Taggen Openingstijden

Fijn om te horen dat je voor Qwant hebt gekozen. Over de kaart. Hij is nog in de beta, al heb ik al een tijd niet echt meer veranderingen gezien. Ze hebben op hun Github een apart onderdeel voor missende POI’s. Er moet inderdaad nog een hoop gebeuren maar ik volg het wel aandachtig want ik hoop echt dat ze de tekortkomingen van de OSM kaart kunnen overbruggen en eindelijk eens een degelijk en privacy vriendelijk Google Maps alternatief kunnen maken.

Het grootste ding aan OSM vind ik opzich niet dat je niet op een POI kunt klikken maar het gebrek aan vele POI zoals winkels die bij google maps er wel standaard instaan waardoor het gewoon een veel volledigere kaart is. Het grote voordeel aan OSM is natuurlijk wel de snelle updates omtrent infrastructurele veranderingen (Maarja, openSTREETmap)

Ik denk dat Googles plattegronden niet per sé completer zijn. Het is wel zo dat veel mensen hun eigen bedrijf bij Google hebben aangemeld.
Bij Openstreetmap kun je ook een melding doen, maar Openstreetmap is wat minder gemeengoed. Google heeft met haar monopolie het natuurlijk slim gespeeld door haar kaartentoepassing automatisch toe te voegen aan haar besturingssysteem Android.

Het klopt dat bedrijfsgegevens niet de hoofdmoot zijn van Openstreetmap, maar de mogelijkheid van toevoegen is er wel. Het is voor nu slechts een kwestie van het creëren van meer bekendheid bij bedrijven (en dat ze bijvoorbeeld ook weten hoe ze hun openingstijden moeten opmaken). En hoe meer geld Google gaat vragen voor het inbedden van haar kaarten, des te meer bekendheid alternatieven als Openstreetmap krijgen. En op zich is het voldoende duidelijk dat je hier ook aan kan bijdragen.

Kwestie van tijd dus?

Ik heb altijd aangenomen dat google ook voor een deel bijvoorbeeld van een kamer van koophandel achterhaald waar bedrijven zitten en die dan zo toevoegd en dat mensen dat kunnen claimen.

Zeker als initiatieven zoals qwant maps ontwikkeld worden, die OSM data gebruiken, dan zal dat zeker de bekendheid boosten.