Sjekket stoppet, og den ene subway stopping position er tagget med railway=halt: Node: Hovseter (25713549) | OpenStreetMap
Det er flere stasjoner med samme problem, ikke bare Hovseter
Det skal være railway=stop på noden som har public_transport=stop_position, slik jeg forstår det. Men i tillegg skal det vel være en ekstra node som angir selve stasjonen, og som ikke er en del av banen (way’en). Den ekstra noden mangler for en del stasjoner.
Det ser ut til at det er to varianter i bruk for stasjonsnoden i Oslo:
railway=halt + subway=yes
railway=station + station=subway
Den første kategorien ovenfor får stasjonsnavnet skrevet i fete typer i openrailwaymap.org, de andre skrives i kursiv.
Jeg er vant med at holdeplasser på jernbane er railway=halt, men kanskje @noen kan hjelpe med hva som er riktig tagging her for subway. Ser at railway=station + station=subway er brukt i Stockholm og København.
Jeg ser at i alle fall iD insisterer på det, men etter å ha finlest dokumentasjonen på railway=stop så får jeg ikke dette til å stemme. Slik jeg forstår det skal public_transport=stop_position være det midten av toget stopper, mens railway=stop skal være der fronten av toget stopper. Samtidig er wikien uenig med seg selv her. Artikelene Railway stations - OpenStreetMap Wiki og Tag:railway=station - OpenStreetMap Wiki illustrerer dette ulikt i diagrammene.
Foreløpig har jeg tagget public_transport=stop_position og railway=stop som to separate noder, men har ikke noe imot å forene disse igjen om dere mener det er bedre.
Jeg har også separert ut railway=halt som en egen node: Node: Hovseter (12155430074) | OpenStreetMap. Her har jeg brukt railway=halt + subway=yes + public_transport=station + station=subway i et forsøk på å gjøre alle glade. Vi får se hvordan det rendrer.
Da blir det tre forskjellige objekter som i grunnen skal angi at “her er det en stasjon”, som er litt i overkant I tillegg kommer plattformene.
Er vel enklest å la railway=stop og public_transport=stop_position dele node, eller etter mitt syn bare droppe public_transport=stop_position helt. Den skaper i grunnen bare komplikasjoner og blir ofte kritisert.
Liten oppdatering: Jeg gikke for å slå sammen railway=stop og public_transport=stop_position, slik at disse er én felles node. Jeg posisjonerer denne etter beskrivelsen i railway=stop-artikkelen, dvs. der fronten av toget stopper. Har gjort dette på Sognsvannbanen ned til Ullevål. Ser greit ut i openrailwaymap. Jeg har ikke organic maps, så kanskje du får ta en titt der etterhvert @eisa01.