Taggen van stacaravans en chalets

Ten tijde van de eerste BAG imports hadden sommige Gemeenten, overijverig, ook allerlei huisjes-parken ingemeten. Een deel daarvan bleek later “roerend goed” te zijn en verdween weer uit de actueel-bestaande BAG. Zal nog wel in BAG Historie zitten. Het betreft vaak sta-caravans en chalets. Een voorbeeld dat ik goed ken is Camping Het Lorkenbos, Otterlo. Zie bijv OSM Buildings (links) vs BAG uit OpenTopo (rechts) vs:

Ik heb begrepen dat de tag building=static_caravan hiervoor gebruikt kan worden. Misschien ook building=chalet, hoewel dat onderscheid soms dun is. Denk dat onder een sta-caravan in theorie nog wielen zitten, maar de meesten die ik ken zijn nooit van hun plek geweest. De Chalets op Lorkenbos staan dus ook niet in de BAG. Het betreft hier jaarplaatsen, zonder eigen grond, met alle standaard aansluitingen gas, elektra, TV. Eigenlijk is het “goed” daarmee “onroerend” geworden. Een aantal zijn wel getagged als building=static_caravan, geen als chalet.
In feite zou je een overkoepelende tag voor ‘recreatiewoning’ moeten hebben. Ik weet het niet goed. Of alles toch als static_caravan aanmerken? Een achtergrondreden is wanneer je BAG Panden met OSM Buildings op een kaart combineert. En/of dat deze niet verdwijnen uit OSM bij nieuwe BAG import.

Hier vallen ook veel (woon)boten onder. Op luchtfoto’s is vaak geen boot te bekennen, terwijl we wel data hebben uit de 2014 import die zegt dat er permanent een (woon)boot ligt.

Denk dat woonboten weer aparte categorie (tag) is: building=houseboat.
Velen komen ook oorspronkelijk uit de BAG. Binnen de BAG heten dit Ligplaatsen, naast Panden en Standplaatsen, Adresseerbare Objecten, zie voorbeeld, links OSM rechts Kadaster BAGViewer.

Maar misschien staan niet alle woonboten in de BAG, hoewel dit redelijk strict is. Is ook niet heel grote set voor NL. (Is misschien ook een punt: een Ligplaats hoeft misschien niet “bezet” te zijn met een woonboot, maar staat nog wel in BAG).

image

En (onderhoud) is natuurlijk algemeen probleem, ook met “echte” Panden. Gelukkig dat in OSM wel steeds het BAG id getagged is. Via analyse bijv SQL kun je nagaan welke objecten uit de BAG “verdwenen” zijn, en welke erbij gekomen zijn, of zelfs gemuteerd zijn.

Alleen, dat was deels mijn punt, dan zouden veel recreatiewoningen uit OSM verdwijnen omdat die niet (meer) in de BAG zitten. De BAG identifier klopt dan nog wel, maar object is alleen in BAG Historie terug te vinden (in BAG wordt nooit iets weggegooid, alleen van status en/of einddatum veranderd). Daarom: ook is taggen als bijv static_caravan van belang.

En wat staat er in de BRT?


Bagviewer

Het is een lastig onderwerp.

De zaken zoals ik die tegen kom in de BAG:
A De sta caravan
B Een terrein met sta caravans, soms een hele camping
C Zowel de sta caravan als de standplaats

Bij een sta caravan gebruik ik building=static_caravan met de contouren van de luchtfoto of de BAG (als het geen standplaats is).
Bij nr. C gebruik ik building=static_caravan voor de contouren van de caravan. en volg ik een eerder voorbeeld van landuse=static_caravan voor de standplaats.

Ook bij huisboten zie ik soms 2 BAG objecten op dezelfde plaats. Daar gebruik ik er maar één van (wat onderhoud wel lastiger maakt). Als ik geen huisboot op de luchtfoto zie, laat ik het weg, ook weer lastig bij onderhoud.

Tijdelijke behuizingen (“units”) bij nieuwbouw staat ook als building=static_caravan in OSM.

Bij een betere suggestie pas ik mij aan. Er is wel een zeer sterke voorkeur om voor elk BAG object ook een object in OSM te hebben, zodat het onderhoud gemakkelijker is.

Da’s leuk voor het onderhoud, maar niet elk BAG object heeft een plaats in OSM.

Misschien had ik iets duidelijker moeten zijn. Elke gebouw en adres dat in de BAG staat zou een object in OSM kunnen hebben.

