Taggen van polders

Ik had de Wiki nog niet eens gelezen. Zo te zien is region:type=* zelfs al gedocumenteerd, en ik denk dat region:type=polder hier best bij past.

place=locality is een soort “overig” categorie die niet veel betekent. Polders als regio’s omschrijven is misschien iets betekenisvoller dan locality.

Zojuist ontdekte ik de polders van Goeree-Overflakkee: OpenStreetMap
Deze zijn getagd als grote overlappende landuse=farmland vlakken met namen, zie bijv. Way: ‪Polder Het Oudeland van Middelharnis‬ (‪1141760955‬) | OpenStreetMap
Het ziet er leuk uit op Carto, maar ik heb sterk mijn twijfels bij de overlappende landuse vlakken.

place=polder is wat mij betreft een prima alternatief voor man_made=polder als combinatiemogelijkheid met place=island niet nodig wordt geacht.

In principe kan een polder gemapt worden of als node of als area/multipolygon, afhankelijk van hoe precies je de begrenzing kunt uitvogelen. Dubbele mapping met een boundary-relatie met daarbinnen een label-node zou ik vermijden; i.t.t. bijv. een woonplaats heeft een polder ook geen logisch centraal punt om met een label-node aan te wijzen.

Ik zie niet echt in waarom je een bestaande place=region (“regio”) of place=locality (“lokale plek zonder inwoners”) zou willen hergebruiken voor polders. place=region is nauwelijks gedefinieerd en wordt daarom ook vrijwel niet ondersteund/gerenderd (afgezien van zoeken in Nominatim). Bovendien is “regio” überhaupt een vaag/abstract concept vergeleken bij een heel concreet iets als een “polder”. Een polder voldoet niet aan de definitie van place=locality en dit levert ook rendering-problemen op (renderers van place=locality zijn er niet op bedacht dat daarmee een groot uitgestrekt gebied bedoeld wordt).

1 Like

Na wat broeden op de mogelijkheden en de wiki, is mijn konklusie ook dat place=polder goed in de tabellen van de place key past, en minder goed bij de tag place=locality.

Het enige is, Nederlanders begrijpen wat er speciaal is aan een polder, maar eerdere diskussies hebben laten zien dat het wereldwijd niet erg bekend is. Ik kan me ook niet herinneren dat er een Britse term voor polder is. Er zijn trouwens best veel poldergebieden in veel landen, maar ik vind er geen algemene term voor terug.

Dus het zal wel een Nederlands feestje blijven. Tot de zeespiegel serieus omhoog komt, dan schaffen wij ze af en gaat de rest van de wereld achter de dijken onder de zeespiegel zitten.

Ik heb trouwens net een place=locality getagd op “De Wiebertjes”, dat is een minipolder met een schuin raster van sloten, onbewoond en voor publiek niet toegankelijk. Landschapskunst voor biodiversiteit, schijnt het te zijn. Inderdaad een vrij klein gebiedje, zodat de grootte van de naam best passend is. Op de Krimpenerwaard zou de naam in het niet vallen.

Dus als voor place=polder de naam gerenderd wordt, zouden de grootte van de naam en het zoomniveau MI af moeten hangen van de grootte van de polder. Als je hem als punt mapt, en daar ga ik van uit, dan moet de renderer de omvang ergens kunnen vinden. Een driepuntsschaal met 2 als default, 1 is klein, 3 is groot?

@JeroenvanderGun Hierin ligt mijn reden om als hoofd-tag place=region te gebruiken. Dat is namelijk iets wat men internationaal kent. De polders kunnen dan makkelijker meegenomen worden in internationale kaarten. Voor het Nederlandse feestje en ter verduidelijking kunnen wij er dan region:type=polder aan toevoegen.

Mocht dit idee geen steun krijgen, dan kan ik ook wel leven met place=polder.

1 Like

Voor region geldt dan nog steeds dat het bijna alleen in Nederland en voor polders geadopteerd is. Ik zou daarom toch liever inzetten op place=polder en dan wereldwijd plaatsen vinden die wij als polder zouden aanduiden. Het is een ook voor Engelsen makkelijk woord, dat scheelt denk ik wel.

Het woord “polder” is een leenwoord in 36 talen. De term “droogmakerij” is onbekend in het buitenland

(Vertaling: deepl)

Ik denk dat “polder” ook in het Engels op dezelfde manier wordt opgevat als in Nederland.

En als je op Wikipedia kijkt, is “polder” ook een woord dat vanuit het Nederlands is overgenomen in vele andere talen. Ook in het Turks, Oekraïens, Spaans, Frans, Italiaans en vele andere …

Volgens mij is “place=polder” ook in andere landen een correcte term.

1 Like

Wb rendering op osm carto: bij eilanden lijkt de grootte van de naam af te hangen van het oppervlak. Dat werkt goed, dus ik snap wel dat mensen polders als eilanden willen mappen. Maar de Krimpenerwaard een eiland noemen, dat gaat wel ver… ik zou bijna willen zeggen dat het mappen voor de renderer is.
Dan zou ik dus liever place=polder (om te beginnen) dezelfde rendering willen geven als place=island. Hebben we toevallig iemand in ons midden die tzt hiervoor de code kan aanpassen en een pull request doen in OSM Carto? NIet om dat zomaar te doen, maar om zekerheid te hebben dat het tzt niet blijft liggen omdat niemand bij OSM Carto het oppakt.

:+1: Dat zou ook mijn suggestie zijn aan kaartrenderers - wellicht met iets kleinere lettergrootte omdat voor oriëntatie polders minder belangrijk zijn dan eilanden. Al stemt de highway=busway-saga me niet echt hoopvol m.b.t. OSM Carto.

In Nominatim geeft place=polder vanzelf het gewenste effect als je op Beemster zoekt. :grinning:

2 Likes

Dit is al eerder voorbij gekomen

Hoe lossen we dit op? Hier is om de namen te laten renderen over alle landuse= meadow , farmland e.d vlakken getrokken met landuse=farmland met name= (de naam van de polder)

Wie weet raad?

Inmiddels opgelost zo te zien.

Ik ben wel blij als ik een lokaal nieuws bericht open en dan de locatie zoek op OSM die ook gevonden kan worden.

Hallo,
Ik ben de bijdrager die de de landuse vlakken heeft toegevoegd.

Inmiddels heb ik een paar polders toegevoegd/gewijzigd op deze manier:

Mijn idee is om alle polders op het eiland op deze wijze toe te voegen.

Alleen nog kijken wat ik met de labels ga doen. Place=locality is correct, maar de tekst daarvan is zo klein dat je het bijna niet kan zien.

De landuse vlakken worden uiteindelijk verwijderd.

1 Like

Is hier al navolging op toevallig? Ik wil dit namelijk gaan gebruiken voor de hele Hoeksche Waard.
Is het in dit geval handiger om een relatie te gebruiken of daadwerkelijk de hele area in een polygoon te vatten?