Tagging av skiløyper

Hei folkens, er det enighet om hvordan man skal tagge skiløyper i Norge? Jeg tenker konkret på asfalterte løyper som brukes til vanlig langrenn om vinteren og rulleski om sommeren.

Et par eksempler:
Holmenkollen: Way History: 158946969 | OpenStreetMap
Den har skiftet fra track til cycleway, så til track igjen nå nylig - tydeligvis er folk ikke helt enige om taggingen her.

Kolsås/Rud: Way History: 368050133 | OpenStreetMap
Opprinnelig cycleway, nylig endret til track.

Personlig liker jeg ikke helt at disse tagges som “highway=track”. Track er jo ganske tydelig internasjonalt definert som skogsvei/traktorvei brukt som regel i forbindelse med landbruk og skogsdrift. Man kan for så vidt forsvare bruk av highway=track for skiløyper i skogen som faktisk (kan) brukes som skogsvei om sommeren. Men det er ikke tilfelle med de to eksemplene jeg viser til - disse har utelukkende rekreasjon/idrett som formål.

Jeg skjønner også at cycleway blir heller ikke helt riktig her, da det gjerne ikke er tillatt å sykle på disse. Men jeg føler samtidig at cycleway passer noe bedre mtp. bruksområde (rekreasjon/idrett).

Hva ellers kunne man bruke? Highway=service med riktig access-tagging? Kanskje leisure=track?
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:leisure%3Dtrack

Hører gjerne deres synspunkter, før jeg eventuelt begynner å endre på noe.

Jeg har ikke noen fasit. Kan bare bekrefte at det er tagget på liknende måte i Granåsen (Trondheim), med highway=track; tracktype=grade1; surface=asphalt.

Tilsvarende ved Haukvatnet/Nilsbyen og Saupstad skistadion.
I Granåsen mangler imidlertid roller_ski=designated, som jeg ser er brukt i Holmenkollen. Den internasjonale OSM-wikien anbefaler dette: Pistes - OpenStreetMap Wiki
…et forslag lagt inn av NKA for noen år siden (dvs. samme person som la inn denne tag-en i Holmenkollen :slight_smile: )

De burde nok ha både roller_ski=designated og ski=designated

Her i veiledningen er det brukt highway=track + tracktype=grade1 + surface=asphalt + roller_ski=designated (+ de vanlige piste-taggene).

highway=track er nok brukt fordi vi tagger brede turveier slik (f.eks. mange lysløyper). De ser ut som vanlige veier men er ikke tillatt for biler. Det er i hvert fall ikke highway=cycleway, da må veien være skiltet slik.

Jeg har tagget mange slike, men har etter hvert gått over til leisure=track + area=no + surface=asphalt + roller_ski=designated.

Vi bruker piste-taggene i stedet for ski=*.

@NKA Takk for lenken, denne veiledningen har jeg ikke sett før.

Uansett, jeg støtter det å bruke leisure=track for sånne rulleskiløyper. Dette ser mye bedre ut enn highway=track i mine øyne.

@NKA Hvis du selv har gått over til leisure=track, er det kanskje på tide å oppdatere (eller foreslå en oppdatering av) Wikien, både den norske og den engelske?

Jeg har ikke noe sterkt synspunkt på dette, så la oss se hva andre mener i tråden her. Litt usikker på hva det har å si for ruting.

Slik jeg tolker wikien for leisure=track så vil den ikke erstatte (kun supplere) en highway-tag. Så Mtp. ruting (f.eks. for gåing og sykling, som ikke er forbudt på noen av rulleskiløypene her i Trondheim så vidt jeg kjenner til) bør de absolutt ha en highway-tag.
Dvs. hvis jeg bruker denne på rulleskiløyper vil det komme i tillegg til f.eks. highway=track + tracktype=grade1 + surface=asphalt + roller_ski=designated

Jeg foretrekker at det brukes en routable tag. Altså highway=ettellerannet. Må inrømme at jeg alltid syns det er rart med highway=track på asfaltert vei med god standard. Inntrykket mitt er at denne oftest brukes på veier der du risikerer å skade en personbil ved å kjøre på veien, altså traktorvei i ordets rette forstand. Om man kunne kjørt en personbil på veien, selv om dette ikke er lov, så syns jeg highway=service + motor_vehicle=private er en bedre måte å tagge på. Særlig hvis veien nå og da brukes av driftskjøretøy, som jo ikke er usannsynlig.