut heeft dan alleen hotel-restaurant. Want er zijn nu meer woorden gebruikt dan er hotel-restaurants in Nederland bestaan.

Tuurlijk weet ik dat het zo nog niet goed is. 'k heb ook gezegd “voorlopig”.
Het enige wat ik heb gedaan is van het gebouw een hotel gemaakt. Nu wil ik even wachten wat het op de OFM doet de komende update.
https://www.openstreetmap.org/#map=19/51.77404/4.65202
BAGeraar en Katana doen de BAG import in mijn buurt en de gebouwen. Daar blijf ik even vanaf. Zelf kijk ik vanuit mijn huis trouwens op de snavel van de toekan en heb vanuit de bouwput het hotel gemapt. Daarna toch kennelijk geïmporteerd vanuit de BAG.
Ben nu meer bezig schade te herstellen in de Hoekse Waard. Daar worden nogal wat relaties van fietspaden en bus-routes verbroken. Dat is denk ik ook de frustratie van Eric. Het was goed en nu nu weer steeds spaghetti. Een busstation bij Blaakse Dijk dat een vliegveld is geworden, want overal taxibanen. Die liepen tot Oud-Beierland door. ;k Zie dat hopelijk de mapper zelf de boel al heeft teruggedraaid. Het busstation heb ik maar zelf gedaan.

Dan probeer je toch maar weer de moed erin te houden. Kan wel tegen een beetje tegenslag… :slight_smile:

edit: In Ierland vorig jaar een Pubtocht gemaakt. Niet vanwege de Pubs, maar dat zijn daar de Lodges. Toen zat ik er ook al mee. https://www.openstreetmap.org/#map=19/53.11596/-9.14776
'k Zie nu dat de hele Pub verdwenen is. Restaurant en Lodge. Het is dus een Pub en bijna elke pub in Ierland heeft ook de functie van lodge. Bovendien kun je er altijd eten.
Het blijft een dilemma. En… wat doe je met een eetcafe? Geen geintje… ik weet echt niet hoe dat te taggen.

Ik begrijp dat je nu reageert op: “Zo langzamerhand begin ik wel te hopen dat deze discussie meer nut heeft dan alleen hotel-restaurant. Want er zijn nu meer woorden gebruikt dan er hotel-restaurants in Nederland bestaan.”
Knap, want jouw reactie stond er eerder dan mijn post :laughing:

Maar oké, houd je vast:

  • POI-node: [amenity]=restaurant
  • POI-node: [amenity]=cafe

Eetcafé tag je beter niet met een extra restaurant poi maar met amenity=cafe en cuisine=*
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:amenity%3Dcafe

Nu kopjekoffie-symbool
https://www.openstreetmap.org/#map=19/51.78520/4.67677
Eetcafe De Ster
Eenvoudige kaart… ja… welke cuisine is dat?
amenity=cafe
cuisine=? 'k Heb nu maar international

Die cuisine=coffee_shop is ook wel een leuke :open_mouth:
“Dealen” doen ze 100 m verder bij de oliebollenkraam.