We hebben dit gisteravond in de OSM-NL video meetup nog kort besproken. Mijn aanvankelijke topic ging nog niet over Lig- en Stand-plaatsen. Dit zijn m.i. in feite een soort percelen, polygoon-contouren waarop “iets” (Lig: woonboot of Sta: “…niet duurzaam met de aarde verbonden en voor woon-, bedrijfsmatige, of recreatieve doeleinden geschikte ruimte”) geplaatst kan worden. Praktijkhandeiding BAG kan handig hierbij zijn, hoewel taalgebruik erg ambtelijk. Dus zou inderdaad een vorm van “landuse” kunnen zijn. Er zijn relatief weinig Standplaatsen. Campings e.d. gebruiken dit m.i. niet. Standplaatsen zijn vaak woonplekken voor “dwellers”/“travellers”.
De objecten die hierop geplaatst worden, woonboot of sta-caravan, hebben voor gemak ook vaak BAG id. Lijkt mij ok. Adressen in OSM hebben (nog) geen BAG id, dat zou die van een Nummeraanduiding (hoofd of nevenadres) kunnen worden. Helaas hebben Nevenadressen in BAG dezelfde geo-locatie als het Hoofdadres…

Waar het mij meer om ging is, waren twee zaken voor sta-caravans:

  • velen zijn aangemerkt als building=house
  • velen in OSM hebben een nu ongeldig BAG id, althans niet actueelbestaand

Uit de discussies denk ik dat building=static_caravan een betere tag is. Daarnaast is gesproken om dan de ongeldige BAG verwijzingen, o.a. id, te verwijderen. Bij BAG-updates zouden deze objecten anders zomaar uit OSM verdwijnen. Er zijn ook meer ‘buildings’ in NL die niet in de BAG staan maar bijv in BGT als “overigbouwwerk”, silo’s, denk ook kassen.

Voor silos gebruik ik man_made=storage_tank. Je ziet ze vaak uit de BAG verdwijnen (en daarna soms weer terugkeren…), maar ze staan nog wel op de luchtfoto. Dan vervang ik de building tag naar man_made=storage_tank.
Kassen zie ik meestal als building=industrial terug in de BAG. Gelukkig zijn ze over het algemeen goed herkenbaar.

In het Nederlands bekend onder de noemer zigeuners, kampers, woonwagenbewoners, of reizigers, afhankelijk van wie je het vraagt (ik geloof dat alleen de laatste twee relatief breed geaccepteerd zijn). Dergelijke woningen zijn nominaal stacaravans, maar zijn doorgaans voor OSM net zo stabiel als gewone huizen qua omtrek en plaatsing.

De tag landuse=static_caravan speelt hier ook een rol. Veel van de BAG-objecten (meer dan 10.000) zijn daarmee getagt. Dit ging laatst nog mis toen iemand ze alle tienduizend omzette naar building=static_caravan, omdat de wiki zei dat dat moest. Ik heb ze weer teruggezet daarna (in overleg met @eggie; @arvdk had het ook opgemerkt). Dit zijn vaak dus de outlines van de hele standplaats (wat je bij een huis de kavel noemt), in plaats van de outlines van de woonwagen.

Ik kan hier i.d.d. niet echt een caravan in vinden: Way: 258111668 | OpenStreetMap

Qua constructie zijn ze het toch:

Aan de andere hand: echte huizen worden soms ook zo verplaatst (wanneer de monumentale waarde hoog genoeg is), maar daar laat je dan de fundering achter.

Op zich is de tag building=static_caravan ook wel mooi, omdat de static daarin zeker van pas is op deze objecten.

Woonwagens hebben nog altijd een set wielen onder het frame, overigens meer voor het “reizigers-idee” en juridische overwegingen dan dat het een functioneel doel dient.

De bakstenen zijn niets meer dan een kunststof plaat met baksteenmotief.

Zelfs de enorme villa’s die tegenwoordig op woonwagenkampen te vinden zijn, hebben een modulaire opbouw bestaande uit meerdere geschakelde woonwagenframes.

In Frankrijk zaten wij in een echt huis, maar vlakbij was een huisjeskamp. Die huisjes waren gewoon kantenklare woonwagencontainers, zonder wielen. Ze werden vanaf een trailer in 15 minuten op een betonplaat getakeld en aangesloten. Wij zagen hoe er enkele opgehaald werden en direkt erachteraan nieuwe geplaatst, ik denk dat ze in een fabriek onderhouden worden.

Volgens mijn inzicht gaat het niet eens zozeer om wielen, maar of het “roerend goed” is, zoals ik uit Handleiding BAG quotte:

Dus of je het zonder beschadiging ook weer kan verwijderen.